Felmonterade bindningar

• Trådstartare Trådstartare Jesperforsbrg
  • Start datum Start datum
J

Jesperforsbrg

Guest
Felmonterade bindningar
Hej gänget!

Skulle behöva få svar på en sak av er som kan.
När jag lämnade in mina nya K2 pinnacle 105er för montering av mina marker kingpin bindningar så lyckades verkstaden montera dem midsole -2,5 när jag ville ha precis på midsole.

Frågan är hur mycket detta påverkar egenskaperna i offpistmiljö och i pisten?

Är osäker om jag vill borra massa nya hål eller helt enkelt låta det vara så.

Vad tror ni?

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Felmonterade bindningar
2,5 cm felmontering hade inte jag accepterat. Skulle bett dem byta in skidorna mot ett par nya.
Max 1cm kanske jag hade kunnat accepterat.
Inte roligt med dubbla uppsättningar hål den dag du ska sälja vidare skidan och en potentiell köpare måste avstå pga att han inte kan montera om bindningen utan att hamna för nära de andra hålen.
Alternativt en rejäl kompensation.

Felmonterade bindningar
Fanns det inga andra hål eller så och du hade varit tydlig med var du ville ha dem, så finns det ju ingen som helst anledning för butiken att inte montera där. Reklamera!

Felmonterade bindningar
Corin sa:
Fanns det inga andra hål eller så och du hade varit tydlig med var du ville ha dem, så finns det ju ingen som helst anledning för butiken att inte montera där. Reklamera!
Grundproblemet började redan när jag fick dem från outnorth.
Då hade han monterat den helt åt helvete fel, han hade till och med skruvat fast glidplattan så det gick inte att flippa mellan walk/ski.

Jag lämnade då in dom på xxl för att montera om och då skilde det 2,5cm till att skidan midsole-linje skulle lira med pjäxans mitt.
+ 2,5 alltså.

Då tolkade xxl som att jag ville ha den 2,5centimeter bakom midsole....

Så kan inte reklamera då jag fått kraftiga rabatter och nya bindningar från outnorth redan.

Min fråga är om det är bäst att borra om en tredje gång eller strunta i det och stå lite extra långt bak?

från mitten på skidan är det nu typ -14cm.
Dock är det mycket front rocker och nästan ingen tail rocker.

Senast ändrad:
Felmonterade bindningar
Jesperforsbrg sa:
Corin sa:
Då hade han monterat den helt åt helvete fel, han hade till och med skruvat fast glidplattan så det gick inte att flippa mellan walk/ski.

Jag lämnade då in dom på xxl för att montera om och då skilde det 2,5cm till att skidan midsole-linje skulle lira med pjäxans mitt.
+ 2,5 alltså.

Så kan inte reklamera då jag fått kraftiga rabatter och nya bindningar från outnorth redan.

Min fråga är om det är bäst att borra om en tredje gång eller strunta i det och stå lite extra långt bak?

Oj, det var som fan. Tolkade det som att det var oborrade skidor du lämnade in. Men det låter ju helt oacceptabelt från outnorths sida, de borde nog ersatt allting från början tycker jag.

Sen kan du också fråga dom som monterade om skidorna varför dom satte den såpass långt bak. Även om de var felmonterade innan kan man trixa till det så att skillnaden blir tillräckligt liten.

Angående just skillnaden i åkning så har jag inte provat dom skidorna, men 2,5 cm är i regel något de allra flesta känner av. Generellt blir de nog lite segare i sväng, kanske fladdrar mer och de lär bli svårare att göra slag med när du turar. Kanske det som är det viktigaste faktiskt. Jag tycker iaf det oerhört drygt att tura med skidor som där främre delen väger mer än bakre. Det fastnar och har sig.

Felmonterade bindningar
Corin sa:
Jesperforsbrg sa:
Corin sa:

+ 2,5 alltså.

Oj, det var som fan. Tolkade det som att det var oborrade skidor du lämnade in. Men det låter ju helt oacceptabelt från outnorths sida, de borde nog ersatt allting från början tycker jag.

Sen kan du också fråga dom som monterade om skidorna varför dom satte den såpass långt bak. Även om de var felmonterade innan kan man trixa till det så att skillnaden blir tillräckligt liten.

Angående just skillnaden i åkning så har jag inte provat dom skidorna, men 2,5 cm är i regel något de allra flesta känner av. Generellt blir de nog lite segare i sväng, kanske fladdrar mer och de lär bli svårare att göra slag med när du turar. Kanske det som är det viktigaste faktiskt. Jag tycker iaf det oerhört drygt att tura med skidor som där främre delen väger mer än bakre. Det fastnar och har sig.
Det tycker jag med, men hade 20% rabatt och sen fick jag 20% tilli rabatt + ett par nya kingpins som jag monterade och sålde dom gamla.
Jag betalade ca 1500kr allt som allt för skidor och bindningar efter rabatter och försäljning av den nya bindningarna.

Hade kanske gått med ett par marker f12 eller dukes men genom att Kingpins har en fast tådel så måste den vara exakt.

Felmonterade bindningar
Jesperforsbrg sa:
Det tycker jag med, men hade 20% rabatt och sen fick jag 20% tilli rabatt + ett par nya kingpins som jag monterade och sålde dom gamla.
Jag betalade ca 1500kr allt som allt för skidor och bindningar efter rabatter och försäljning av den nya bindningarna.
Jasså du, trodde du skulle få lämna tillbaks allt.... (gissa vem)

Felmonterade bindningar
Helt klart känner man skillnad på 2,5 cm men det är inte säkert att det är till någon större nackdel. Och när det gäller uppförsspringet kan det till och med vara till fördel, tillskillnad från
@Corin kan jag tycka det är ett elände att göra "kickturns" och liknande akrobatiska övningar med allt för mycket skida bakom bindningen, men jag är iofs uppväxt med traditionella långa lagg, rejält bakmonterade.

Hursomhelst sitter ju bindningarna monterade, så det är väl enklast att testköra, fungerar det bra så är det bra, känns de inte bra, montera om. Men jag tycker du ska gå tillbaka till XXL och be att få tillbaka pengarna för monteringen, uppenbar felmontering!

/MM

Tillbaka
Topp