Får Skistar konkurrens?

Får Skistar konkurrens?
Det var ju inte mycket info.
Vad är det för projekt, ska Fjätervålen byggas ihop med Städjan och Nipfjället till en större skidanläggning? Eller blir det en släplift till på den där vålen?
Och Fjätervålen är inte Dalarnas högsta topp.

Får Skistar konkurrens?
Var och hur ska man bygga mer i Idre? Känns som att det är redan så exploaterat det bara går där.
Städjan har Idre ju försökt att bygga nåt på, men inte lyckats. Skulle inte tror (och faktiskt, högst personlig, inte hoppas) att detta beslut ändras. Är ju naturreservat....
På Fjätervålen finns dock gott om plats. Vet inte hur det ser ut där med landägande osv... Ifs ingår Fjätervålen i Städjan-Nipfjällets naturreservat, så det kan blir svårt att bygga där?
Och hur de fick fjätervålen till att bli Dalarnas högsta topp kan man såklart undra.

Edit: Kan det vara Dalarnas högsta topp med lift?

Får Skistar konkurrens?
Det var ju inte mycket info.
Vad är det för projekt, ska Fjätervålen byggas ihop med Städjan och Nipfjället till en större skidanläggning? Eller blir det en släplift till på den där vålen?
Och Fjätervålen är inte Dalarnas högsta topp.
Enligt tidigare reportage här så e den det....
Men ute i riktiga världen är det Storvätteshågna

Får Skistar konkurrens?
Inte för att vara sån. Eller, jo. Men Fjätervålen, en härlig liten lift på ett halvskspligt fjäll. Kan det verkligen konkurrera med Sälen, Åre, Vemdalen, Trysil OCH Hemsedal? Om någon verkligen ska utmana Skistar måste nog ett par nya fjäll exploateras. Vilket sannolikt inte kommer hända. Ser ingen befintlig anläggning i Sverige som bara med några liftar och hotell skulle kunna konkurrera. Och då menar jag förstås inte med tillgänglighet, utan med fallhöjd och variation (Åre och Hemsedal). Skistars destinationer är (har gjorts?) nåbara för många. Dalarna har inget kvar. Vet inte om man kan göra något vettigt med Bydalsfjällen.

Myrkdalen är vettigt, men det är ju redan drabbat av hyttepest. Där finns fler toppar att exploatera (som man säkert inte får bebygga). Och så Hallingskarvet, det skulle kunna bli något. Och Stranda. Alla ligger dock på några evigheters avstånd från civilisationen.

Men den stora frågan är väl om vi vill ha något som konkurrerar med Skistar. Då blir det ju till slut ännu färre möjligheter att undgå resorts. Fjätervålen skulle kunna vara trevligt med bara en snabb tvåstolslift. Och inga fler stugor och såklart inget hotell.

Får Skistar konkurrens?
Fjätetvålen har dalarnas enda lift som går över 1000m.
Serneke har varit tydliga med att de vill utveckla berget med boenden och moderna liftar, men det kom en liten byggkris emellan.

Fjätervålen borde nog ha potential; kanske dalarnas bästa (offpist) åkning..?
317 höjdmeter låter kanske inte så mycket men det är effektiva höjdmeter på ”rätt” åkhöjd.
Kombon Fjätervålen - Tännäskröket- Lofsdalen på samma Skipass? Självklart 😋

Får Skistar konkurrens?
Fjätetvålen har dalarnas enda lift som går över 1000m.
Serneke har varit tydliga med att de vill utveckla berget med boenden och moderna liftar, men det kom en liten byggkris emellan.

Fjätervålen borde nog ha potential; kanske dalarnas bästa (offpist) åkning..?
317 höjdmeter låter kanske inte så mycket men det är effektiva höjdmeter på ”rätt” åkhöjd.
Kombon Fjätervålen - Tännäskröket- Lofsdalen på samma Skipass? Självklart 😋
Går den verkligen över 1000 m? ;) Ser mer ut som 990 m typ. Men nog kunde man slänga upp 3 liftar till där, en på varje sida av kullen. Men mycket kalfjäll, så inte direkt vädersäkert?

Får Skistar konkurrens?
Jag tittade lite på en karta med höjdkurvor och problemet är ju att det är flacka/platta områden mellan de där kullarna. Det är inte som i Alperna med dal-topp-dal-topp… och det går ju liksom inte att åka ljusgrön släplift i tre kilometer emellanåt.
Fjätervålen ligger för sig själv så de har nog bara tänkt sig att där bygga några liftar i andra väderstreck också.
En teoretisk titt på kartan säger dock att man nog skulle kunna bygga ett rejält skidsystem i fjällmassivet med Städjan, Nipfjället, Mulen och Slagebäckstöten.

EDIT: Men någon konkurrens med Åre, Hemsedal och Trysil blir det ju inte, det är för små fallhöjder. Endast från Städjans topp kan man få till mer än 300 fhm.

Senast ändrad:
Får Skistar konkurrens?
Om man nu är intresserad av skidåkning och har en massa pengar, varför inte bara panga upp en lift i, låt säga, Fjätervålen? Varför skulle en intresserad skidåkare per automatik vara intressserad av hotell? Det är ju bara för att man vill ha tillbaka pengarna snabbt. Då är det ju inte skidåkning man egentligen gillar (och eventuellt vill dela med andra) utan pengar.

Tänker på en artikel ur Svensk Golf, sent 80- eller tidigt 90-tal. En fransk superrika företagare (grundaren av Bic) gillar golf. Han bygger en mästerskapsbana. Svinsvår, men med bästa förutsättningar. Smala fairways och små greener. Det enda stora var tydligen bunkrarna och vattenhindren. Det var inte jättedyrt att spela där, men det blev fort fullbokat. Alla var välkomna. Bollarna du sköt bort kunde du ersätta med nya, kraftigt rabatterade, i shopen.

Jag tänker såhär - Ola och han i Idre och n’Mats Årjes har en massa pengar på banken. De gillar skidåkning, säger de. Bygg en lift, sälj så många (få) liftkort varje dag att kön i liften är, låt säga, max tre minuter. Klart.

Ingen exploatering. Ingen jätteinvestering. Massa glädje. De har ju slantarna.

Eller någon typ av crowd funding. Det räcker ju att få ihop pengarna en gång. Smack - lift - klart.

I närliggande Lofsdalen har man gjort något, fråga mig inte hur - skapligt berg, bra lift, lite folk, billiga liftkort. Det verkar gå.

Och jo, jag är anhängare av och förstår grunderna i reglerad kapitalism. Men man kan ju göra på olika sätt.

För övrigt är det i Fjätervålen en oändligt lång och nästan lika flack platå för att komma upp på toppen.

Får Skistar konkurrens?
Om man nu är intresserad av skidåkning och har en massa pengar, varför inte bara panga upp en lift i, låt säga, Fjätervålen? Varför skulle en intresserad skidåkare per automatik vara intressserad av hotell? Det är ju bara för att man vill ha tillbaka pengarna snabbt. Då är det ju inte skidåkning man egentligen gillar (och eventuellt vill dela med andra) utan pengar.

Tänker på en artikel ur Svensk Golf, sent 80- eller tidigt 90-tal. En fransk superrika företagare (grundaren av Bic) gillar golf. Han bygger en mästerskapsbana. Svinsvår, men med bästa förutsättningar. Smala fairways och små greener. Det enda stora var tydligen bunkrarna och vattenhindren. Det var inte jättedyrt att spela där, men det blev fort fullbokat. Alla var välkomna. Bollarna du sköt bort kunde du ersätta med nya, kraftigt rabatterade, i shopen.

Jag tänker såhär - Ola och han i Idre och n’Mats Årjes har en massa pengar på banken. De gillar skidåkning, säger de. Bygg en lift, sälj så många (få) liftkort varje dag att kön i liften är, låt säga, max tre minuter. Klart.

Ingen exploatering. Ingen jätteinvestering. Massa glädje. De har ju slantarna.

Eller någon typ av crowd funding. Det räcker ju att få ihop pengarna en gång. Smack - lift - klart.

I närliggande Lofsdalen har man gjort något, fråga mig inte hur - skapligt berg, bra lift, lite folk, billiga liftkort. Det verkar gå.

Och jo, jag är anhängare av och förstår grunderna i reglerad kapitalism. Men man kan ju göra på olika sätt.

För övrigt är det i Fjätervålen en oändligt lång och nästan lika flack platå för att komma upp på toppen.
Rika människor är oftast rika människor för att de är bra på och intresserade i att tjäna pengar. Det är det de vill göra. Allt annat är snack.

Får Skistar konkurrens?
Rika människor är oftast rika människor för att de är bra på och intresserade i att tjäna pengar. Det är det de vill göra. Allt annat är snack.
Mnja, är väl olika i olika kulturer, så jag köper inte rakt av att ”allt annat är snack”. Men det stämmer säkert till viss del. I vissa kulturer är det hög status att tjäna mycket pengar och sedan skänka bort spillror av förmögenheten. Som jag skriver så KAN man göra på olika sätt. Jag sätter mitt hopp till några förmögna, uttalat skidintresserade entreprenörer.

Får Skistar konkurrens?
Inte för att vara sån. Eller, jo. Men Fjätervålen, en härlig liten lift på ett halvskspligt fjäll. Kan det verkligen konkurrera med Sälen, Åre, Vemdalen, Trysil OCH Hemsedal? Om någon verkligen ska utmana Skistar måste nog ett par nya fjäll exploateras. Vilket sannolikt inte kommer hända. Ser ingen befintlig anläggning i Sverige som bara med några liftar och hotell skulle kunna konkurrera. Och då menar jag förstås inte med tillgänglighet, utan med fallhöjd och variation (Åre och Hemsedal). Skistars destinationer är (har gjorts?) nåbara för många. Dalarna har inget kvar. Vet inte om man kan göra något vettigt med Bydalsfjällen.

Myrkdalen är vettigt, men det är ju redan drabbat av hyttepest. Där finns fler toppar att exploatera (som man säkert inte får bebygga). Och så Hallingskarvet, det skulle kunna bli något. Och Stranda. Alla ligger dock på några evigheters avstånd från civilisationen.
Glöm inte Ryfjället i Tärnaby, kanske det enda fjället i Sverige som hade kunnat matcha Åreskutan i skidpotential. Stor fallhöjd, bra lutning, både skog och alpin terräng, och ligger nära både en riksväg och civilisation. Den stora nackdelen är att det ligger lite väl långt bort jämfört med Åre som nog är exakt så långt bort folk från Mellansverige (läs Stockholm) pallar med i bil för en inhemsk skidsemester.

Det har väl gjorts några halvhjärtade försök att bygga liftar där genom åren utan att resultera i något och varken myndigheter eller berörda samebyar lär ge grönt ljus för en exploatering där i framtiden heller.

Får Skistar konkurrens?
Glöm inte Ryfjället i Tärnaby, kanske det enda fjället i Sverige som hade kunnat matcha Åreskutan i skidpotential. Stor fallhöjd, bra lutning, både skog och alpin terräng, och ligger nära både en riksväg och civilisation. Den stora nackdelen är att det ligger lite väl långt bort jämfört med Åre som nog är exakt så långt bort folk från Mellansverige (läs Stockholm) pallar med i bil för en inhemsk skidsemester.

Det har väl gjorts några halvhjärtade försök att bygga liftar där genom åren utan att resultera i något och varken myndigheter eller berörda samebyar lär ge grönt ljus för en exploatering där i framtiden heller.
Ja, det är ju ett finfint fjäll att exploatera. Har ju nämnts både här i forumet och i ÅS vill jag minnas. Men det är nog inte möjligt. Eller? Och för många ännu längre bort än Åre. Vi har ju dessvärre den stora olyckan att ha våra större civilisationer långt från fjällen. Tyvärr är våra större civilisationer även långt från norska fjäll. Men i en forumtråd får man drömma fritt!

Får Skistar konkurrens?
Ja, det är ju ett finfint fjäll att exploatera. Har ju nämnts både här i forumet och i ÅS vill jag minnas. Men det är nog inte möjligt. Eller? Och för många ännu längre bort än Åre. Vi har ju dessvärre den stora olyckan att ha våra större civilisationer långt från fjällen. Tyvärr är våra större civilisationer även långt från norska fjäll. Men i en forumtråd får man drömma fritt!
Ja det tåget har nog gått för länge sen, om det ens var realistiskt när Stig Strand & co försökte en gång i tiden. Saxat från den artikel som gick i ÅS för några år sen:

"När Stig återvände till hembyn efter tretton World Cup-år drömde han om att skapa en skidort vid Ryfjället. Han tryckte prospekt och knatade förgäves i privata som statliga korridorer. Andra alpina entusiaster hade försökt före dess, men när Skid- och friluftsfrämjandet smällde upp högfjällshotellet i Hemavan efter första SM:et och regionalpolitiken därefter placerade liftar utanför stugknutar på väljarkåren i Tärnaby var loppet kört."

Så om något företag ska ta upp kampen med Skistar så blir det nog genom att erbjuda alternativ till Sälenturisten som vill ha lite mindre Donken och Valle. Och antagligen börja köpa upp anläggningar som följer den mallen.

Får Skistar konkurrens?
Var och hur ska man bygga mer i Idre? Känns som att det är redan så exploaterat det bara går där.
Städjan har Idre ju försökt att bygga nåt på, men inte lyckats. Skulle inte tror (och faktiskt, högst personlig, inte hoppas) att detta beslut ändras. Är ju naturreservat....
Nu hoppas jag inte Städjan blir bebyggt och speciellt inte Nipfjället men Himmelfjäll var naturreservat och renbetesland men när pengar började rulla in blev det inte så noga med natur och djur.

Får Skistar konkurrens?
Frågan "Får Skistar konkurrens?"

ja, inte av Branäsgruppen i alla fall; de har ju som bekant lagt ned och sålt av 5 av sina tidigare 7 anläggningar.

Det skulle vara intressant att höra mer om den strategin..
(det skulle åxå vara intressant att höra mer om strategin bakom Skistars misslyckade Österrike satsning)

Får Skistar konkurrens?
Frågan "Får Skistar konkurrens?"

ja, inte av Branäsgruppen i alla fall; de har ju som bekant lagt ned och sålt av 5 av sina tidigare 7 anläggningar.

Det skulle vara intressant att höra mer om den strategin..
(det skulle åxå vara intressant att höra mer om strategin bakom Skistars misslyckade Österrike satsning)
Killgissar på att det inte ger lika hög avkastning i Österrike och hårdare konkurrens. Dom sakar väll typ oligopol där som vissa säger att Skistar har här i Sverige.
Dom andra i Sverige så är det nog en kombination på sämre vintrar = högre kostnader, kortare och osäkrare säsong vilket gör investeringen mer risktagande och sämre avkastning. Dom saknar också möjlighet med stora intäkter på sälja tomter, hytter och uthyrning av dessa

Får Skistar konkurrens?
I Fjätervålen finns i dagsläget ca 260 privatägda stugor. Många ägs av första ägaren sedan 70-talet (eller gått i arv) så de har inga lån och därmed mindre incitament att hyra ut så runt 120 stugor hyrs inte ut alls. Så det totala boendemöjligheterna är kanske 160 stugor plus lite fler boenden på kort bilavstånd. Det verkar som att gäster i Idre Fjäll eller Himmelsfjäll inte lockas av det Fjätervålen erbjuder för de tar sig inte dit.

Det fantastiska med det är att det aldrig är köer för kundunderlaget är för litet. Du kan var där på nyår, vecka 9 eller påsk och aldrig stå i liftkö.

Nackdelen blir att anläggningen lever på gränsen hela tiden. Omsättningen ligger runt 20 mesk per år och ökar inte. Så även med en ny lift skulle inte omsättningen öka för det finns inte boende för fler. Det lilla utbud som finns är redan ofta fullbokat.

Vi har stuga där och hur mycket jag än älskar att åka manchester sen eftermiddag eller lägga egna spår i pudret hoppas jag av hela mitt hjärta att det blir någon slags exploatering med mer boende för annars kommer stället dö sotdöden.

Får Skistar konkurrens?
I Fjätervålen finns i dagsläget ca 260 privatägda stugor. Många ägs av första ägaren sedan 70-talet (eller gått i arv) så de har inga lån och därmed mindre incitament att hyra ut så runt 120 stugor hyrs inte ut alls. Så det totala boendemöjligheterna är kanske 160 stugor plus lite fler boenden på kort bilavstånd. Det verkar som att gäster i Idre Fjäll eller Himmelsfjäll inte lockas av det Fjätervålen erbjuder för de tar sig inte dit.

Det fantastiska med det är att det aldrig är köer för kundunderlaget är för litet. Du kan var där på nyår, vecka 9 eller påsk och aldrig stå i liftkö.

Nackdelen blir att anläggningen lever på gränsen hela tiden. Omsättningen ligger runt 20 mesk per år och ökar inte. Så även med en ny lift skulle inte omsättningen öka för det finns inte boende för fler. Det lilla utbud som finns är redan ofta fullbokat.

Vi har stuga där och hur mycket jag än älskar att åka manchester sen eftermiddag eller lägga egna spår i pudret hoppas jag av hela mitt hjärta att det blir någon slags exploatering med mer boende för annars kommer stället dö sotdöden.
Precis, förstår exakt vad du menar. Upplever det varje gång jag är där. Det är ju ett fantastiskt ställe. Det jag önskar är ju en ägare som bara vill putta in lite deg i sitt privata lilla projekt. Utan avkastningskrav och sånt. En utopi såklart. Men det kan göras.

Det är ju en skör tråd att balansera på - ny lift betyder fler stugor och ett hotell, vilket betyder mer folk som sedan kräver ännu en lift och den finansieras av ytterligare ett hotell samt 300 stugtomter. Och vips så har vi ett litet Åre.

Får Skistar konkurrens?
I Norge har Alpinco tagit upp kampen, köper Oppdal. Mycket troligt kommer nog Kvitfjell, Hafjell och Oppdal få gemensamma skipass.

Får Skistar konkurrens?
I Norge har Alpinco tagit upp kampen, köper Oppdal. Mycket troligt kommer nog Kvitfjell, Hafjell och Oppdal få gemensamma skipass.

Spännande!
Extra pikant då Aternum kapital (redare Fredriksen) är storägare i både Skistar och Alpinco 🤑

Dax för Norwayhomeofskiing.no att lansera det där gemensamma liftkortet som de pratat om 😋 (voss, Myrkdalen, Gausta, Norefjell, Geilo, Narvik) (tidigare ingick även Hafjell/Kvitfjell och för några år sedan även Hemsedal/Trysil)

Senast ändrad:
Får Skistar konkurrens?
Intressant, undrar vad de tänker göra. Tycker ändå det är rätt mycket folk på Oppdal både vinter och sommar. Finns sommar aktiviteter som rafting, zip line och annat redan. De hade en cykel satsning för en del år sen som väl är nedlagd.

Kan tänka mig att det ligger lite dåligt placerat. Långt från södra Norge och södra Sverige och från mitt Norge är Åre ett bra alternativ (framför allt för cykling på sommaren).

Finns självklart potential, tycker det är bättre än Åre på det mesta, lätt tillgänglig lössnö, många toppturer i närheten både sommar och vinter och bättre paddling/rafting. Inte väldigt snösäkert för bra förhållanden dock.

Någon alpby känsla tycker jag dock inte det är. Lite väl långt att gå till backen från byn också (Hovden är inte heller alltid öppen).

Men kranglebygda har väl knappast fått ut all potential, för inte väldigt många år sen var det tex två olika liftkort på det lilla området.

Får Skistar konkurrens?
Dax för Norwayhomeofskiing.no att lansera det där gemensamma liftkortet som de pratat om 😋 (voss, Myrkdalen, Gausta, Norefjell, Geilo, Narvik) (tidigare ingick även Hafjell/Kvitfjell och för några år sedan även Hemsedal/Trysil)
Jag förstår vad du menar men trist att vi kommit till det stadiet i skidvärldens utveckling där det enda logiska för att tackla konkurrensen är olika typer av multiliftkort. Epic vs Ikon är väl det mest uppenbara med allt negaivt som dom fört med sig för skidåkningen.

Med all respekt för ditt projekt som jag tycker har en annan approach med småorter på samma liftkort, inte stora konglomerat.

Får Skistar konkurrens?
Jag förstår vad du menar men trist att vi kommit till det stadiet i skidvärldens utveckling där det enda logiska för att tackla konkurrensen är olika typer av multiliftkort. Epic vs Ikon är väl det mest uppenbara med allt negaivt som dom fört med sig för skidåkningen.

Med all respekt för ditt projekt som jag tycker har en annan approach med småorter på samma liftkort, inte stora konglomerat.
Tackar.
Jag håller dock inte med problemformuleringen att Epic och Ikonpass enbart fört med sig negativa konsekvenser (vilket man lätt får intryck av i sociala medier)

Visst har det lett till köer, men i grunden har det fått amerikanerna att åka väldigt mycket mer skidor. Skidanläggningarna har även fått mer förutsägbara intäkter som gör att de kan investera i nya liftar mm.

När det gäller Skandinaviska skidmarkanden där vi har vi en totalt dominerande aktör så är det bara att välkomna alternativ.

Att köpa ett säsongskort leder alltid till att man åker mer skidor (men trist med ett kort som bara gäller på en anläggning)

Senast ändrad:
Får Skistar konkurrens?
Hur fungerar det med säsongskort som gäller olika anlägg? Hur får de betalt? Blir det inte dyrare?

Skulle självklart velat att mitt säsongskort på mitt lokala anlägg skulle gälla också i tex Oppdal men förstår inte hur det skulle bli ekonomi i det om det inte blev dyrare.

Får Skistar konkurrens?
Hur fungerar det med säsongskort som gäller olika anlägg?
Fungerar hur bra som helst (lite för bra i usa kanske)

Skistar all kortet gäller ju inom samma koncern så det spelar nog ingen större roll.

För Scandinavian Skipass har jag tagit fram en fördelningsmodell där anläggningarna får del av intäkterna

Blir det inte dyrare?

.
Självklart kostar multiskipass mer än ett säsongskort som bara gäller på en anläggning.
Sen är det upp till kunden att avgöra om det ger valuta för pengarna 😋

Får Skistar konkurrens?
Jag håller dock inte med problemformuleringen att Epic och Ikonpass enbart fört med sig negativa konsekvenser (vilket man lätt får intryck av i sociala medier)

Visst har det lett till köer, men i grunden har det fått amerikanerna att åka väldigt mycket mer skidor. Skidanläggningarna har även fått mer förutsägbara intäkter som gör att de kan investera i nya liftar mm.
Skulle tvärtemot säga att Epic (och Ikon) varit i det närmaste en katastrof för skidåkningen i Nordamerika. även om det gjort att en viss demografi från storstäderna börjat åka mer skidor. Mindre skidorter har köpts upp av stora konglomerat, priserna på dagskort höjts bortom all orimlighet, liftköerna har stundtals växt till monumentala proportioner och den lokala kontrollen och kopplingen försvinner när alla skidorter styrs centralt. Folk från Whistler som jag pratat med har exakt noll bra saker att säga om Epic/Vail Resorts, och då var det redan mycket folk där redan innan. Dessutom riskerar mindre skidorter som inte är med i dom stora liftkortsamarbetena att slås ut på grund av att folk flockas till orter som är knutna till multiliftkorten.

