Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Felmonterade skidor 2ggr
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 1057806" data-attributes="member: 83225"><p>Alltså vad är det för fel på folk? Det är väl ganska självklart att den som utför ett arbete ansvarar för att inte förstöra produkten. </p><p></p><p>Konsumenttjänstlagen:</p><p></p><p><em>§31 Näringsidkaren är skyldig att ersätta konsumenten skada som denne tillfogas på grund av fel, om inte näringsidkaren visar att det har förelegat ett sådant hinder som avses i första eller andra stycket för en felfri tjänst. Näringsidkaren är alltid skyldig att ersätta skadan, om resultatet av tjänsten avviker från vad han särskilt har utfäst. (första och andra stycket berör dröjsmål från din sida och är alltså inte aktuellt här)</em></p><p><em></em></p><p><em>§32 Om föremålet för tjänsten eller annan egendom som tillhör konsumenten eller någon medlem av hans hushåll skadas medan egendomen är i näringsidkarens besittning eller annars under dennes kontroll, är näringsidkaren även i annat fall än som sägs i 31 § skyldig att ersätta skadan, om inte näringsidkaren visar att skadan ej beror på försummelse av honom eller någon som på hans sida har anlitats för att utföra tjänsten. </em></p><p><em></em></p><p><em>Näringsidkaren är i övrigt skyldig att ersätta skada som tillfogas konsumenten, om skadan har vållats genom försummelse på näringsidkarens sida. Detsamma gäller i fråga om skada på egendom som tillhör någon medlem av konsumentens hushåll.</em></p><p></p><p>Jag skulle säga att frågan är absurt glasklar och jag förstår inte att folk så ofta sitter och dravlar om olika, "ja men det är svårt att göra detta" eller "jo men det är klart att saker går sönder". Nej det är totalt irrelevant. Åtar du dig att utföra en tjänst så bär du ansvaret för att tjänsten blir korrekt utförd. Har du dessutom sönder kundens grejer får du ersätta, det är skitsimpelt. Detsamma gäller vid köp. Har blivit skitförbannad ibland i butiker när folk står och hänvisar till "vår leverantörs policy är..." So!? Lagen säger nåt annat så jag skiter högaktningsfullt i vad er leverantörs policy säger, jag har dessutom köpt varan av er och är definitivt inte bunden till ert avtal med er leverantör. Tänk alltid så här istället; hade butiken tyckt det varit ok om jag kommit in och sagt "förresten, jag glömde ta med pengar så ni får inte betalt"? Det är verkligen inte att vara elak eller onödigt hård utan gå in till butiken, visa att "nu ser skidan ut så här, det är itne fackmannamässigt gjort, hur tänker ni lösa problemet? Och jag nöjer mig inte med mindre än att:</p><p>1. Jag går härifrån och ni lagar allt (svårt i det här fallet eftersom de redan är sönderborrade men men) och ger mig en skälig ersättning för värdeminskningen på skidorna på grund av detta och en ersättning för att skidorna inte komemr att kunna vara korrekt monterade. </p><p>2. Ni ordnar fram en ny skida av samma typ osv och ordnar en korrekt montering</p><p>3. Ni erbjuder andra modeller för att det är vad ni kan få tag i via er leverantör och jag bedömer huruvida det är en skida jag vill ha. Kan ni inte få fram en sådan modell, se punkt 4</p><p>4. Ni betalar mig vad det kostar mig att få tag i en liknande skida och ger mig pengarna tillbaka för den felaktiga monteringen."</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 1057806, member: 83225"] Alltså vad är det för fel på folk? Det är väl ganska självklart att den som utför ett arbete ansvarar för att inte förstöra produkten. Konsumenttjänstlagen: [i]§31 Näringsidkaren är skyldig att ersätta konsumenten skada som denne tillfogas på grund av fel, om inte näringsidkaren visar att det har förelegat ett sådant hinder som avses i första eller andra stycket för en felfri tjänst. Näringsidkaren är alltid skyldig att ersätta skadan, om resultatet av tjänsten avviker från vad han särskilt har utfäst. (första och andra stycket berör dröjsmål från din sida och är alltså inte aktuellt här) §32 Om föremålet för tjänsten eller annan egendom som tillhör konsumenten eller någon medlem av hans hushåll skadas medan egendomen är i näringsidkarens besittning eller annars under dennes kontroll, är näringsidkaren även i annat fall än som sägs i 31 § skyldig att ersätta skadan, om inte näringsidkaren visar att skadan ej beror på försummelse av honom eller någon som på hans sida har anlitats för att utföra tjänsten. Näringsidkaren är i övrigt skyldig att ersätta skada som tillfogas konsumenten, om skadan har vållats genom försummelse på näringsidkarens sida. Detsamma gäller i fråga om skada på egendom som tillhör någon medlem av konsumentens hushåll.[/i] Jag skulle säga att frågan är absurt glasklar och jag förstår inte att folk så ofta sitter och dravlar om olika, "ja men det är svårt att göra detta" eller "jo men det är klart att saker går sönder". Nej det är totalt irrelevant. Åtar du dig att utföra en tjänst så bär du ansvaret för att tjänsten blir korrekt utförd. Har du dessutom sönder kundens grejer får du ersätta, det är skitsimpelt. Detsamma gäller vid köp. Har blivit skitförbannad ibland i butiker när folk står och hänvisar till "vår leverantörs policy är..." So!? Lagen säger nåt annat så jag skiter högaktningsfullt i vad er leverantörs policy säger, jag har dessutom köpt varan av er och är definitivt inte bunden till ert avtal med er leverantör. Tänk alltid så här istället; hade butiken tyckt det varit ok om jag kommit in och sagt "förresten, jag glömde ta med pengar så ni får inte betalt"? Det är verkligen inte att vara elak eller onödigt hård utan gå in till butiken, visa att "nu ser skidan ut så här, det är itne fackmannamässigt gjort, hur tänker ni lösa problemet? Och jag nöjer mig inte med mindre än att: 1. Jag går härifrån och ni lagar allt (svårt i det här fallet eftersom de redan är sönderborrade men men) och ger mig en skälig ersättning för värdeminskningen på skidorna på grund av detta och en ersättning för att skidorna inte komemr att kunna vara korrekt monterade. 2. Ni ordnar fram en ny skida av samma typ osv och ordnar en korrekt montering 3. Ni erbjuder andra modeller för att det är vad ni kan få tag i via er leverantör och jag bedömer huruvida det är en skida jag vill ha. Kan ni inte få fram en sådan modell, se punkt 4 4. Ni betalar mig vad det kostar mig att få tag i en liknande skida och ger mig pengarna tillbaka för den felaktiga monteringen." [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Felmonterade skidor 2ggr
Tillbaka
Topp