Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
FAQ: Recco
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="ville-vessla" data-source="post: 515038" data-attributes="member: 54648"><p>la grave:</p><p>Recco har tyvärr större potential än hundar. Hundar är sämre än kådisar. </p><p>Jag är själv mer förtjust i djur än teknik, och har förundrats över hur snabba lavinhundar är. Därför blev jag överraskad när jag såg de här siffrorna på hur stort område man kan söka av med olika tekniker: </p><p></p><p>dog – fine 5,000 m2 /hour</p><p>dog – coarse 10,000 m2 / hour</p><p>transceiver 60,000 m2 / hour</p><p>recco* 60,000 m2/hour</p><p></p><p>Tabellen är tagen ur en artikel skriven av Reccos man i USA- Dale Atkins och presenterat för gräddan av den professionella lavinexpertisen. Poängen med artikeln är att organiserad räddning idag har möjligheter att rädda liv.</p><p>Mycket tack vare mobiltelefoner och helikoptrar - men att alltför många, ( tycker han) lever kvar i föreställningen att inget annat än kamraträddning räknas. </p><p></p><p>Visst blir man extra kritisk när det tjänar Reccos syfte, men en bra poäng har han och det är att använda mobilen till ett tidigt larm! Även om kamraträddnignen lyckas är det stor risk att offret behöver medicinsk hjälp och transport ut. Pratar vi om Alaska, eller större delen av svenska fjällkedjan har du rätt i att Recco inte är mycket att ha. Nära skidanlägningar kan det i bästa fall rädda liv. Det kan vara värt ett försök, om du står ut med att ett företag profiterar en aning på dig.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="ville-vessla, post: 515038, member: 54648"] la grave: Recco har tyvärr större potential än hundar. Hundar är sämre än kådisar. Jag är själv mer förtjust i djur än teknik, och har förundrats över hur snabba lavinhundar är. Därför blev jag överraskad när jag såg de här siffrorna på hur stort område man kan söka av med olika tekniker: dog – fine 5,000 m2 /hour dog – coarse 10,000 m2 / hour transceiver 60,000 m2 / hour recco* 60,000 m2/hour Tabellen är tagen ur en artikel skriven av Reccos man i USA- Dale Atkins och presenterat för gräddan av den professionella lavinexpertisen. Poängen med artikeln är att organiserad räddning idag har möjligheter att rädda liv. Mycket tack vare mobiltelefoner och helikoptrar - men att alltför många, ( tycker han) lever kvar i föreställningen att inget annat än kamraträddning räknas. Visst blir man extra kritisk när det tjänar Reccos syfte, men en bra poäng har han och det är att använda mobilen till ett tidigt larm! Även om kamraträddnignen lyckas är det stor risk att offret behöver medicinsk hjälp och transport ut. Pratar vi om Alaska, eller större delen av svenska fjällkedjan har du rätt i att Recco inte är mycket att ha. Nära skidanlägningar kan det i bästa fall rädda liv. Det kan vara värt ett försök, om du står ut med att ett företag profiterar en aning på dig. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
FAQ: Recco
Tillbaka
Topp