Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
FAQ: Recco
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="la_grave" data-source="post: 517833" data-attributes="member: 29415"><p>Har funderat ett tag på hur jag kan svara på dina frågor på ett bra sätt - det är inte helt enkelt. Jag kan i alla fall säga så här: nästan allt skidåkning jag ägnar mig åt är lavinexponerad och/eller på glaciär. Mina senaste skidresor har, i omvänd kronologisk ordning, gått till</p><p></p><p>La Grave (just nu - halv säsong)</p><p>Haines, AK</p><p>La Grave</p><p>Valdez, AK</p><p>La Grave (säsong)</p><p>La Grave (säsong)</p><p></p><p>osv. Du får avgöra själv vilken typ av åkning du tror jag ägnar mig åt. Jag får gå tillbaka till när jag säsongade i Val d'Isère 01/02 för att hitta mer än någon enstaka dag i en vanlig skidort.</p><p></p><p>Sedan är det förstås så att när man åker helikopter i Alaska med guide koncentrerar man sig mer på skidåkningen än på riskbedömningen - den får guiden stå för, men det betyder inte att guiden inte pekar ut och motiverar sina vägval.</p><p></p><p>Jag har aldrig varit inblandad i någon allvarlig glaciärolycka, däremot har jag åkt med ett flertal laviner (inkl åtminstone en som var ordentligt stor - när jag åkte ett spår utpekat av en guide), senast det hände var så sent som i förra veckan (inne i skogen, utlöst ovanifrån). Inget jag rekommenderar men samtidigt tror jag det är oundvikligt att sådant händer när man ägnar sig åt en viss sorts skidåkning. F1-förare kör av banan och/eller krockar ibland, laviner är skidåkningens motsvarighet.</p><p></p><p>Recco kan väl fungera om man ägnar sig åt heliskiing. Hur många av här gör det?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="la_grave, post: 517833, member: 29415"] Har funderat ett tag på hur jag kan svara på dina frågor på ett bra sätt - det är inte helt enkelt. Jag kan i alla fall säga så här: nästan allt skidåkning jag ägnar mig åt är lavinexponerad och/eller på glaciär. Mina senaste skidresor har, i omvänd kronologisk ordning, gått till La Grave (just nu - halv säsong) Haines, AK La Grave Valdez, AK La Grave (säsong) La Grave (säsong) osv. Du får avgöra själv vilken typ av åkning du tror jag ägnar mig åt. Jag får gå tillbaka till när jag säsongade i Val d'Isère 01/02 för att hitta mer än någon enstaka dag i en vanlig skidort. Sedan är det förstås så att när man åker helikopter i Alaska med guide koncentrerar man sig mer på skidåkningen än på riskbedömningen - den får guiden stå för, men det betyder inte att guiden inte pekar ut och motiverar sina vägval. Jag har aldrig varit inblandad i någon allvarlig glaciärolycka, däremot har jag åkt med ett flertal laviner (inkl åtminstone en som var ordentligt stor - när jag åkte ett spår utpekat av en guide), senast det hände var så sent som i förra veckan (inne i skogen, utlöst ovanifrån). Inget jag rekommenderar men samtidigt tror jag det är oundvikligt att sådant händer när man ägnar sig åt en viss sorts skidåkning. F1-förare kör av banan och/eller krockar ibland, laviner är skidåkningens motsvarighet. Recco kan väl fungera om man ägnar sig åt heliskiing. Hur många av här gör det? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
FAQ: Recco
Tillbaka
Topp