Fernie eller Banff

jajoh

Ny medlem
Fernie eller Banff
Tjena.
den 29 dec går flyget till Calgary, det är ungefär så mycket som är bestämt. har kollat igenom forumet och det är bara en massa snack om whistler. är det verkligen så överlägset. har hört att det ska vara ganska dyrt och mycket folk.

Är det någon som varit i Banff eller fernie och säsongat? bra tips på dom ställena, eller är jag helt ute och cyklar.. upptäckte nämligen att samma säsongskort täcker både fernie och lake louise.

och till slut en helt annan grej. är det någon som har en videokamera med A/V-in till salu..

hade fint
/jakob

Fernie eller Banff
Det lilla jag vet om Banff är tyvärr att de har relativt "litet" snöfall ijämfört med många andra ställen i Kanada. Har länken till snöfallsstatistik-sidan på jobbmailen men kan skicka den till dig om du vill veta vart det faller mest vitt guld, om det nu är det du är ute efter...:D

Banff mount norquay, Lake Lousie och Sunshine Village har gemensamt liftkort vad jag vet men att fernie finns med bland dem var något nytt. Men kan mycket väl stämma. Man kan ju trots allt konstatera att du isåfall har 4 bra valmöjligheter på samma liftkort vilket är kanonbra. Antagligen lite mindre folk att slåss om pudret med också. Men jag som ska till Whistler känner ändå att det är skönare med ett lite större ställe så det inte finns någon risk att du tröttnar. Jag är iofs "rookie" också så kanske inte ska uttala mig. Kanske längtar till ett lugnt ställe att rippa puder på efter att ha upplevt hetsen i Whistler. Vem vet.
// Emil

Fernie eller Banff
Hej,
Det är stor skillnad på Fernie och Banff. Snö: Det faller vanligtvis mycket mer snö i Fernie, Banff kan lätt bli uppåkt och man kan få vänta länge på snö där. Bergen: I Banff finns det mycket mer åkyta än i Fernie. Jag föredrar Lake Louise framför Sunshine Village, Sunshine är mest odramatiskt (det är väl branta dellyrium dive som kan vara något när förhållandena är gynsamma). Jag har varit där ett par gånger och jag tyckte parken i Lake Louise var bättre än i Sunshine, Mount Norquay hade bra pipe (med det var några år sedan). När jag var i Fernie hade de inte mycket till park, men det kan ha ändrat sej. Naturen: Banff och dess omgivning är vackert, området kring Lake Louise är strålande. Staden: Banff har klart större utbud, lite "finare" folk än Fernie. I Fernie kan du träffa många svenskar och det kan bli riktigt trevligt.

Men är man i Kanada en säsong så finns det möjligheter att exploatera flera orter, men vart man ska ha sin bas någonstans kan jag inte rekommendera. De gånger jag var i Banff, höll jag till en hel del i parken, och när jag var i Fernie var det lössnö i gles skog hela dagarna.

Lycka till

Senast ändrad:
Fernie eller Banff
tja, planerar en tripp t alberta..
tror ja kommer bo i canmore, ev banff, o åka i orterna däromkring (banff, norqay, sunshine, LL, fernie....) köper d där multi-passet, va d nu hette..

har dock inge boende än, letar för fullt.. kanske lust o slå våra säckar (?) ihop o leta....??

tjao

//occe

Fernie eller Banff
hmmm, kul att se lite annat folk som går i samma tankar... upptäckte samma sak där med liftkortet, verkar vara en grym deal. ang. boende så finns det ett danskt bolag som fixar bummarbostäder i fernie, ligger på 15000 sek för 4 månader... är i princip bara att boka på deras hemsida, kommer ej ihåg adressen för tillfället men jag har den nånstans. jag iaf är oxå ganska sugen på att sticka över, siktar på mycket puder framför allt annat denna säsong. har varit i whistler 1 gång men lyckades pricka sämsta säsongen på 33 år så ska nog inte uttala mig om det stället. drog därifrån efter två veckor av snötorka. fernie verkar intressant och med hyfsat nära till övriga orter finns det nog en hel del att utforska.

hur länge tänkte du vara borta? vad gick flyget på å vad har du för beräknad budget? kanske kan styra upp nåt gemensamt boende om man lyckas hitta pengarna i nån ficka.

//Calle

*edit

noterade att det faktiskt görs reklam för detta danska bolag här på freeride så det e väl bara att klicka sig in där och kolla.. bör hsh finnas billigare boenden än så om man fixar själv.

