Felmonterade puderlagg, godkänd felmarginal?

Felixus

Medlem
Hej, jag har monterat ett par sth16 på mina nya Atomic Bentchetler.
Problemet är att bakdelen är förskjuten 2,5-3mm åt vänster på båda skidorna som är 123mm i midjan.
Pjäxan sitter bra i bindningen.
Kommer förskjutningen av bindningarna bli ett problem när jag åker eller är det en ok felmarginal för ett par så breda skidor? Borde jag reklamera monteringen?

b83957.png

// Felix

Senast ändrad:
Jag hade nog inte godtagit detta, du står alltså snett åt höger på båda skidorna? Dom har glömt att vända på en av greppklossarna på mallen. Detta kommer bli ett problem då du inte kan göra om detta och behålla samma monteringspunkt. Minst 1-1,5cm framåt eller bakåt kommer det bli. Rejäl kompensation alternativt nya skidor skulle jag säga.

Problemet om jag tolkat dig rätt i ditt inlägg är att monteringen inte är gjord på samma ställe som inköpet av skidorna? Stämmer det? I såna fall får du stå på dig rejält vid reklamationen. Precis som Utter skriver så måste du montera om framför eller bakom där det är monterat nu för att hålen ska hålla. I övrigt så kommer det i dagens läge bildas en vinkel för pjäxorna där dom måste stå snett i både fram och bakbindningen för att sitta fast, vilket säkerligen kommer leda till försämring av bindningens utlösningsfunktion även om den visuellt ser ut att sitta bra. Mitt tips är att gå tillbaka, var bestämd men trevlig och förklara situationen och vad som kan hända om bindningen inte fungerar som den ska (skador m.m) samt att det inte går att montera om på samma ställe fast på rätt plats för då kommer bindningen ryckas ut. Då borde dom inse sitt fel och kompensera dig, om inte det funkar > prata med butikschefen. Lycka till!

Var också noga med att konsumentköplagen ger ett ungefär lika bra skydd som konsumentköplagen, så även om de gjort jobbet någon annanstans än där du köpt dem så har du all rätt att kompenseras

Pillard sa:
Var också noga med att konsumentköplagen ger ett ungefär lika bra skydd som konsumentköplagen, så även om de gjort jobbet någon annanstans än där du köpt dem så har du all rätt att kompenseras
Är med på vad du menar Pillard, tänker mer på att det stället kanske inte har dom skidorna i sitt sortiment och inte kan ge ett par nya för inköpspris utan behöver då betala fullpris för att kompensera. Dom kommer säkert erbjuda en annan lösning som inte är godtycklig för vad dom ställt till med. Då gäller det att våga stå på sig!

Ja den risken finns ju förstås och jag är helt med dig på att man ska vara benhård. Det enda rimliga är ju att de ersätter med vad det kostar TS att införskaffa nya, plus förstås kostnaden att montera.

Sen är det förstås möjligt att komma överens om andra lösningar. Det är ju förstås möjligt att TS kanske hellre låter dem montera fram dem 1cm och samtidigt tar lite pengar emellan. Men detta är ju förstås upp till TS.

Verkligen! Allt beror ju på hur man vill ha sin montering, personligen hade jag från början förmodligen noggrant valt ut monteringspunkt och inte velat montera om bara för att det är ett billigare alternativ för monteraren. Hoppas det går bra för grabben vilket som!

Be de dra dit inserts (om möjligt) i samma höjd som de gamla stället. Bättre montering, samma monteringspunkt och mindre strul.

@Felixus
Jag skulle säga att en (1) mm fel i sidled är acceptabel, men inte mer. Självklar reklamation. Men ... är det bara häldelarna som sitter snett, inte tådelarna?

/MM

Duckstand,,,
Kolla in Hendryx hemsida.
Jag har mina förskjutna 8mm ett helt naturligt sätt att stå på skidorna och ett bättre tryck i skidorna.

Tillbaka
Topp