Fallremmar vs förlorad skida?

Mohlkert

Ny medlem
Det är inte så jätte långt kvar nu. Att vara borta i mer eller mindre sex veckor skapar vissa problem. Tror inte det är helt ovanligt att skidor försvinner, skadas, går sönder eller äts upp under resans gång. Kort och gott olyckor händer. Det jag tänkte fråga om är vad folk tycker om fallremmar.

Är det värt att åka med remmar och riskera att få skidorna som spjut i ryggen när du ramlar, men samtidigt vara säker på att de finns kvar. Eller åka med fullt åtspända bindningar så att man riskerar att bryta benen och om skidan nu ändå löser ut försvinner i pudret och försätter en i flera timmars sökande till kanske ingen nytta?

// Mohlkert

www.freeirde.se/blog/pavift

Inte nog med att skidorna förföljer dig när de löser och fungerar som duktiga kebabknivar, de fungerar även som utmärkta ankare vid laviner...

Kör med bindningen ställd på den DIN du behöver och ta bekymmret med borttappad skida när det kommer, i regel hittar man den efter lite letande...

Fångremmar har diskuterats tidigare också :)

Skaffa neonfärgade band som du fäster vid bindningen och som du rullar upp och gömmer i benet på byxan när du åker. Då kan du lättare hitta din skida, fångremmar är farligt. Jag vet en som såg på en slalomtävling för väldigt längesedan där en åkare hade det och fick halsen uppskuren av skidan.

Slalomtävling? Varför ha fallremmar vid slalom? För att han skulle kunna hitta skidorna snabbt och ta sig ner i mål 3 minuter efter alla andra?

Robertsandberg sa:
Slalomtävling? Varför ha fallremmar vid slalom? För att han skulle kunna hitta skidorna snabbt och ta sig ner i mål 3 minuter efter alla andra?
Var nog mer än fråga om säkerheten för funktionärerna. Inte särskilt kul att sitta som portvakt när GS-laggen viner kring öronen som björnspjut.

Fy fan va ballt. Honom ska vi ha! Som jag tror att de säger i någon disney film. Nu kan man både avstå från brutna ben och galna spjutangrepp i ryggen! Fan centralbyrokraten du får fan alltid tyst på mig!

WORD!

//Mohlkert

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp