Farligt med spade i ryggsäcken?

Fyrken

Ny medlem
Hej!

Jag köpte mig en spade och en dakine Vertex innan jag drog till alperna vecka ett i år.

Tyvärr blev jag påkörd så jag föll till marken och kanande in med ryggen i ett rör för snösprutning så illa att jag fick en dislokation av koterna i ryggen. Detta gjorde att jag nu är förlamad i benen (vänster benet funkar lite så där men högerbenet är det inte mycket rörelse i).

Min fråga nu: Kan spaden i ytterfacket på ryggsäcken gjort min skada allvarligare?

Jag hade ryggskydd på mig.
Det var lite handskar o sånt i ryggsäcken som kan dämpat.
Röret som stack upp var vadderat.

Någon som har erfarenhet eller vet något om hurvida spade kan skada eller skydda?

Min skada är ganska långt ner, i ländryggen (L2 för den som kan sin anatomi).

Tacksam för lite svar kanske

Erik Fyrk - en som hoppas kunna åka skidor igen

Åh fyfan villken skada du fick! fan vad synd om dig. Onödig fråga att fråga det när du är FÖRLAMAD, jag hade bara skrivit: "jag har blivit förlamad". jaja men asså kommer det å läka eller?

jag vet faktsikt inte om skadan blivit varre eller inte pga spaden. Ville bara saga att jag tanker pa dig varje gang jag far aka skiis igen, hoppas verkligen du far aka igen.........beratta garna hur det gar....

Per US

Som jag skrev i gästboksinlägget (tänkte att ni andra kanske ville ta del av mina tankar) så tror jag inte att den optimala placeringen av spaden (inkl. skaft) är mitt på ryggen. Jag tror snarare på att en delbar spade är bättre, då man kan ha skaftet på sidan av ryggsäcken (om det går).

Om jag förstått rätt så har du haft hela spaden i ytterfacket i mitten (i sidled sett alltså) av ryggsäcken?

Att tänka på skaftet som ett ryggskydd är inte heller en bra idé. Avståndet mellan den och ryggen, samt det ofixerade läget som ryggsäcken ger får mig att tro att det snarare kan ge mer skada.

Snacka om maximalt oflyt.

Hola!
Tråkigt, jag vet...
Jag fick en liknande skada när jag hoppade fallskärm för ett par år sedan. Den skadan berodde på rycket i selen man har på sig. (Hade spänt den för hårt. Det kanske blev en liknande effekt av ryggsäcken när den (om) fastnade i röret på något sätt. Om man då spekulerar så kanske kraften hade minskat något om den bara skulle ha innehållit kläder..

/tjoflöjt, och krya på dig...

Tack för ert stöd!

Jag vet inte hur det kommer att läka för mig, och det är ingen som vet. Svullnaden i ryggen måste gå ner innan man ev. kan spekulera antar jag. Läkarna säger inte så mycket för alla olyckor av denna typ är olika (nerverna går olika mycket av eller förhoppningsvis bara "stryps" tillfälligt av svullnaden). Funktioner kan komma tillbaka lång tid efter olyckan så det är bara att träna det jag kan och se hur långt det räcker...

Mitt vänsterben blir starkare dag för dag och högerbenets lårmuskel kan jag nu spänna iaf, vilket känns som ett stort framsteg. Känsel har jag hyfsad inne i högerbenet (men inte på ytan, dvs jag känner muskelvärk etc) så man hoppas att det andra kommer efter hand.

Min spade är av isärtagningsmodell och jag hade bara bladet i ytterfacket. Således skaftet på sidan.

Inga märken på ryggskyddet eller bladet på spaden.

Hade gott och hör gärna av er om ni har några erfarenheter

Ge inte upp!

8:e maj bröt jag benet a la Henrik Larsson. Kan säga att jag går fortfarande hos sjukgymnast. Från början var det tal om ett vanligt benbrott med fraktur på tibula/fibula. Jag spikades och skruvade (har fortfarande kvar det). Man räknade med att i september skulle jag kunna springa och dylikt.
Men såklart visade det sig att det som hänt mig är extremt ovanligt..läkaren har sett liknande fall 2 ggr på 30år!

Tack vare att frakturen är på underbenets nedre del har senor och muskler tagit stryk. 29:e november gjorde jag min andra operation. Då förlängde läkaren en sena och sydda ihop en annan. Visade sig också att muskler i benet var söndertrasade (muskler som fungerar som motor till den ovanpåliggande senan som löper från benet till stortån). Jag kommer aldrig bli fullt återställd. Men det finns hopp om att jag ska kunna springa igen. Stortån är nog inte mycket att hoppas på.

Har varit hos sjukgymnasten imorse..vi avslutade med att mäta fotledens rörligthet i grader (det stora problemet). Första mätningen (1-1½ månad sen) visade saknad av 35 grader neråt och 5 grader uppåt. Idag hade det minskat från 35 till 20 och 5 till så när på noll. Äntligen något positivt...kändes så förbannat skönt!

Så fortsätt kämpa, var så ambitiös som det bara går. I början är det fruktansvärt tungt, men sen som idag så såg jag en positiv utveckling. Lyfter något otroligt! Hoppas få se dig i backen inom kort!

Tillbaka
Topp