Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Film/Foto
Filmkunskap
Film å fisheye
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mitch_Buchannon" data-source="post: 46086" data-attributes="member: 14261"><p>Tjena!</p><p>Det har faktist kommit en ny film som jag defenitvt ska testa i vinter. Det är fuji velvia 100. iso 100 klarar du dig bra på om du inte jobbar i väldigt mörka skuggor eller tidigt/sent på morgonen. Då finns det bara ett val och det är fuji provia 400. Den är överlägsen alla andra 400 filmer. Förra året körde jag med kodak 100vs. Väldigt fin film. Det är ett "inbyggt" 81a filter i den vilket får bort det där riktigt kalla blå ljuset. Fuji gör ingen sådan film så jag kan tänka mig att velvia 100 är lite kall. Men ibland vill man ju ha den effekten.</p><p>I vilket fall som helst, så kör in dig ordentligt på två filmer, en 100 och en 400, så att du vet hur dom riagerar. Det tar minst 1-2 månaders fotning.</p><p>Fisheye. Sigma NEJ. Spara dom pengarna i stället. Den är långt ifrån raktecknande och den klena linsuppbyggnaden kommer ge dig problem med motljus. Så fort du får in solljus i linsen kommer bildfärgerna bli blaskiga. Jag tror inte du behöver en riktig fisheye vilket är 15mm. köp en 20mm eller 28mm i stället. själv har jag en 20-35mm. Funkar väldigt bra. Använder dock sällan 20mm läget. Tycker att fisheye(15mm) till 20mm är en tråkig effekt som ofta utnyttlas fel i skidåkning. Det blir objektivet som gör bilden och inte motivet.</p><p>Testa istället och jobba med filter tex pol-filer, 81-serien och tonat gråfilter.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mitch_Buchannon, post: 46086, member: 14261"] Tjena! Det har faktist kommit en ny film som jag defenitvt ska testa i vinter. Det är fuji velvia 100. iso 100 klarar du dig bra på om du inte jobbar i väldigt mörka skuggor eller tidigt/sent på morgonen. Då finns det bara ett val och det är fuji provia 400. Den är överlägsen alla andra 400 filmer. Förra året körde jag med kodak 100vs. Väldigt fin film. Det är ett "inbyggt" 81a filter i den vilket får bort det där riktigt kalla blå ljuset. Fuji gör ingen sådan film så jag kan tänka mig att velvia 100 är lite kall. Men ibland vill man ju ha den effekten. I vilket fall som helst, så kör in dig ordentligt på två filmer, en 100 och en 400, så att du vet hur dom riagerar. Det tar minst 1-2 månaders fotning. Fisheye. Sigma NEJ. Spara dom pengarna i stället. Den är långt ifrån raktecknande och den klena linsuppbyggnaden kommer ge dig problem med motljus. Så fort du får in solljus i linsen kommer bildfärgerna bli blaskiga. Jag tror inte du behöver en riktig fisheye vilket är 15mm. köp en 20mm eller 28mm i stället. själv har jag en 20-35mm. Funkar väldigt bra. Använder dock sällan 20mm läget. Tycker att fisheye(15mm) till 20mm är en tråkig effekt som ofta utnyttlas fel i skidåkning. Det blir objektivet som gör bilden och inte motivet. Testa istället och jobba med filter tex pol-filer, 81-serien och tonat gråfilter. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Film/Foto
Filmkunskap
Film å fisheye
Tillbaka
Topp