Felmonterade bindningar?

mache

Medlem
Felmonterade bindningar?
Tjena,

Fick just mina nya Mad Trix skidor (de gamla med roterbar bindning).
När jag har dem inställda i "Big Air" läget (det läget som skall motsvara mittmontering) så hamnar mitten av pjäxan ca. 5 cm bakom mitten av skidan. Det verkar ju helt fel.

Nån som har tips på hur man kan göra för att fixa mittmontering?

Dessutom undrar jag om det går att skippa den roterbara plattan och få själva bindningen moterad i mitten direkt (spara vikt)?

Tack för svar!

Felmonterade bindningar?
montera om dom till mittmontering utan platta. är du orsäker på hur du gör så är det bäst att lämna in dom. lycka till!

Felmonterade bindningar?
Men har jag rätt i att defenitionen "mittmontering" syftar på att mitten av pjäxan skall hamna i mitten av skidans längd (i mitt fall 172/2 = 86cm från kanten)?

Felmonterade bindningar?
det finns utmärkt på skidan var skidans mitt är. om mittmontering på din skida är precis på mitten av skidan vet jag inte, men jag skulle tro det. se om du hittar något märke som avser mittmontering. annars ska dom som monterar om dom veta det, om du inte gör det själv.

Felmonterade bindningar?
-->Så mittmontering betyder inte nödvändligtvis att mitten av pjäxan skall vara i mitten av skidans längd?<--

Det ända jag hittar på skidan som liknar någon slags markering sitter mycket långt fram, det vore omöjligt att montera bindningen så att pjäxans mitt skulle hamna där. Alltså är det nog någon annan slags markering?

Var på skidan brukar "mittmonterings markeringen" sitta?

Förresten, om jag skulle flytta bindningen, skulle det påverka skidans prestanda?
Jag har hört att om man flyttar bindningen så försvagas skidan.

Felmonterade bindningar?
Nej, inte nödvändigtvis. det beror på hur skidans skärning är skapad. markeringen kan sitta på olika ställen på olika skidor, hur det är på dina vet jag inte, men jag kollade runt lite, och såg att mittmontering på madtrix är på mitten av skidan. då du flyttar bindningen ska du plugga igen hålen, det finns speciella pluggar till det, annars kan det komma in vatten i skidans kärna och det vill man inte. det råder delade medningar om hur en ommontering skulle påverka skidans egenskaper, men personligen så skulle jag vilja säga att det går bra att montera om, såvida det inte görs en otroligt alldeles för många gånger.

Felmonterade bindningar?
Jag satt och kikade lite på skidorna nu, jag märkte att själva plattan sitter ganska långt fram, men bindningen sitter ju en bit bak på den.
Kanske kan man inte ha bindningen längre fram än de sitter, just p.g.a. att plattan är så pass lång så att den skulle hamna för långt fram om man försökte sätta den längre fram.

Tog ett några bilder för att visa:
www.itenclothing.com/pix/skidor.jpg
www.itenclothing.com/pix/skidor2.jpg
www.itenclothing.com/pix/skidor3.jpg

Förresten, nån som kan rekommendera någon VETTIG affär i Stockholm som man skall snacka med ang. flytta bindnind / montera utan vändbara plattan?

Felmonterade bindningar?
Att försöka sig på en definition av vad mittmontering skulle vara är inte lätt. För det första har vi det där med mitten på skidan. Menar vi mitten på skärningen (midjan), mitten på åkytan, mitten på hela skidans längd, skidans masscentrum (balanspunkt) eller rent av något helt annat. Sedan har vi det där med pjäxans mitt. Visserligen är denna lätt att mäta ut, men eftersom mittmontering väl handlar om att dels få en skida att kunna åkas lika balanserat bakåt som framåt och kunna roteras bra, så kan det säkert hända att det är någon annan "balanspunkt" i pjäxan som skall vara över skidans mitt.

Mitt förslag är att först åka på skidan och känna hur det känns och sedan eventuellt börja fundera på om du vill flytta bindningen åt ena eller andra hållet. Den är ju, vad jag förstår, liksom redan monterad och klar så varför inte testa först?

HitMe

Felmonterade bindningar?
Alla skidbutiker som säljer/monterar skidor borde kunna hjälpa dig om du bara vet var du vill ha mittpunkten, så länge du inte behöver "vänd-funktionen" vore det väl en bra ideé att montera bindningen direkt i skidan, utan platta.

Känns killen på närmaste sportaffär osäker på sin sak kan du som sagt gå till Alpint/St:Eriksplan, kunniga, hjälpsamma och vettiga de kan säkert hjälpa dig att hitta en bra mittpunkt på skidan också. http://www.alpint.com/index.htm

Lycka till

Felmonterade bindningar?
Mitt förslag är att du går till alpint på torsgatan, som flera har sagt. dom är bra att ha att göra med och kan sina grejer. där ber du dom och ta bort plattan samt mittmontera bindningarna. då ska dom veta var bindningen ska sitta, dom har trots allt sålt madtrix tidigare=)

Tillbaka
Topp