Film å fisheye

JP_Collen

Ny medlem
Film å fisheye
Vad ska man använda för märke på filmen...Vilket är det bästa och gärna då film som man kan köpa i butik..
Vilket ISO rekomenderar Ni till skidfotografering...

Och är det värt att köpa fisheye till kameran??? Går i tankarna till ett köp men skulle vilja ha lite respons om valet... Funderar på Sigmas fisheye, vilket är det billigaste nyköp eftersom det knappt går att hitta något begagnat på internet..

Film å fisheye
utan tvekan Fujis Velvia (50iso)
Med bäst färgåtergivning och finkornighet. Kräver dock helst sol och bra dagsljus.
Lite högre iso, brukar Kodakchrome typ 200iso vara schysst.

Hoppas du utesluter allt annat än diafilm.

Sen kan ju dock en riktigt bra digitalsystemare vara tänkvärt då alla film och framkallningskostnader försvinner i framtiden.

/SH

Film å fisheye
Min rekomendation på film skulle ungefär vara såhär.

Mycket ljus och kallt ljus som tex i Fankrike mitt i vintern:
Fuji Velvia 50
Kodak Elite 100 VS (Very Saturated Colors)

Svårare ljusförhållanden tex December-Januari i Sverige.
Fuji Provia 400

Tar endast dia själv så jag vågar inte ge mig på en rekomendation på vanlig negativ färgfilm.

Film å fisheye
Tror inte så hårt på iso 50, tycker det är en smula för långsamt i de flesta situationer, de flesta skid och bräd fotografer har Fuji provia 100F som standard film... Funkar bra men är dyr...
Testa den och prova även med något värmande filter.. blir inte lika kalla färger då.. svensk vinter har ju en förmåga att se ut som om det är -35 om man inte fotar på våren...
MVH/ Daniel

Film å fisheye
Tjena!
Det har faktist kommit en ny film som jag defenitvt ska testa i vinter. Det är fuji velvia 100. iso 100 klarar du dig bra på om du inte jobbar i väldigt mörka skuggor eller tidigt/sent på morgonen. Då finns det bara ett val och det är fuji provia 400. Den är överlägsen alla andra 400 filmer. Förra året körde jag med kodak 100vs. Väldigt fin film. Det är ett "inbyggt" 81a filter i den vilket får bort det där riktigt kalla blå ljuset. Fuji gör ingen sådan film så jag kan tänka mig att velvia 100 är lite kall. Men ibland vill man ju ha den effekten.
I vilket fall som helst, så kör in dig ordentligt på två filmer, en 100 och en 400, så att du vet hur dom riagerar. Det tar minst 1-2 månaders fotning.
Fisheye. Sigma NEJ. Spara dom pengarna i stället. Den är långt ifrån raktecknande och den klena linsuppbyggnaden kommer ge dig problem med motljus. Så fort du får in solljus i linsen kommer bildfärgerna bli blaskiga. Jag tror inte du behöver en riktig fisheye vilket är 15mm. köp en 20mm eller 28mm i stället. själv har jag en 20-35mm. Funkar väldigt bra. Använder dock sällan 20mm läget. Tycker att fisheye(15mm) till 20mm är en tråkig effekt som ofta utnyttlas fel i skidåkning. Det blir objektivet som gör bilden och inte motivet.
Testa istället och jobba med filter tex pol-filer, 81-serien och tonat gråfilter.

Snödjup

Tillbaka
Topp