Familje-roadtrip mot Norrbotten, stopp på vägen

Familjen (läs: fru, 3-åringen har inget val) har äntligen börjat inse att åka skidor är ganska najs, hurra! Så pass att jag har fått på mig att kolla in hur vi kan lösa en dags åkning på väg från Stockholm till Boden nästa vecka.

Efter lite dividerande (och intro till Freeride!) har vi kommit fram till att Järvsö skulle kunna funka som en avstickare på vägen norrut. Men jag har inte varit där på senare år, och definitivt inte under Stockholm sportlov. Är det tjockt med folk och milslånga liftköer eller brukar det vara okej köer då? Vi kommer åka skidor på onsdagen isf, och funderar på om man mest kommer stå i kö eller om det är värt att blåsa vidare norrut och hoppas på att det snöar på lite i Kåbdalis eller Dundret.

Finns det annars andra alternativ som är värda att kolla upp?

Familjen (läs: fru, 3-åringen har inget val) har äntligen börjat inse att åka skidor är ganska najs, hurra! Så pass att jag har fått på mig att kolla in hur vi kan lösa en dags åkning på väg från Stockholm till Boden nästa vecka.

Efter lite dividerande (och intro till Freeride!) har vi kommit fram till att Järvsö skulle kunna funka som en avstickare på vägen norrut. Men jag har inte varit där på senare år, och definitivt inte under Stockholm sportlov. Är det tjockt med folk och milslånga liftköer eller brukar det vara okej köer då? Vi kommer åka skidor på onsdagen isf, och funderar på om man mest kommer stå i kö eller om det är värt att blåsa vidare norrut och hoppas på att det snöar på lite i Kåbdalis eller Dundret.

Finns det annars andra alternativ som är värda att kolla upp?
Skulle rekommendera Dundret om det snöar lite mer, aldrig varit i järvsö dock.

Skulle rekommendera Dundret om det snöar lite mer, aldrig varit i järvsö dock.
Ja det var den ursprungliga planen för fredagen 28e men jag ringde Dundret och hörde mig för, med nedslående respons kring snödjup. Om inget superduper-dump drar in så verkade det som att de inte kommer ha speciellt många backar öppna helgen den 28e.

Har ni kollat på Hallstaberget i Sollefteå?

Det är inte fjäll men en stadsbacke av rang. Inte speciellt stor omväg från E4:an jmf tx Dundret.

Vet inte er preferens på boende men hotellet är bra, schyst spa mm.
Grymma längdspår (läs jobbiga) som fostrat Frida Karlsson mfl.

Hassela funkar fint för en dag annars om man kan leva med att det bara är släpliftar. V9 är ju alltid besvärligt men det borde vara mindra folk än i Järvsö. Kör ni E4 så blir det ungefär 30min omväg att köra förbi Hassela..

Har ni kollat på Hallstaberget i Sollefteå?

Det är inte fjäll men en stadsbacke av rang. Inte speciellt stor omväg från E4:an jmf tx Dundret.

Vet inte er preferens på boende men hotellet är bra, schyst spa mm.
Grymma längdspår (läs jobbiga) som fostrat Frida Karlsson mfl.
Jag koar in, tack för förslaget!

Tillbaka
Topp