Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
FAQ: Recco
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="centralbyrakraten" data-source="post: 517975" data-attributes="member: 47541"><p>Jag börjar med recco-ämnet eftersom det är trådämnet. </p><p></p><p>Det känns fruktansvärt tjatigt att behöva upprepa att recco hinner fram i tid för att kunna rädda 34 % av de som dragits med om lavinolyckan skett i liftnära terräng. Punk slut! Kommer sökenheten fram tidigare ökar möjligheterna att hitta begravda vid liv. Vem har lärt dig att recco inte fungerar?</p><p></p><p>När det kommer till åkbeteende, du skriver själv en stor skillnad mellan oss. Jag har definitivt koll uppåt, hela tiden. Laviner som startar under dig är bara ett problem om du har folk under dig. Det är lavinerna ovanför dig som kommer att ha ihjäl dig, med andra ord ha koll uppåt så lever du längre. Laviner går att fjärrutlösa så det är kanske en av de viktigsta läxorna vid en lavinkurs att ha koll på startzonerna ovanför sig.</p><p></p><p>En annan stor skillnad är att jag aldrig själv åker med guide utan hela tiden gör mina egna vägval. Men jag skulle inte tveka att ifrågasätta min guides vägval om de var dåliga.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="centralbyrakraten, post: 517975, member: 47541"] Jag börjar med recco-ämnet eftersom det är trådämnet. Det känns fruktansvärt tjatigt att behöva upprepa att recco hinner fram i tid för att kunna rädda 34 % av de som dragits med om lavinolyckan skett i liftnära terräng. Punk slut! Kommer sökenheten fram tidigare ökar möjligheterna att hitta begravda vid liv. Vem har lärt dig att recco inte fungerar? När det kommer till åkbeteende, du skriver själv en stor skillnad mellan oss. Jag har definitivt koll uppåt, hela tiden. Laviner som startar under dig är bara ett problem om du har folk under dig. Det är lavinerna ovanför dig som kommer att ha ihjäl dig, med andra ord ha koll uppåt så lever du längre. Laviner går att fjärrutlösa så det är kanske en av de viktigsta läxorna vid en lavinkurs att ha koll på startzonerna ovanför sig. En annan stor skillnad är att jag aldrig själv åker med guide utan hela tiden gör mina egna vägval. Men jag skulle inte tveka att ifrågasätta min guides vägval om de var dåliga. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
FAQ: Recco
Tillbaka
Topp