Fel håll med mammut PULSE Barryvox

• Trådstartare Trådstartare Lineprophet
  • Start datum Start datum
L

Lineprophet

Guest
Jag har precis köpt en mammut mammut PULSE Barryvox, jag har kalibrerat den som man ska göra, dvs lagt den horisontellt och vridit den medurs, trots detta visar den fel håll! Jag skulle testa om den fungerade med min kompis tranciever, när jag söker visar min tranciever rätt avstånd, men fel håll. T ex min kompis lade trancievern 5 m till höger om mig, då visade den 5 m åt vänster.. men det konstiga är om jag struntade i min lilla tranciever och gick till höger mot den andra trancievern och kom inom inom en radie på 3 m (då byter den sökmode till en mer specifiksök) då funkar den perfekt.. har någon haft samma problem? är det jag som gjort fel eller ska jag skicka tillbaka den?

Vart har du köpt transcievern? De borde kunna ge dig support. Det låter ju som att du antingen gjort fel vid kalibreringen (men jag antar att du testat att göra den igen), eller som att det är något tjyvens med mjukvaran i din. Oavsett vad som är fallet borde butiken där du köpt transan kunna hjälpa dig!

Är det inte bara så att din Mammut transceivern leder in dig i en båge till din kompis transcheiver?
Transceivrarna funkar ju nämligen så att de leder in dig i en båge som blir lite rund istället för att leda dig rakt på. Beroende på, vart på signalbågen du får kontakt med din kompis transceiver så kan bågen bli större eller mindre.
Skulle du hamna precis på mitten utav signalbågen så kan det t.o.m. bli så att transceivern ena sekunden visar åt ena hållet och vid minsta rörelse visar den i helt motsatt riktning. Testa i så fall att gå några meter extra för att vara säker på att avståndet verkligen ökar innan du väljer vilket håll du ska gå på.
Det du beskriver som ett mer specifiksök är något som kallas för "finsök". Transceivern går då över från grovsök till finsök. Du ska då gå från en mer stående position till att komma ner på marken och därefter hitta minsta avståndsvärdet innan du börjar sonda.

Är lite svårt att förklara allting såhär. Skulle egentligen velat länka eller rita upp en bild med hur signalerna sänds ut från transceivern för att få dig att förstå lite lättare.
Skulle även råda dig att ta en kurs om lavin och transceiversök om du känner att du inte har riktigt koll på det här med hur man söker o.s.v.
Kommer att kännas betydligt bättre den dagen du hamnar i en skarp situation och verkligen behöver kunskapen.
Kolla t.e.x. Åre Lavincenters hemsida för mera info:
http://www.arelavincenter.se/

Broddan sa:
Är det inte bara så att din Mammut transceivern leder in dig i en båge till din kompis transcheiver?
Transceivrarna funkar ju nämligen så att de leder in dig i en båge som blir lite rund istället för att leda dig rakt på. Beroende på, vart på signalbågen du får kontakt med din kompis transceiver så kan bågen bli större eller mindre.
..../
En gammal sändare med EN anten fungerar så som du beskriver, dvs enligt vågprincipen. En Mammut med fler antener bör inte göra det.

Senast ändrad:
zantarf sa:
En gammal sändare med EN anten fungerar så som du beskriver, dvs enligt vågprincipen. En Mammut med fler antener bör inte göra det.
Att ha fler antenner påverkar inte detta fenomen, däremot ger det möjlighet att kompensera för det i mjukvara. Om Pulsen gör detta vet jag inte, men jag kan inte se varför man skulle vilja göra det.

Bara för att man köper en bra tranca betyder det inte att standarden som trancor använder har ändrats, man måste fortfarande lära sig utrustningen, att köpa en mammut och sedan tro att man bara kan följa pilen på skärmen kan leda till ganska otrevliga överaskningar om olyckan är framme.

Jag har en som liknar Pulsen mycket i teknik förutom just pulsfunktionerna och det andra pillet. Den har som sagt 3 antenner och varenda gång jag övat (många gånger) med den har den lett mig RAKT fram mot den gömda transan. Småååå svängar då och då men annars rakt fram till skillnad mot min gamla ortovox som man fick gå i cirklar en miljon gånger med.

Men det beror ju inte bara på trancan man söker med utan även trancan man söker efter, har gått flera lavinkurser och beroende på trancorna man söker efter så blir det ganska stora skillnader i söket. Och man kommer aldrig ifrån cirkelsök (svängar) med dagens teknik.

Nu är jag inte expert på just pulsen men...
Det är väl bara så att det är en fältjlinje du följer?
Visar den 5m åt "fel" håll, märker man ju att sträckan ökar när man går i den riktningen, och då fattar man ju omedelbart att man ska gå åt andra hållet.

Om du inte har gått en lavinkurs - gör det!

@Lineprophet
Tester inhomhus kan ge en del skojiga effekter som sannolikt beror på diverse störningar som finns i byggnaden. Om det är det du gjort föreslår jag att du testar utomhus i en mer "störningsfri" miljö.

/MM

Monis sa:
Jag har en som liknar Pulsen mycket i teknik förutom just pulsfunktionerna och det andra pillet. Den har som sagt 3 antenner och varenda gång jag övat (många gånger) med den har den lett mig RAKT fram mot den gömda transan. Småååå svängar då och då men annars rakt fram till skillnad mot min gamla ortovox som man fick gå i cirklar en miljon gånger med.
I så fall är det för att det kompenseras i mjukvaruberäkningar, vilket också kan göras i mammuten (jag har aldrig använt en, så jag vet inte).

Jag har en pulse och gick nyligen en lavinkurs där guiden också hade just pulse. Som många har skrivit så leder den dig i en båge till den begravda sändaren så om du följer pilen så ska den ganska snart vika av åt något håll och ta dig tillbaka till den begravda. Sen beror det ju även på vilket håll sändaren ligger på, det är ju bara en antenn som skickar ut signalen så beroende på vilka håll den skickar signalerna så vet du ju inte vilken del din sändare plockar upp... Det sista där blev lite kluddrigt, hoppas du fattar.

Blidee sa:
Jag har en pulse och gick nyligen en lavinkurs där guiden också hade just pulse. Som många har skrivit så leder den dig i en båge till den begravda sändaren så om du följer pilen så ska den ganska snart vika av åt något håll och ta dig tillbaka till den begravda. Sen beror det ju även på vilket håll sändaren ligger på, det är ju bara en antenn som skickar ut signalen så beroende på vilka håll den skickar signalerna så vet du ju inte vilken del din sändare plockar upp... Det sista där blev lite kluddrigt, hoppas du fattar.
Säker på att det bara är en antenn som skickar ut en signal? En av mina lavininstruktörer sa något om att på nyare sändare (bla pulsen) så skickas en signal ut både horisontellt och vertikalt via två antenner, tyckte det lät lite konstigt men antog att han visste vad han pratade om...

OleStickRider sa:
Blidee sa:
Säker på att det bara är en antenn som skickar ut en signal? En av mina lavininstruktörer sa något om att på nyare sändare (bla pulsen) så skickas en signal ut både horisontellt och vertikalt via två antenner, tyckte det lät lite konstigt men antog att han visste vad han pratade om...
Den sänder bara ut via en antenn, dvs den längsta som ligger längs med den långa sidan av plasthöljet. Det går faktiskt även att testa om man använder en transa i analog-mode, lite enkel antenn-teori, och då kan man tom ta fram hur transan som sänder ligger (vertikalt, horizontellt, vinklad, etc...).

Tillbaka
Topp