Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
FAQ: Recco
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="la_grave" data-source="post: 517970" data-attributes="member: 29415"><p>re: åka med laviner</p><p></p><p>1. Det blir en ohållbar situation om man ska ifrågasätta en guides vägval hela tiden</p><p>2. Hur ska jag agera för att förhindra att någon som är ovanför mig, som jag antagligen inte ens ser/har sett (jag tittar neråt/framåt när jag åker, brukar du titta uppåt/bakåt), utlöser en lavin?</p><p></p><p>Det har med andra ord inte så mycket med mitt åkbeteende att göra utan är mer, i mina ögon, en fråga om att jag haft otur (men guiden/åkaren bakom mig klantat sig). Men jag framhärdar i att man får riskera att hamna under snö när man åker skidor - alla sporter har risker (knäckta näsor i boxning, avkörningar i motorsport, fall när man cyklar osv). Jag vill till varje pris undvika att åka med en lavin över en kant eller in i en klippa men att gardera sig 100%-igt mot laviner gör man enbart genom att inte åka skidor alls, eller ens befinna sig en områden med snö. Såg en fet taklavin häromdagen som, om den träffat någon, förmodligen lett till allvarliga skador. Var ju även en tråd om laviner över pistområdet i Jackson Hole här för några veckor sedan.</p><p></p><p>Det börjar kännas tjatigt att upprepa argumenten mot Recco: hjälpen kommer inte fram i tid. Punkt slut. Undantaget var ju kanske vid heliskiing där det kan finnas en helikopter i luften som kan vara framme på ett par minuter (förutsätter förstås att de har Reccoutrutning i helikoptern - vilken ingen av de operatörer jag flugit med haft, och det fanns en anledning till det). Ingen annanstans kommer tiden till ingripandet vara tillräckligt kort. Även om du åker mitt i systemet i Åre kommer det dröja säkert minst 10 min innan räddningspatrullen lämnar sin väntplats och ytterligare tio innan de kan börja söka. Det räcker inte. Svårare än så är det inte.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="la_grave, post: 517970, member: 29415"] re: åka med laviner 1. Det blir en ohållbar situation om man ska ifrågasätta en guides vägval hela tiden 2. Hur ska jag agera för att förhindra att någon som är ovanför mig, som jag antagligen inte ens ser/har sett (jag tittar neråt/framåt när jag åker, brukar du titta uppåt/bakåt), utlöser en lavin? Det har med andra ord inte så mycket med mitt åkbeteende att göra utan är mer, i mina ögon, en fråga om att jag haft otur (men guiden/åkaren bakom mig klantat sig). Men jag framhärdar i att man får riskera att hamna under snö när man åker skidor - alla sporter har risker (knäckta näsor i boxning, avkörningar i motorsport, fall när man cyklar osv). Jag vill till varje pris undvika att åka med en lavin över en kant eller in i en klippa men att gardera sig 100%-igt mot laviner gör man enbart genom att inte åka skidor alls, eller ens befinna sig en områden med snö. Såg en fet taklavin häromdagen som, om den träffat någon, förmodligen lett till allvarliga skador. Var ju även en tråd om laviner över pistområdet i Jackson Hole här för några veckor sedan. Det börjar kännas tjatigt att upprepa argumenten mot Recco: hjälpen kommer inte fram i tid. Punkt slut. Undantaget var ju kanske vid heliskiing där det kan finnas en helikopter i luften som kan vara framme på ett par minuter (förutsätter förstås att de har Reccoutrutning i helikoptern - vilken ingen av de operatörer jag flugit med haft, och det fanns en anledning till det). Ingen annanstans kommer tiden till ingripandet vara tillräckligt kort. Även om du åker mitt i systemet i Åre kommer det dröja säkert minst 10 min innan räddningspatrullen lämnar sin väntplats och ytterligare tio innan de kan börja söka. Det räcker inte. Svårare än så är det inte. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
FAQ: Recco
Tillbaka
Topp