Fila ner nos & tail (de-tune)

Andy-A

Ny medlem
Hallå alles!

Har letat igenom forumet efter trådar i detta ämnet men inte hittat något, därför undrar jag om det är något man bör göra eller inte.
Jag är total nybörjare och har inte åkt skidor eller skateboard eller nått liknande så jag vill ha en så förlåtande bräda som möjligt när jag nu ska lära mig.

Kolla på klippet och ge mig era åsikter, själv tycker jag det låter väldigt vettigt. http://www.snowprofessor.com/how-to...uipment/Video-how-to-de-tune-a-snowboard.html

runda stålkanter : park
Vassa stålkanter : Pist

Själv skulle jag aldrig åka på en bräda utan att runda till kanterna. Men pist egenskaperna blir sämre (Åker nästan bara park)

Gör det! Det hjälper inte bara mot hugg utan underlättar även vid svängar och du får bättre kontroll.

Vassa stålkanter vid nos och tail (kontaktpunkterna typ 10 cm) behövs INTE överhuvudtaget!
Det hjälper ingenting i pisten eller vid carving. Du får inte mera grepp heller bara "fel" grepp. Man vill ha greppet under och mellan fötterna och inte ute vid nos och tail. Du kommer bara ramla mera om du har vassa runt om. Tänk bara på skidåkare... dom har all tryck koncentrerad i mitten på skidan under foten men på en snowboard har man ju två fötter men man vill ändå ha trycket i mitten. Att ha lika vassa stålkanter i nos och tail gör att greppet i en sväng inte fördelas jämt över hela stålkanten, tänk bara på hur en bräda böjer sig i en sväng och vilka delar av stålkanten som tar i mest, mest tryck blire såklart vid nos och tail. Därför kallas dom också kontaktytorna. Men för att jämna ut trycket och få ett jämnt tryck över hela stålkanten ska man de-tuna. Du kommer kommer få mycket bättre kontroll och bättre grepp då du nu har all tryck under fötterna.

Om du sen kör en bräda med rocker minskar hugg-risken ännu mer.
Men kör du på en Bataleon behöver du inte göra det för risken att hugga med en sån är redan väldigt liten från början.
So fila på bara!

Senast ändrad:
Tack Ingooo, det var precis ett sånt svar jag förväntade mig :)

Jag googlade vidare på ämnet efter att jag skapade denna tråden och det verkar som att de flesta tillverkare inte slipar just nos och tail skarpa på sina brädor men en del gör det. Får helt enkelt se nu i dagarna när förhoppningsvis mina nya grejer kommer...JAG KAN INTE VÄNTA MER NU!! Vill ut i backarna och lära mig detta :P

Du bör dock inte runda kontaktpunkterna då det är dom som håller bitet på is och i pisten, bara ta litelitegrann så att dom blir mellow.

Om du ska köra mycket rails och sånt också bör du runda lite mer mellan fötterna för att slippa hugg, du får helt enkelt offra lite grepp för att slippa slamma sönder på railsen (:

park detuning film:

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp