Jag fettade mina hestra för två veckor sedan, det är verkligen inte svårt. En detaljerad beskrivning följer!
1. Skaffa någon form av trasa/tygbit/whatnot som du inte behöver använda till något annat. Tänk på att det inte är något som ska dra åt sig för mycket fett själv. Själv tog jag en gammal t-shirt som har blivit för liten (vi säger att det var kring armarna, så låter det bättre) och klippte ut en 2*2 dm ur den.
2. Tryck ut fett på trasan, ta inte jättemycket. Det brukar vara lagom med en liten sträng sådär. (I hestra-förpackningens fall, 2-3 cm)
3. Börja smörja dina handskar. Det är bara börja gnugga. Märker du att det börjar ta slut med fett på trasan är det bara klutta dit en bit till. Man märker det lättast genom att man inte känner någon större skillnad på där man har gnidig och där man inte gnidit. Det kan vara en idé att gå igenom allt läder mer än en gång, jag gjorde det två gånger. På så sätt hinner lädret suga åt sig fettet från första omgången och sedan få sig en liten dusch till. Tips är att göra handske 1 först, sedan handske 2, för att sedan ta handske 1 igen osv tills man är nöjd. Lädret är klarfettat när det känns mjuk och lite lent/småkladdigt.
Lycka till och fortsätt ta hand om dina handskar så kommer de förmodligen leva 6-7 år
En grej som kan vara bra att tänka på att är försöka undvika att få fett på ev. tyg i handskarna. Det sätter fläckar och man blir av med fett i onödan :3