Senast ändrad:
Fernie eller Banff
Hei. Vil bare opplyse om at bosetter du deg i Baff-området får du en rekke mindre anlegg i nærheten og, som Fortress, Nakiska ( begge en liten time øst for Banff) og Kicking Horse i Golden vest for Banff. På den måten får man enda flere muligheter. Dessuten er det fort gjort å dra nedover til Fernie når rykte om en kjempe dump sprer seg:-) God tur

Fernie eller Banff
hallå ja. jag hittade en biljett på www.travelpartner.se med lufthansa för 7400 inkl allt. arlanda-frankfurt-calgary. ska vara där i tre månader så vi åker hem i slutet av mars. ja gemensamt boende vore skitbra. jag ska leta för fulla muggar och gör gärna det ni andra också.. jag har väl räknat med att klara mig på 45000 förhoppningsvis, men vi får se. vi är i alla fall 3 stycken som åker tillsammans. så det vore ju bra om man kan bli typ 6-8 pers och dela på hus, lägenhet motsvarande. och jo jag var inne på alpservice men det kändes lite mycket som att trycka in så många som möjligt i så små lägenheter som möjligt. det blir nog både bättre och billigare om man hittar något själv.. här finns info om liftkortet https://secure.skircr.com/
så det är bara att leta boende och andra som tänker samma skriv in er så vi vet hur många det blir.

Fernie eller Banff
jo, ja ä iaf på at dela boende.. förespråkar nog att bo i Banff området, efter vad ja har hört... blev tipsad av en local att satsa på Canmore...

aja, dags o leta boende nu.. hör av er om ni hittar ngt...

//occe

Fernie eller Banff
Hej!

jag säger att du ska välja banff om du är i kvalet! det kan säkert vara kul att träffa andra svenskar när man åker till andra sidan atlanten , men jag tror det är roligare att umgås med såna som det inte finns 9 milj av på hemmaplan...
så, fernie är inte att rekomendera, den stan är inte mkt att hurra för heller. var där en weekend och det var dött om man jämför med banff, där är det drag men ändå inte jordens röj...

håller med JorgenD, det finns mkt som ligger nära banff, hade många kompisar som drog runt till olika berg när det blev lite lite snö i banff.

lake louise är helt underbart, speciellt med pow! sunshine är som nån nämt tidigare, lite platt, men det finns fina hiker som ger bättre orörda områden! på slutet av säsongen blir parken rätt sjysst! parken i louise ändras endel på säsongen, på slutet var det rätt saftiga hopp...

som occe skrev, canmore är bra, billigare på alla plan. lättare att hitta boende. fin liten stad, måste ha bil i så fall, men ligger bara 20 min från banff...

elin

Fernie eller Banff
d där RCR Super Pass, där ingår väl inte banff oxå? ä la "bara" LL, Fernie, kimberley o nakiska....??? ngn som vet?

Fernie eller Banff
ja det stämmer. men iof som pelly skrev: lake louise är helt underbart! så det kan väl kännas som det räcker? men är jag helt ute och cyklar om jag letar boende i fernie?
/jakob

Fernie eller Banff
har planer på att dra över atlanten.. och vill helst åka pipe och en park med varierande svårighet på jumpsen. Har lite svårt att besluta mig för vart jag ska då, har ni nå erfarenheter från parkerna/piperna?

Fernie eller Banff
hmmm... ska du köpa RCR superpass så får du vara beredd på att spendera många timmar bakom ratten... det är en bra bit mellan de olika systemen. tror det är runt 40 mil till lake louise från fernie. jag var i fernie förra säsongen och sket i att köpa RCR passet, men klarade mig bra i fernie. sjuk backcountry och grym park. visst, utelivet suger. men vafan. tips om du ska dit: köp en risig bil att ta dig till och från backen med. det är många som går med på att köpa tillbaka åbäket för typ halva priset efter säsongen. uträknat på hela säsongen blir det billigare och smidigare än att ta bussen, och skönare än att lifta varje dag.
pang!

Fernie eller Banff
tack för tipset. men en annan ganska elementär fråga är hur du bodde.. hittade en sajt som listade olika boenden för ett tag sen men har helt tappat bort.. var du i lake luoise någonting? tänkte om du kan jämföra dessa ställen. men tack för tipset med bilen.. nu gäller det bara att övertyga dom andra om att det är fernie som gäller istället för lake... hade fint/jakob

Tillbaka
Topp