Kolla bara på vad som är på väg att hända i Andermatt som fått en stor influx av amerikanska skidåkare (som givetivs eldas på av att den amerikanska dollarn är så stark just nu) efter att dom kom med i Epic och kontrolleras av Vail Resorts. Vist, liftsystemet har växt precis som byn, men det genuina är på väg bort för varje år och ersättas av en generisk skidortslyx och gigantiska liftköer. Tror inte att det Gemsstock som många på det här forumet känner till och gillar kommer se så värst lika ut om bara några år. Utvecklingen kommer självklart att gynna storkapitalet men skidåkarna är dom verkliga förlorarna i slutändan.

Det är egentligen exakt samma diskussion som förs här på Freeride angående Skistars särställning i Skandinavien. Jag tror inte att konkurrensen av ett eventuellt norskt multiliftkort i längden kommer att gynna skidåkarna i någon större utsträckning och skapa lägre liftkortspriser och några större investeringar i liftar (varför nu investeringar i liftar alltid ses som positivt för skidåkningen). Tvärtom så lär dom följas åt prismässigt, vilken man ser redan nu där mindre skidorter konsekvent lägger sina priser någon enstaka krona under Skistars.

Vi kan garanterat diskutera det här ämnet i all evighet men jag tror våra grundståndpunkter i frågan är ganska långt ifrån varandra.

Får Skistar konkurrens?
Är dollaren stark? Svagare än på länge mot CHF. Men kanske mindre svag jämfört med många europeiska valutor. Amerikanerna hade väl precis som många européer ett uppdämt "resebehov" efter åren när det knappt gick att resa. Men deras kassor blir väl också långsamt tomma med inflationen, vi får se hur det fortsätter.
Inte varit i Andermatt sen de blev köpta, är det verkligen så mycket amerikaner? Åker de inte mest i de nya liftarna mot Oberalp och Sedrun i så fall? Klart mer lockande för genomsnittsskidåkaren skulle jag säga.
Tror Crans-Montana kommer känna av mer amerikaner än Andermatt pga/tack vare Vails köp.

Vad gäller Gemsstock har det länge varit katastrof på för- och högsäsong på helgerna vid ok väder. Fördelen är väl att när man väl kommit upp så är det bara de få som kom med samma kabin som man har att trängas med på väg ner. Undrar om de någonsin kommer fullfölja idéerna de hade för nya liftar i samma koncept som investeringarna mot Oberalp. Uppgraderingen av stolsliften på Gemsstock var ju oundviklig och blev bra. Den uppgraderingen har helt säkert inte haft inflytande på antalet gäster.

Investering i liftar är väl positivt om det betyder bättre komfort och driftsäkerhet. Samt ersätta liftar som har nått slutet på sin livslängd. Håller med om att nya liftar, eller högre kapacitet i samma lift, inte alltid är enbart positivt. Bättre liftkö än pistkö (eller åtminstone säkrare)?

Blivit lite off-topic från TS inlägg. På det verkar det ju snarare som att byggjättarna Skistar samarbetar med ska se upp snarare än Skistar själva. Och gästerna som eventuellt blir lurade att åka till ett annat överexploaterat ställe med för många bäddar för liftkapaciteten? 🤷‍♂️

Får Skistar konkurrens?
Fungerar hur bra som helst (lite för bra i usa kanske)

Skistar all kortet gäller ju inom samma koncern så det spelar nog ingen större roll.

