Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
FAQ: Recco
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="la_grave" data-source="post: 515228" data-attributes="member: 29415"><p>Sådant typiskt KTH-resonemang. Obegripligt att man aldrig läser Popper på KTH.</p><p></p><p>Problemet med Recco är inte att de inte funkar rent tekniskt utan att folk är döda när man hittar dem. Man behöver få upp lavinoffer inom sådär 10 min efter lavinen om man ska han en chans att rädda dem. Detta faktum har ingenting med dioder, fasförskjutning etc att göra. </p><p></p><p>För övrigt kostar en transceiver från runt 1000:- och uppåt (jag har två Ortovox, varav en för utlåning. En enkel är full tillräcklig om man vet vad man håller på med) så det du skriver i din presentation:</p><p></p><p>--------</p><p>Att köpa en transceiver skulle innebära att jag spenderade hälften av en "månadsinkomst", varför det går lite segt att utvecklas nu när jag har kommit upp på en sådan nivå av skidåkning att jag vill börja röra mig ordentligt utanför pisten. Det har nog också att göra med att jag är en relativt försiktig person, som vill ha gått det mesta man kan få i form av säkerhetskurser och lavinutbildning innan jag ger mig av på äventyr.</p><p>--------</p><p></p><p>säger en hel del om dina prioriteringar.</p><p></p><p>Eftersom du uppenbarligen saknar erfarenhet, kombinerat med trygghetsnarkomani, förstår jag inte varför du överhuvudtaget bryr dig om lavinsäkerhet. Det är lite narcissistiskt (ååh, ett annat klassiskt KTH-drag) att med din bakgrund försöka tala om för människor hur lavinsäkerhet fungerar.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="la_grave, post: 515228, member: 29415"] Sådant typiskt KTH-resonemang. Obegripligt att man aldrig läser Popper på KTH. Problemet med Recco är inte att de inte funkar rent tekniskt utan att folk är döda när man hittar dem. Man behöver få upp lavinoffer inom sådär 10 min efter lavinen om man ska han en chans att rädda dem. Detta faktum har ingenting med dioder, fasförskjutning etc att göra. För övrigt kostar en transceiver från runt 1000:- och uppåt (jag har två Ortovox, varav en för utlåning. En enkel är full tillräcklig om man vet vad man håller på med) så det du skriver i din presentation: -------- Att köpa en transceiver skulle innebära att jag spenderade hälften av en "månadsinkomst", varför det går lite segt att utvecklas nu när jag har kommit upp på en sådan nivå av skidåkning att jag vill börja röra mig ordentligt utanför pisten. Det har nog också att göra med att jag är en relativt försiktig person, som vill ha gått det mesta man kan få i form av säkerhetskurser och lavinutbildning innan jag ger mig av på äventyr. -------- säger en hel del om dina prioriteringar. Eftersom du uppenbarligen saknar erfarenhet, kombinerat med trygghetsnarkomani, förstår jag inte varför du överhuvudtaget bryr dig om lavinsäkerhet. Det är lite narcissistiskt (ååh, ett annat klassiskt KTH-drag) att med din bakgrund försöka tala om för människor hur lavinsäkerhet fungerar. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
FAQ: Recco
Tillbaka
Topp