Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Får Skistar konkurrens?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1309031" data-attributes="member: 144594"><p>Ett "problem" är ju att många vintersportländer inte har någon motsvarighet till Tyrolens müüsiga alp-arkitektur som ju blivit urtypen för alpin bebyggelse och lätt går att kopiera och variera i moderna versioner utan att det blir allt för "kitchigt". Men det funkar ju bäst i just Tyrolen med närområden... Vi har våra typiska stugor iofs, men de finns redan i massor i fjällen och passar inte för det här konceptet med en bygata. Och i förväg är det ju svårt att veta vilken form av modern arkitektur som kommer att åldras väl. Man får hålla tummarna. </p><p></p><p>Så här i efterhand tycker jag iofs att Åre Torg och centrum har blivit ganska bra. Kanske eftersom det växt fram litet i taget under flera decennier. Där ser jag största risken med projekt som skapas av samma arkitektfirma under en kort tid - om det åldras dåligt så kommer det att gälla hela orten samtidigt. Gäller förutom en del franska skidorter också konstgjorda huvudstäder som Canberra och Brasilia.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1309031, member: 144594"] Ett "problem" är ju att många vintersportländer inte har någon motsvarighet till Tyrolens müüsiga alp-arkitektur som ju blivit urtypen för alpin bebyggelse och lätt går att kopiera och variera i moderna versioner utan att det blir allt för "kitchigt". Men det funkar ju bäst i just Tyrolen med närområden... Vi har våra typiska stugor iofs, men de finns redan i massor i fjällen och passar inte för det här konceptet med en bygata. Och i förväg är det ju svårt att veta vilken form av modern arkitektur som kommer att åldras väl. Man får hålla tummarna. Så här i efterhand tycker jag iofs att Åre Torg och centrum har blivit ganska bra. Kanske eftersom det växt fram litet i taget under flera decennier. Där ser jag största risken med projekt som skapas av samma arkitektfirma under en kort tid - om det åldras dåligt så kommer det att gälla hela orten samtidigt. Gäller förutom en del franska skidorter också konstgjorda huvudstäder som Canberra och Brasilia. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Får Skistar konkurrens?
Tillbaka
Topp