Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
FAQ: Recco
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="centralbyrakraten" data-source="post: 517968" data-attributes="member: 47541"><p>Kort kan man väl säga att du är en storbergsåkare? Om du själv åkt med i ett flertal laviner borde du verkligen se över ditt eget åkbeteende, det är sämre odds att åka med i en lavin än att spela rysk roulett. Det där snacket om att laviner är något man får räkna med om man åker skidor (om jag tolkat liknelsen med F1 föraren rätt) håller jag inte alls med om. Jag resonerade på det viset för några år sedan men idag tycker jag inte alls att det är nödvändigt att ta de stora riskerna som laviner innebär för att få bra åkning. Genom att välja min åk i tid och plats i förhållande till snöstabilitet så ser jag inte längre laviner som något man absolut kommer att råka ut för. Jag önskar att jag förstått det här tidigare i mitt liv eftersom jag tagit lite väl stora risker i mitt skidåkande.</p><p></p><p>Om du som du skriver främst åker långt från preparerade nedfarter, hur har du då blivit så negativ till recco? Det är ju knappast i din åkmiljö den kommer till sin rätt. Ser du till mer liftnära offpiståkning så har den organiserade räddningen helt andra möjligheter. Är det någon berättat/lärt dig att recco är dåligt? Vem är det i så fall? Det är alltid bra att hitta källan till kunskap</p><p></p><p>Varför skulle recco fungera vid heliskiing och inte vid andra tillfällen? Recco fungerar när den finns lätttillgänglig, med andra ord så fungerar systemet om operationen har en sökenhet i verksamheten, tyvärr har långt ifrån alla heliops det.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="centralbyrakraten, post: 517968, member: 47541"] Kort kan man väl säga att du är en storbergsåkare? Om du själv åkt med i ett flertal laviner borde du verkligen se över ditt eget åkbeteende, det är sämre odds att åka med i en lavin än att spela rysk roulett. Det där snacket om att laviner är något man får räkna med om man åker skidor (om jag tolkat liknelsen med F1 föraren rätt) håller jag inte alls med om. Jag resonerade på det viset för några år sedan men idag tycker jag inte alls att det är nödvändigt att ta de stora riskerna som laviner innebär för att få bra åkning. Genom att välja min åk i tid och plats i förhållande till snöstabilitet så ser jag inte längre laviner som något man absolut kommer att råka ut för. Jag önskar att jag förstått det här tidigare i mitt liv eftersom jag tagit lite väl stora risker i mitt skidåkande. Om du som du skriver främst åker långt från preparerade nedfarter, hur har du då blivit så negativ till recco? Det är ju knappast i din åkmiljö den kommer till sin rätt. Ser du till mer liftnära offpiståkning så har den organiserade räddningen helt andra möjligheter. Är det någon berättat/lärt dig att recco är dåligt? Vem är det i så fall? Det är alltid bra att hitta källan till kunskap Varför skulle recco fungera vid heliskiing och inte vid andra tillfällen? Recco fungerar när den finns lätttillgänglig, med andra ord så fungerar systemet om operationen har en sökenhet i verksamheten, tyvärr har långt ifrån alla heliops det. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
FAQ: Recco
Tillbaka
Topp