felmonterade bindningar?

• Trådstartare Trådstartare leeekan
  • Start datum Start datum
L

leeekan

Guest
felmonterade bindningar?
hejsan jag köpte ett par 1080 röd/vita ifjol alltså 2001:ans modell, fick med bindingarna salomon s810 ti. Åkte på dom hela vintern och tyckte det kändes bra lite ostabilt när man landade bakåt bara...men frågan är: Bindingarna är monterade så oerhört mkt bakom mitten så att om jag paralellställer skidorna så är det 1 dm från bindnings topp till slutet på den andra..ska dom vara monterade så? många säger att dom ska vara mittmonterade och centimetrar hit och dit vill gärna veta vad som är vanligast och bäst. Tacksam för svar!=)

felmonterade bindningar?
kolla var pjäxans mittmarkering är jämnfört med skidans mittmarkering.. de ska vara på samma ställer helt enkelt..

felmonterade bindningar?
Hur bindningen är monterad är en smaksak. Vill du ha skidans bästa åk egenskaper så bör du montera bindningen efter anvisning på skidan. Vet du att du bara ska ha skidan att hoppa med så kan du börja prova att "mitt montera" bindningen men då kommer du förlora skidans åk egenskaper.

På minna twintip så har jag monterat bindningen 5cm längre fram än markeringen. Och då är den nästan helt i mitten .
Visst blir den lite konstig att åka på om man ska köra i pisten och bara svänga med, men det har jag andra skidor till.
Den blir däremot mycket stadigare att åka och landa baklänges på och smidigare i luften. Tycker jag.

Men den bästa lösningen är att testa själv vad du tycker är bäst..

felmonterade bindningar?
Alltså! om jag förstår dig rätt, så sitter bindningarna olika långt ifrån centrum! inte parrallellt med varandra.
Om det är så! då står det definitivt inte rätt till!

Reklammera isådant fall!

felmonterade bindningar?
nej alltså bindingarna är monterade lika på båda skidorna men dom sitter så långt bak bara..tror jag ska montera om dom som jon har 3 cm framför mittmonterat verkar soft som fan..

Snödjup

Tillbaka
Topp