Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Fet turskida
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jarle" data-source="post: 952936" data-attributes="member: 33485"><p>Har dålig koll på lättviktsprylar, om det är det du är ute efter men lite insikt i rockerkurvor har jag. Hur det fungerar att tura på, framför allt på skrå på skare eller annat otyg, har främst med rockerkurvans utformning att göra, av naturliga skäl får ju en skida med brant/hög rocker kortare kant i backen. Turar du mycket på dålig snö hade jag nog rått dig att kolla på skidor vars rockerkurva hellre var flack, då får du mycket kant i backen på skrå (och tidigt i sväng). Givetvis påverkar också early taper hur mkt kant du får i backen, om det är något du uppskattar, där kan det nog vara klokt att fundera över hur lång sådan du vill ha...</p><p></p><p>Själv turar jag sällan för att åka skare så för min del fungerar det alldeles utmärkt att tura med rocker och rätt rejäl early taper.</p><p></p><p>EDIT</p><p>inga problem att i lagda spår med fullrocker, underlaget är plant så det blir ganska gott om hud i backen ändå</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jarle, post: 952936, member: 33485"] Har dålig koll på lättviktsprylar, om det är det du är ute efter men lite insikt i rockerkurvor har jag. Hur det fungerar att tura på, framför allt på skrå på skare eller annat otyg, har främst med rockerkurvans utformning att göra, av naturliga skäl får ju en skida med brant/hög rocker kortare kant i backen. Turar du mycket på dålig snö hade jag nog rått dig att kolla på skidor vars rockerkurva hellre var flack, då får du mycket kant i backen på skrå (och tidigt i sväng). Givetvis påverkar också early taper hur mkt kant du får i backen, om det är något du uppskattar, där kan det nog vara klokt att fundera över hur lång sådan du vill ha... Själv turar jag sällan för att åka skare så för min del fungerar det alldeles utmärkt att tura med rocker och rätt rejäl early taper. EDIT inga problem att i lagda spår med fullrocker, underlaget är plant så det blir ganska gott om hud i backen ändå [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Fet turskida
Tillbaka
Topp