Filmkamera tips till actionfilmer osv!

Kapetown

Ny medlem
Tjaa!
behöver lite tips på en bra handycam! den ska filma i full hd gärna i 60fps ta in mycket ljus osv! o den ska va ganska stöttålig om de går..heh kommer andvända den till tex snowboard och longoard filmer! ett + är att om man kan kö manuel focus och/eller fästa objektiv på den!

Vad tror ni? :) gärna mellan 2-3000 men om jag får något betydligt bättre för 4000 kr de la också bra...

Tacksam för snabba svar!
obs har redan en gopro2 men den är ju bra på sitt sätt! och sedan så har jag en canon 550D som är grym men glöm att jag kör med den i follow på hopp och focuserar samtidigt....:D

Det låter som att du just nu inte behöver någon ny med tanke på att du har två bra kameror. Gopron funkar utmärkt till followcam och om du har någorlunda kontroll på dina hopp och skaffar typ en sån här eller liknande så borde det funka att köra med 550d.

Du behöver ju inte fokusera i luften heller. Om du använder en låg bländare (ungefär 8-22) så har du bättre skärpedjup. Alltså att det mesta är i fokus.

Kamerorna du har just nu är väldigt bra och om jag var du skulle jag ha nöjt mig med dom. Läs på mycket om kameran (550d) så att du kan den bra och vet vad du ska ha för inställningar och träna mycket på att filma så kommer du få grymt resultat. Tror egentligen inte du kan skaffa nån mycket bättre kamera om du inte lägger ner typ över 16000kr och skaffar en Canon EOS 5d mark II eller nåt sånt.

Det du ska göra enligt mig är att lägga pengar på att skaffa något grymt objektiv, läs på mycket om kamerorna och träna mycket på att filma.

Ha det gött!

/Oskar

Blir ärligt talat svårt att få tag i en filmkamera med utbytbar optik på.. Åtminstone i den prisklassen.

Å andra sidan har du ju en systemkamera med filmfunktion, lägg pengarna på nya gluggar så får du schyssta filmer!

Hmm fårse! för att det är ju jävligt segt att tappa 550D:n i backen... o de blir ju sjukt mkt att tänka på om du gör follow med den t.ex du ska hålla koll på hur du åker samtidigt som du håller koll på hur han du filmar åker och så att du filmar han SAMTIDIGT som du stirrar igenom skärmen o fokuserar! om man inte gör som oskar skrev då! men isf blir det den här kameran tror jag! http://www.netonnet.se/art/foto/vid...amera-hd/canon-legriahfm406/149508.4567/#tabs nästan exakt lika dan som den här dyrare varianten förutom optiken http://www.netonnet.se/art/foto/vid...kamera-hd/canon-legriahfg10/149514.4567/#tabs ! :)

Kanske borde tillägga att jag kommer använda den till min cable cam och min camera crane! och då vill jag gärna få sjysst bild och autofokus!

Om du bara ska använda den till att följa efter h*n i backen borde du väl kunna köra på Gopron för bara just det, och sedan utveckla systemkameran med diverse tillbehör.

Men är du inte i så stort behov av olika objektiv är det självklart bättre att köpa en renodlad filmkamera. Där får du ju bättre grejer.

Tror Gurra tycker du ska köpa en
http://www.japanphoto.se/product/digital-systemkamera/canon/canon-eos-5d-mark-ii-hus/

Men för att återgå till filmkameran, är inte speciellt bevandrar i dem men om vi tar och kollar på specifikationen då.

Minsta faktiska brännvidd var 43,6mm, vilket imo är ganska mycket om du kommer nära inpå.
Ta din 550d och zooma in till 27mm (om du har ett 18-55 kitobjektiv t.ex), så ser du.

Det fanns ingen ingång för extern mikrofon, och mikrofonen suger antagligen som på alla kameror, men för en skidfilm är ju inte det något speciellt problem eftersom man inte pratar så mycket :)

Förutom det tyckte jag det såg bra ut, ett bra val med andra ord! Du kommer nog bli nöjd :)

Kör med din 550d och köp en klant försäkring spelar det ingen roll om du tappar dem så får du en ny så kör på 550 :)
My opinion :)

Tillbaka
Topp