För Scandinavian Skipass har jag tagit fram en fördelningsmodell där anläggningarna får del av intäkterna

Självklart kostar multiskipass mer än ett säsongskort som bara gäller på en anläggning.
Sen är det upp till kunden att avgöra om det ger valuta för pengarna 😋
Det jag tror jag tänkte på var situationen i USA. Där dagskorten köpt på plats är svindyra, säsongskort som gäller överallt är relativt sätt billiga och man måste köpa innan säsongen för att få ett någorlunda ok pris på något som helst kort (Är väl något sånt det är?).

De du beskriver är väl lite dyrare säsongskort som inkluderar fler områden.

Tror att det är lite väl långa avstånd i Norge för att väldigt många vill köpa kort för både Oppdal och Hafjell tex.

Jag skulle gärna vilja att mitt säsongskort på Vassfjället skulle gälla också i Oppdal och Meråker men tvivlar på att det är så lätt eller billigt för mig att få till en sån ordning.

Får Skistar konkurrens?
. Dessutom riskerar mindre skidorter som inte är med i dom stora liftkortsamarbetena att slås ut på grund av att folk flockas till orter som är knutna till multiliftkorten.
Nja, i USA finns ju flera (billigare) multiskipass och amerikanska skidåkare har blivit bortskämda med säsongskort som gäller på många anläggningar. (Jämför med hur vi konsumerar musik)
Ex Indypass gör ju stor sak av att de är emot ”corporate-skiing” och även hjälpt till att öppna anläggningar som tidigare varit stängda

. Jag tror inte att konkurrensen av ett eventuellt norskt multiliftkort i längden kommer att gynna skidåkarna i någon större utsträckning och skapa lägre liftkortspriser ..

Det beror på vad du menar med ”gynna skidåkare”;
ett multi-resort-Skipass ger alltid mer skidåkning för pengarna. På vilket sätt missgynnar det skidåkare?
De du beskriver är väl lite dyrare säsongskort som inkluderar fler områden.
Det är väl just det som kallas Multiskipass?
Tror att det är lite väl långa avstånd i Norge för att väldigt många vill köpa kort för både Oppdal och Hafjell tex.
Håller med: gemensamt kort för Oppdal och Hafjell saknar logik. Men släng in ytterligare några anläggningar närmre storstäderna så kan det bli intressant för Oslo, Bergen och Trondheimsborna?

Jag skulle gärna vilja att mitt säsongskort på Vassfjället skulle gälla också i Oppdal och Meråker men tvivlar på att det är så lätt eller billigt för mig att få till en sån ordning.
Visst hade Vassfjellet och Oppdal samma ägare till för något år sedan?
(Men de ville uppenbarligen inte ha gemensamt liftkort i likhet med Branäsgruppen mfl)

Får Skistar konkurrens?
Angående det sista så tror jag inte det. Har aldrig hört något sådant.

Angående multi skipass så tycker jag det är en skillnad når det i första hand handlar om vanlig säsongskort och andra skipass som utökas med andra områden och systemet i USA där alternativet till epic pass är dags kort för 300 dollar ...

Får Skistar konkurrens?
Angående det sista så tror jag inte det. Har aldrig hört något sådant.
Jodå, Wenaas ägde både Vassfjellet, Norefjell, Valdres och Oppdal. Men har nu alltså avvecklat sin alpindel helt (de hade ju kunnat bli en seriös konkurrent till Skistar)

Angående multi skipass så tycker jag det är en skillnad når det i första hand handlar om vanlig säsongskort och andra skipass som utökas med andra områden och systemet i USA där alternativet till epic pass är dags kort för 300 dollar ...
I USA har vissa anläggningar anammat ”dynamisk prissättning” vilket resulterat i extrema fluktuationer. Men dagkort för 300$ får nog ses som en marginalförteelse (liftkort har iofs alltid varit betydligt dyrare i usa jämfört med Europa)

Skistar håller väl åxå på att införa dynamiska priser (men med ganska liten diff, än så länge..)?

Tillbaka
Topp