Faction Eleven vs Chapter 116

franshugo

Medlem
Skulle uppskatta er input här, då de verkar snarlika.
Någon av dessa skidor blir det i år. Kommer antagligen bli mkt skogsåkning i (förhoppningsvis) djup snö.
Gillar att hoppa/droppa men inte någon "jibber"
Väger 188 och är 85 lång, åker tungt/aggresivt.
Har tidigare åkt/turat 193cm 4frnt EHP i många år men e dags att testa nått nytt.
Kommer tura en del med den men inte några längre/större sträckor.
Länkar:
http://www.factionskis.com/gear/skis/ski-1516-elvn
http://www.factionskis.com/gear/skis/ski-1516-chp116

Vilken skulle ni ta om ni va jag? :)

Nu har jag inte känt på faction eleven men har testat chapter i 188. Chapter är en sjukt bra skida tycker jag. Den tål det mesta utan att kännas för tung att dra med sig. Den är rätt död men det är väntat från en skida i denna kategori. Flexet på 188 var jämt men rätt styvt.

Faction thirteen som var föregångaren till eleven var SJUUUUKT styv och gillade bara att åka i 1000km/h.....och det gör man inte i skogen. Nu verkar eleven som en snällare variant av thirteen men dess DNA lär ligga kvar där. Dock är längden 192 bättre än 198? och 188 kanske kan kännas kort när det öppnar upp? Vart ska du åka någonstans? Ska du vara i Kanada så hade jag gått för chapter 188 och alperna så tror jag mer på eleven 192...?

Har exakt samma fundering. Har du hittat något bra ställe att köpa dom på?

Senast ändrad:
Är också ett stort fan av Chapter 116. Köpte mina via Factions website. Inget strul.
Vet dock att skistore.se börjat ta in dom i år. Inga som tummar på kvaliteten där heller.

Anyways, det jag verkligen gillar med Chapter är hur kvick och lätthanterlig den är, kontra hur hård och dämpad den är. Vanligtvis får man ett spätt som köttar eller en lekfullskida 5-punktskida som inte köttar. Här närmar man sig en bra kompromiss. Dessutom är dom relativt lätta.

För skogsåkning hade jag valt Chapter alla gånger. :-)

Senast ändrad:
Hallå.

Hör gärna av er till mig om du vill veta mer om skidorna, var man kan köpa dom eller om ni undrar något annat. Har inte hundra koll på forumreglerna och vill inte göra reklam i onödan.

Tanken bakom Chapter var att designa en skida med kortare svängradie och ganska mycket taper som var lite styvare än dom flesta skidorna i denna kategorin. Mycket sväng men ändå bra stabilitet. Kul att ni gillar den.

Eleven är mer lik Chapter än den är lik Thirteen. Eleven är bara några procent styvare än Chapter medan Thirteen är några hundra procent styvare. Tanken med Eleven var att göra en fartstabil skida som svänger när man vill. Men visst en del av Thirteen's DNA finns kvar i Eleven, det är en mer traditionell skida som gillar fart och öppna ytor. Eleven har lite mindre tailrocker än Chapter. Monteringspunkten är ganska långt fram så om du går från ett par EHP så borde du känna dig hemma ganska fort.

Nyberg har en bra poäng, jag hade också rekommenderat Eleven för alperna och Chapter för Kanada. Sen tycker jag ändå att Eleven är ganska bra i skogen ändå :-).

Tja! Är i Kanada dvs. skogsåkning för min del, kommer nog bli ett par Chapters 198cm.
Tack för svar och input från er :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp