Feta skidor vs bindningar

j-ferner

Ny medlem
Jag kör på volkl´s Gotama och har fått lite problem med bindningarna, Marker 1200 Titanium free. Det som har hänt är att bakdelen helt enkelt bryts loss från fästet, alltså skenan den glider i om man ska ställa pjäxstorleken. Det här i sin tur gör att självjusteringen på tådelen förstörs eftersom pjäxan får allt för stort utrymme att röra sig i.

Jag har pratat en med en del marknadsfolk om det här efterssom det är andra gången jag får reklamera mina bindningar nu.. Deras svar är att bindningstillverkarna inte har hängt med i utvecklingen med de riktigt feta skidorna, gotaman är ändå 105mm på midjan och momentet torde bli avsevärt mycket större på de utsatta delarna än för en skida som enlig normen för bindningstilverkarna ligger på ca 65mm.

Det finns ju endel åkare som åker på +100mm skidor på den här sidan, så jag undrar om ni har känt av samma problem, eller om ni vet om någon bindning som är bredare i basen så att den kan ta större moment.
Jag har sett att look-bindningar har en annan konstruktion, inte bara när det gäller huvudfunktionen, utan även på skenan som bindningen glider på, vilket kan vara intressant.

Annars känns det som att bindningstillverkarna borde kanske ta sig en funderara kring problemet..

Synpunkter?

/Johan

Det är ingen tvekan om att bredare skidor ställer hägre krav på bindningarna, i alla fall om man åker hårt på annat än fluffigt underlag. Å andra sidan ställs det kknappast högre krav än vad racing (på smala skidor) gör. Därför har jag valt att köra lite rejälare bindningar närmare bestämt racingbindningar (trots att det blir tyngre). Dessa är MYCKET biffigare byggda än de vanliga "toppmodellerna" med bland annat mycket med metall, kanske fler skruvar som fäster dem i skidan och en i allmänhet rejälare konstruktion. Dessutom är det lite hårdare fjädrar som går till 16, 18 eller mer.

En intressant variant för framtiden (om man vill kunna bygga starkare utan att bara smäcka på med mer och tyngre material) är att göra speciella bindningar för fetare skidor där man utnyttjar att man inte längre behöver bygga bindningen så smal och inte t ex behöver placera alla infästningskruvar under själva bindningen.

HWC HitMe

jobbar i en skidaffär och har sett trasiga markerbindningar på breda skidor förut..dom verkar ha problem med det där...har inget bra råd..det bästa vore ju att ha en annan bindning t.ex. pocketrocketbindningen. Att byta bindning gör att du får fler borrhål vilket inte är att rekommendera. Det är bara att reklamera om och om igen...

jag har också Gotamam, och använder ett par Salonom s912 bindningar, inte ett enda problem!
kan rekomendera salonoms bindningar, det går även lätt att bredda "bromsarna" vet inte vad det kallas, men ni vet dom små grejerna som åker ner när man tar av sig skidorna.

to sum up: jag har Gotama, och salomon bindningar, inga problem!

Som HitMe var inne på så är det just bindningar som är bredare i basen som jag är ute efter..

Att byta märke på bindning så man får en som håller och på köpet får mer hål i skidan vs. att stanna vid samma märke men tvingas reklamera om och om igen. Det är en annan fråga, men som jag tänker så kan det inte vara bra att skruva loss bindningarna från skidan om och om igen. Hålen "tar slut" helt enkelt och till slut rycker man ur bindningarna ur skidan, vilket har hänt mig förut då med explosiven och samma bindning. Sen förlorar man så många åkdagar på att reklamera hela tiden.

Jag tror jag föredrar att i det här skedet byta till annat märke som förhoppningsvis håller, frågan är bara vilka?

Jag kör med ett par Atomic R-412 (413?) på mina Beta Ride R-Ex (92mm i midjan). Just de bindningarna är extra breda vid bromsarna för att passa breda skidor. Jag har inte kört jättemycket på dem än, men jag har inte lyckats tjuvlösa dem hittills (ok, en gång med det var självförvållat, glömde ta bort snön under pjäxan), och då har jag ändå kört ganska hårt i pist också. Kan vara värt att kolla in, tror de kostart 1250:-

//Dr. Snow

jag hade ett par fisher airstyle nt med Marker 1200
Titanium free bindningar.
jag krockade med en skoter som åkte över ena skidan
bakdelen på bindningen bröt loss från mettal skenan.
jag tror att du ska byta bindningar.

Liknande trådar

M
Svar
0
Besök
771
MadSpida
M
Tillbaka
Topp