Finnair och Japan Airlines med skidutrustning

Bikeaholic

Medlem
Kollar på att boka flygbiljetter till Chitose i Japan och med en av biljetterna jag är sugen på flyger man med Finnair först och sen Japan Airlines. Hemvägen bara med Finnair.

Hos Finnair är det ju bäst att packa ner pjäxorna i samma väska som skidorna, då det kostar extra annars om jag förstått det rätt. Men på Japan Airlines hemsida så står det att pjäxorna skall packas i en separat väska.
Tror ni jag kommer få problem om jag packar pjäxorna i samma väska som skidorna? Eller är det lugnt när jag checkar in väskan hos Finnair och den bara ska forslas vidare med Japan Airlines?

Ni som flugit med Finnair, bruar det fungera bra med skidutrustning?

/Matthias

När jag flög finnair och Japan air var det allt annat än smidigt.

Att betala för skidorna med finnair var inga problem men sen skulle jag slanta upp ytterligare 900:- för Japan air som var tvunget att göras manuellt och personen i kassan visste inte riktigt hur den gula lappen skulle fyllas i. Det tog ett bra tag för gruppen om 4 pers. Sen var det vissa problem med att få fram min bräda i Japan vid byte till inrikes.

Mitt tips är var ute i god tid och stressa inte om problem uppstår, allt löser sig även om det tar tid.

Vad gäller packningen så hade jag ett proppat multifodral medans polarna hade skidor och pjäxor i olika väskor och det var ingen issue.

Senast ändrad:
Tack för svar!

Fick du betala extra för att ha med dig skidor? Skall ju vara lugnt att fylla en skidväska, så länge det är under 23kg. Så stod det iaf på Finnairs hemsida

När var detta?

Finnair tog inget extra. Japanerna ville ha pengar, som vi betalade på Arlanda.

Det var 2 år sen.

Okej, då är jag med. Då betalar jag 800kr extra nu så flyger jag bara med Finnair, verkar smidigare.

Bikeaholic sa:
Okej, då är jag med. Då betalar jag 800kr extra nu så flyger jag bara med Finnair, verkar smidigare.
Ja, det är värt. Undvik att flyga längsta sträckan med japanska bolag, de kan krångla sjukt mycket med baggageregler.

Förra året betalde jag någon hundralapp för Finnair, på hemvägen antog vi att vi skulle få betala också. Men vi kom billigt undan med både övervikt och skidor, inte en krona på hemvägen betalde vi. Kan varit att vi hade tur

För mig stod det Finnair hela vägen när jag skulle boka. Sen visade det sig att det ändå är JAL i Japan. Du får 2x23 kg när du reser med Finnair till Japan i Economy.

När jag flög japan o tillbaka 2015 flög jag med finnair dit o fick betala (har jag för mig) 700 kr för att få med skidfodral med 2 par skidor o grejer i plus en extra stor väska med pjäxor o detmesta andra i.
Inget krångel när jag kom tilljapan o flög sista inrikessträckan medsamma packning med japan airlines.
På vägen hem flög jag långa sträckan med japan airlines o betalade då inte en krona för samma packning och inget krångel alls då heller.
De kan ju dock ha ändrat bagageregler sedan dess...
:)

Tillbaka
Topp