Fångrämmar till telis

Fångrämmar till telis
Personligen vägrar jag fångrem på telisar eftersom det inte fyller någon funktion.
Det är ju rent av snäppet dummare än fångrem på snowboard.

Fångrämmar till telis
Hmm.. Enda gången jag tappat en skida var när bindningen lossnade ur skidan. Så bindningen + fångremmen satt kvar på pjåxan.
På en snowboard så behövs ju inte remmen så länge man har en fot i en bindning, och direkt man har bägge fötterna UR bindingarna (dvs då man egentligen skulle behöva remmen) så hänger remmen löst från bindningen.
Jag anser att det är "likadant" med fångremmen på telisar. Iofs har jag hårda fjädrar, hårt "draget".
Kanske man kan kliva ur bindningen med dåligt inställda bindningar? Jag har inte provat faktiskt. Jag vet att man kunde kliva ur de gamla bindningarna utan "toebar" och kassa fjädrar och då var det motiverat med fångremm.
Men på den tiden fungerade det ändå bättre med "stegjärns"-remmar, dvs runt vristen, som då hindrade att man kunde kliva ur.
Men på nya g3 och rottefella tex så behövs det inte. Bara en snodd i onödan.

Fångrämmar till telis
Pjäxan har lostnat från bindningen vid två tillfällen sen jag köpte telis (gjort två säsonger på de) och var rätt nöjd med att fångremmen fanns båda gångerna.

Fångrämmar till telis
"hur funkar det med utlösningsbara bindningar finns det vingar eller nåt på dom som bromsar skidan eller?"

Det var längesedan jag såg någon men den enda jag har provat hade skistopper under plattan som bindningen satt monterad i.

Fångrämmar till telis
Klart du skall ha ordentliga fångremmar! Om du skulle rycka foten ur bindningen någon gång under piståkning (vilket inträffar ibland) så vill du nog ogärna se hur skidan snabbt accelererar iväg mot en barnfamilj, in i snårskogen, utför ett stup osv.

I offpiståkning däremot kan man ibland vilja köra utan fångremmar av säkerhetsskäl, men isf är det ju bara att kroka ur dem.

Har precis köpt nya fångremmar, ett par Black Diamond "Ski Link":
http://www.bdel.com/gear/backcountry/ski_link.php

Mycket nöjd. Känns solida men ändå lätta och diskreta, enkla att ta på/av med vantar. Akta dig för dåliga mini-karbiner som lätt fryser och är svåra att ta av, samt "klo"-liknande karbiner som gärna krokar ur sig själva.

Fångrämmar till telis
Herr Kanin om du vägrar använda fångrem så vägrar herr Blå Gul SLAO att släppa upp dig i svenska skidanläggningar.

Så till ursprungsfrågan om vilken fångrem som man bör använda. Jag måste väl nästan hålla med herr Kanin men med tillägget utlösningsbindning med skistopper. Och varför då? Dels bara att slippa mecket att koppla på snöret med frusna fingrar men framförallt vid off-pistkörning då skidorna inte får sitta fast om man skulle snubbla på en lavin. Skidor tenderar att bli ett ankare som i så fall håller dig ner under snön i lavinen.

Ett tips på en bra bindning är 7tm.

Men återigen varför envisas ni med denna enfaldiga knäböjning då den fasta hälen på alla sätt och vis är överlägsen och roligare!

Kör så det ryker!

Fångrämmar till telis
Fångremmar år ett nödvändigt ont när det gäller telisar!

Fångremmen ska skydda övriga skidåkare från att få hål i nacken av en herrelös skenande skida. Den ska altså hålla skidan kvar vid sin herre då denna har lyckats att kliva ur bindningen eller klotat så pass att pjäxan vrids ur bindningen och därmed kan glida i väg utom synhåll för ägaren.

Problemen uppstår då åkaren dras med i en lavin och skidorna fungerar som ankaret som drar åkaren nedåt i snömassorna.
Eller när åkaren kraschar och börjar att tumla runt i snön med en lös skida efter sig som kan slå hål på huden (konstigt nog oftast i ansiktet).

Du vill altså ha en fångrem som håller för mycket men går av vid en större påfrestning (ex. lavin eller stor krasch).

Jag föredrar att knyta ett repsnöre 4 mm direkt i bindningen och koppla det i pjäxan med någon form av hake (ju klenare desto bättre).

Bedömmer du att det finns risk för en lavin där du åker och är rädd att du ska dras djupare ned i lavinen för att du har fångrem kanske du ska välja ett annat åk...

Men precis som Centralbyråkraten säger så är 7tm bindningen en mycket potent och bra bindning.

Fångrämmar till telis
Hallå där Pastorn!

Förled inte barnen till en värld av feghet. Klart att de ska göra åket även om det innebär en risk för att få simma runt i lavinsnön!

Till er andra: låt inte pingstpastorerna leda in er på villospår, se bara på Knutby!

Fångrämmar till telis
Jag har sett ljuset och leder min flock till himmelen, den ligger långt norrut...

...längre norrut än vad som är helsosamt för en byråkrat med tunna lår!

Pastor Hoffa

Fångrämmar till telis
Måste hålla med rabbit! Jag kör med fångremmar, men enbart för syns skull. De få gånger jag har tappat en skida så har givetvis fångremmarna eller hela spännet på pjäxan farit åt helvvete!
/bnf

Tillbaka
Topp