Fel bindning? Kunniga och Okunniga se hit tack!

O_lundberg

Medlem
läget är så att jag var och beställde ett bar nya bindningar, bindningen jag beställde var en "Scratch Ti 140", men bindningen jag fick är en "Axial2 140 Ti pro WB" Bindningarna verkar vara ganska likvärdiga men på scratch hemsida står de så här på info om Axialen "Bindning Interface: Lifter 6/6mm" bettyder de att "sulan" i bindningen är förhöjd eller så? Sen undrar jag vilken bindning som är bättre/billigare eller dyrare osv vad som mer skiljer dom åt, pga att jag betalar samma pris för båda.

Senast ändrad:
Jag uppfattar det som att det är identiska bindningar, med den lilla skillnaden att den senare har en 6 mm lifter, något som i normala fall inte påverkar din åkning alls. WB står sannolikt för Wide Brake, dvs en stopper som är anpasad för feta skidor. Båda är DIN 14 och ligger toppen på standardproduktprogrammet. Jag ser inga problem.
Har haft tidigare varianter av Ross Axial-bindningar. Inga anmärkningar faktiskt.

/Ace DG

Senast ändrad:
Men vad menas med 6mm lifter? gillar inte då bindningen kommer långt upp från skidan, blir så ruggit okänsligt då man hopppar och håller på

Senast ändrad:
jag har ett par sådans bindningar hemma, jag uppfattar dom inte som "höga"

edit: Tror iofs att dom väger något gram mer änn scratch-bindningen. axial ska var lite robustare om jag inte har helt fel..

Senast ändrad:
jag tror dom funkar fint i park, jag kör åxå endast park och då menar jag endast. jag ska köra med mina axialbindningar iaf

Kan medella att bindningen inte alls var hög, tror enda skillnaden mellan dom där två är att ena egenteligen levereras med shims som sätts under bindniingarna för att få upp dom och skippar man dom får man då exakt scratch ti140 pga att de är samma bak och framdel på båda om jag inte har fel?

Ja det är ju det vi har försökt att få fram till dig. 6mm känner du inte skillnad på. Men du måste ha den plattan om du inte byter ut skruvarna så.

//H

Nemen alltså, ursäkte, men jag förstår inte, för från underkanten av pjäxan till skidna är det inte ens 6mm? tror inte plattan kan vara så mycket lägre än den är nu, i så fall har dom nog bara tagit fram och bakdelen med andra skruvar så det blir exakt som ti 140, dvs axial levereras egenteligen med den bakoch framdelen +långaskruver inklusive plattan så bnidngen kommer upp en bit?

Risken är att skruven går igenom skidan om plattan är 6mm..

/Hasse

Tillbaka
Topp