Filmexperten 16:9 blir 4:3

Sveda

Medlem
Hej.

Jag har ett problem där det ter sig såhär:

Man filmar i 16:9 format med Dv-kameran, när man sedan "Capturar" med Vegas 7 så ser det ut som om det blir widescreen, ( i capture-pre-rutan så är det 16:9). Meni själva verket blir det 4:3.

Hur ska jag åtgärda det?

Det stora problemet är sedan när man renderar filmen är att det blir i (16:9) men egentligen 4:3 med svarta remsor under och ovan filmen, vilket resulterar i att man får svarta remsor på höger och vänster sida med. Det går att göra det snyggt i VLC-player då man ändrar "bildförhållande".

Men när man vill dela ut en film till en inte så datorvan publik som kankse inte vet att man kan fixa till det i uppspelningen i VLC så blir det ju inte skitsnyggt.

HELP, går det att åtgärda; är det Vegas eller kamerans fel? ( jag är 100% att jag har 16:9 format ). Så det är capuringen jag vill få att bli 16:9 ist 4:3

PS. HATA 1:1 & 4:3 .DS.

Är alla properties i Vegas, timeline och projektinställingar på wide? Om inte så tror ju vegas att det är 4:3 även om det inte är det.

Kör bara vegas som konverterare nuförtiden så är inte så hajj på det men kan man inte tvinga klippet att spelas om 16:9. Interpret footage heter det i premiere iaf. Det har jag fått använda flertalet gånger då premiere inte fattat att det är 16:9 även om det är det.

Einar

Troligen är det 16:9 fast i anamorfiskt format. Många konsumentkameror klarar inte att exportera en
videosignal som är 16:9 dvs. 1.78 i aspect ratio. Det vill säga om du inte filmar med en HDV eller
något annat liknande format.
Det du då får in i din redigering är en 4:3 bild där hela 16:9 bilden är ihoptryckt i. Det är det så som
bilden är i ex. alla 16:9 DVD filmer (hd dvd och blueray räknar jag inte med här).

Så om du inte kan ställa in Vegas i något vanligt 1.78 projekt (ex. 1024x576, 720p, HDV mm eller
liknande) kommer du alltid få en 4:3 bild som antingen är med en letterbox eller anamorfisk.

Vet inte hur just Vegas fungerar, men jämför mina erfarenheter från flera andra redigeringsprogram.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp