Finns det några belägg för att ryggskydd minskar risken för att skada ryggen?

Maloc

Aktiv medlem
Hej!

Jag har funderat en del på ryggskydd och huruvida dessa faktiskt behövs i backen. Behov är ju förvisso högst subjektivt, men går det i alla fall säga att ryggskydd gör någon nytta?

Ryggskydd har på ca 15 år gått från något som tävlingsåkare använder till att nu sitta på var rygg i skidbacken (åtminstone i Sverige, i alperna ser det lite annorlunda ut). Men finns det några belägg för att ryggskydd faktiskt minskat risken för att skada ryggen? Eller är det bara ploj, och dess huvudsakliga funktion är att göra oss ~2 000 spänn fattigare och svettiga om ryggen?

Försäljarna av ryggskydd hävdar så klart att det är toppen med ryggskydd, och det finns säkert anekdoter från personer som upplever att de blev räddade av ryggskyddet. Men det säger inte så mycket. Om ryggskydden verkligen skyddar mot ryggskador så borde ju det rimligen synas i olycksstatistiken från skidanläggningar vid det här laget.

Tidigare hade SLOA med uppgifter om fördelningen av olika skador i sin årliga branschrapport. Men de slutade ta med uppgifter om skador för drygt 10 år sedan. Jag mailade dem för att se om man kunde få ta del av uppgifterna av dem direkt, men det var inget de var intresserade av att dela med sig av.

Gav mig även på Google Schoolar med hopp om att hitta forskningsartiklar, men hittade inget där heller. Inom ridsport finns verkat det finnas belägg för att ryggskydd och väst minskar risken för skador, men hittade inget om ryggskydd och skidåkning.

Till sist bad jag ChatGPT om hjälp att sammanställa uppgifter om skidåkning och ryggskydd, men även det gick bet. Finns inga entydiga resultat som visar på att ryggskydd minskar risken för att skada ryggen vid skidåkning enligt ChatGPT.

Så min fråga kvarstår, finns det några belägg för att ryggskydd minskar risken för att skada ryggen? Har jag missat någon källa eller uppgift som någon annan känner till så får ni gärna dela med er.

Minns en dag i Hemsedal för typ 5 år sen. Klantade till det med bräddan vid nån liten drop, typ 1.5-2m eller nåt. Landade med ryggen/ ryggskyddet på en trädstump. Skyddet sprack, men jag hade bara ett litet blåmärke på ryggen. Några år tidigare åkte jag in i ett träd med ryggen efter att, jo klantat till det med bräddan. Skyddet var inte på den dagen, det gjorde ont i många veckor. Så jag tycker att iaf jag har belägg för mig själv att det hjälper.

Visst, bara anekdoter. Men det finns också en anledning till att det är standard i tävlingar i många sporter? Skidåkning, MTB, Motocross, you name it. Plus, hjälper det inom ridsporten, varför ska det inte hjälper vid fall/ krock inom skidåkning?

Åker numera med Ortovox ryggan med inbyggd skydd, mycket smidigare.

Har alltid åkt med ryggskydd med principen better safe than sorry. Tycker att nya ryggskydd är smidiga nog att det inte är störande att ha på sig längre.
Tänker att vid smällar så fördelar ju ryggskyddet energin från smällen över hela ryggskyddet, så hade man landat på en sten eller liknande så hjälper ju ryggskyddet och skyddar, särskilt smällar mot ryggraden där.
Såg att fabian kommenterade liknande situation ovan!

Man kan så klart argumentera för att det är en försiktighetsåtgärd som inte gör någon skada, men varför gäller det i så fall bara ryggskydd? Är ju ytterst sällan som man ser någon i backen med en ansiktsbåge på hjälmen, eller tandskydd, eller kläder som inte skyddar mot vassa stålkanter. Även dessa borde ju inkluderas om man vill vara försiktig.

Det här är inte menat som någon kritig mot de som använder ryggskydd. Jag tycker bara att det är fascinerande att just ryggskyddet har blivit något som man bör/ska ha i backen, trots svag evidens för att det göra någon nytta.

Man kan så klart argumentera för att det är en försiktighetsåtgärd som inte gör någon skada, men varför gäller det i så fall bara ryggskydd? Är ju ytterst sällan som man ser någon i backen med en ansiktsbåge på hjälmen, eller tandskydd, eller kläder som inte skyddar mot vassa stålkanter. Även dessa borde ju inkluderas om man vill vara försiktig.

Det här är inte menat som någon kritig mot de som använder ryggskydd. Jag tycker bara att det är fascinerande att just ryggskyddet har blivit något som man bör/ska ha i backen, trots svag evidens för att det göra någon nytta.
Man får väl göra sin egen bedömning och riskanalys, typ. Riskanalysen bygger ju på att man bedömmer sannolikhet ihop med konsekvensen. Hög sannolighet + låg konsekvens kan vara en låg risk. Liten sannolikehet och stor konsekvens kan vara en stor risk. Det är därför vi åker runt med lavinprylar även pm sannolikheten att hamna i en lavin är väldigt liten, räknat på alla offpiståkare...

Tandskydd/ ansiktsbåge skyddar väl mes mot utslagen tand. Visst tråkigt och jobbigt. Men kan jag leva mitt live om jag saknar nån tand? Ja, det kan jag.
99% av skidåkernas stålkantar är nog inte tillräcklligt vassa för att göra nån livshotande skada.

Men hjälm/ ryggskydd då. Jo, pajar jag hjärnan/ ryggen är det kört med att leva mitt liv. Så det är därför jag tar det lite mera obekväma och åker runt med ryggskydd och hjälm, men inte med tandskydd.

Funderar på ryggskydd men är inte där än. Är det kanske så att ryggskydd skyddar bäst mot typ vassa/uppstickande saker man kan landa på om man ramlar/landar på ryggen, och inte skyddar alls mot större vrid/böjtrauma och liknande?
Man ska ju inte låta "det bästa bli det godas fiende" men mitt intryck, rätt eller fel, har varit att ryggskydden knappast skyddar mot de vanligaste och värsta ryggskadorna.

Här i Schweiz rekommenderar myndigheten för olycksprevention ryggskydd i parken, men inte annars. Såg någon nämna freeride i sammanhanget också, nog också ökad risk att landa på något olämpligt med ryggen först. Åker alltid med ryggsäck med spade mm så aldrig känt behov av ryggskydd.

Ryggskydd i pisten kan kännas onödig eftersom det är oftast inga vassa saker uppstickande i pisterna, för skyddet tar bara slag mot rygg och skyddar inte mot vridningar eller böjningar, . Däremot i offpist och skogen finns massor med saker som man kan slå sig i. Det är väl därför SLAO har inga kommentarer om det för deras arrangemang är stort sett i pisterna.

Är nog mest slag den skyddar mot. Men enligt beskrivningar ska de även skyddar mot överböjning bakåt. Om det nu stämmer vet inte jag. Sn finns det ju andra åkare i backen, som man visst kan slå sig i? Men klart, viktigare i terrängen.

Man får väl göra sin egen bedömning och riskanalys, typ. Riskanalysen bygger ju på att man bedömmer sannolikhet ihop med konsekvensen. Hög sannolighet + låg konsekvens kan vara en låg risk. Liten sannolikehet och stor konsekvens kan vara en stor risk. Det är därför vi åker runt med lavinprylar även pm sannolikheten att hamna i en lavin är väldigt liten, räknat på alla offpiståkare...

Tandskydd/ ansiktsbåge skyddar väl mes mot utslagen tand. Visst tråkigt och jobbigt. Men kan jag leva mitt live om jag saknar nån tand? Ja, det kan jag.
99% av skidåkernas stålkantar är nog inte tillräcklligt vassa för att göra nån livshotande skada.

Men hjälm/ ryggskydd då. Jo, pajar jag hjärnan/ ryggen är det kört med att leva mitt liv. Så det är därför jag tar det lite mera obekväma och åker runt med ryggskydd och hjälm, men inte med tandskydd.
Men det är väldigt svårt att göra en korrekt riskanalys när vi inte känner till förutsättningarna.

Att en hjälm skyddar mot skallskador och är väldigt bra att ha är väl belagt. Det jag efterfrågar är liknande uppgifter om ryggskydd. Vi har liksom bara tagit för givet att ryggskydd är bra och skyddar ryggen, men vi vet inte.

Man kan ju också tänka sig att ryggskyddet ger en falsk trygghet och ökar risktagandet och därmed leder till fler olyckor? Jag säger inte att det är så, men det verkar inte som att någon faktiskt vet hur det förhåller sig.

Här i Schweiz rekommenderar myndigheten för olycksprevention ryggskydd i parken, men inte annars. Såg någon nämna freeride i sammanhanget också, nog också ökad risk att landa på något olämpligt med ryggen först. Åker alltid med ryggsäck med spade mm så aldrig känt behov av ryggskydd.
Vet du om de schweiziska myndigheterna har några uppgifter som de lutar sig mot när de gör den rekommendationen?

Vet du om de schweiziska myndigheterna har några uppgifter som de lutar sig mot när de gör den rekommendationen?
Jag antar att de gjort en risk analys, har inte grävt i det något särskilt. Här har ju alla som har anställning olycksfallförsäkring genom arbetsgivaren och de måste rapportera allt till myndigheterna. Så har nog tillgång bra statistik.
Man kan ju också tänka sig att ryggskyddet ger en falsk trygghet och ökar risktagandet och därmed leder till fler olyckor? Jag säger inte att det är så, men det verkar inte som att någon faktiskt vet hur det förhåller sig.
Precis det är väl effekten av hjälm, och lavinryggsäckar, också iofs?

Jag hade frågat mig själv. Om jag ramlar på rygg på en isklump, glider av pisten in i ett träd/stolpe med ryggen före, får en tappad snowboard/skida i ryggen när du är i backen, blir påkörd bakifrån när du står och väntar på kompisen osv. Hade man helst haft något mellan dig och saken eller inte.

Jag har haft alla dessa saker hänt mig i backen och inget har hänt för ryggskyddet har tagit smällen. Går jag på tur har jag inte skyddet för det är tungt och svettigt men vid liftburen åkning har jag det alltid.

Även bara att halka i en brant trappa på after-ski och landa på ryggen är lätt hänt och då är ryggskyddet bra.

Finns det forskning på det, kanske inte. Men det finns många saker som är självklara som man inte forskat på. Riddarrustnings effektivitet mot rabiata bäveranfall kanske inte är ett forskningsområde men jag hade hellre varit klädd i metall när bävrarna börja få skum runt munnen.

Största risken i backen där ryggskydd är bra, är att bli påkörd bakifrån. Tyvärr väldigt många som inte har koll på vad de gör….

Med viss erfarenhet från forskning tror jag att det av olika skäl kommer att bli ganska svårt att skaffa statistiskt hållbara belägg för sådant även om man försöker. Gissar att det t.ex. blir väldigt svårt att kompensera för alla andra faktorer som kan påverka utfallet av en olycka. Samt att det troligen är en ganska liten andel av åkarna som faktiskt använder ryggskydd (och som därmed går att "forska på".)
Vilket förstås inte motsäger att ryggskydd antagligen gör nytta.

Med viss erfarenhet från forskning tror jag att det av olika skäl kommer att bli ganska svårt att skaffa statistiskt hållbara belägg för sådant även om man försöker. Gissar att det t.ex. blir väldigt svårt att kompensera för alla andra faktorer som kan påverka utfallet av en olycka. Samt att det troligen är en ganska liten andel av åkarna som faktiskt använder ryggskydd (och som därmed går att "forska på".)
Vilket förstås inte motsäger att ryggskydd antagligen gör nytta.
Nej att det skulle finnas någon perfekt studie med ett solklart svar hoppades jag inte på. Men jag tänkte att de kanske skulle finnas någon indikation i alla fall, något med substans som går att ta på och blev förvånad när jag inte kunde hitta något.

För mig är de egenupplevda "anekdoterna" tillräckligt för att familjen ska åka med ryggskydd eller rygga.

Detta argument lyfts ju för alla säkerhetsprylar...

Ang hur bra ryggskydd faktiskt skyddar ska man kanske letar efter studier från andra sporter då? Om det finns bra studier ska det väl gå att överföra resultat? Dvs skyddar ett ryggskydd mot alla möjliga böjningar inom riddning (som den kanske inte gör, vad vet jag), så gör det det också inom skidåkning?

Största problemet med att belägga nyttan av ryggskydd från data på skador för användare/ icke-användare är nog att användningen inte är slumpmässig. Antagligen finns det samband mellan riskbenägenhet och antal åktimmar å ena sidan och ryggskyddsanvändning å andra sidan. Men jag brukar tänka som du: saknas evidens så struntar jag i det. Läste att det saknades evidens för nyttan med tandtråd och slutade med det. Året efter hade jag väldigt mycket tandsten. 😅

Jag hade ryggskydd långt före hjälm. Vändpunkten för skydd kom efter Fogdös olycka där han blev förlamad. (nu vet jag inte om det hade hjälpt med skydd). Sen bröt jag själv ryggen för fem år sedan ej skidrelaterat. Kan jag undvika det på minsta sätt så gör jag det, den smärtan vill jag aldrig mer uppleva. Sen ger det mig en liten falsk säkerhet som jag gör att jag satsar lite mer.. :)

Så min fråga kvarstår, finns det några belägg för att ryggskydd minskar risken för att skada ryggen?
Jag har ingen aning om det finns "bevis" för att ryggskydd minskar risken. Däremot är jag själv säker på att det är så i vissa speciella fall. Tex kraftigt våld mot en liten del av ryggen.

Själv har jag använt ryggskydd vid skidåkning sen 1996. Sommaren före bröt jag 5 kotor i ryggen, varav 2 var krossade. Dock inte vid skidåkning, utan efter att ha blivit påkörd av bil när jag träningscyklade. Åkte ner i diket, flög över styret och landade med ryggen före. Som tur var fanns det inget som stack upp där, så det blev en utbredd kraft. Enligt läkaren som opererade så var jag en hårsmån från att bli förlamad. En annan kille på intensiven som också hade brutit ryggen fast i en MC-olycka hade mindre tur och var förlamad.
Jag är dock inte säker på om ryggskydd hade hjälpt i mitt fall. Största hjälpen med ryggskydd är ju att distribuera kraften så att ryggmärgen inte skadas. Tex är det inte omöjligt att Fogdö hade klarat sig om han hade haft ryggskydd.

Jag använde ryggskyddet vid cykling i 2 år efter men sen tyckte jag att det var i vägen för mycket. Men vid skidåkning tycker jag inte att det stör speciellt mycket. Känner mig faktiskt lite naken utan det.
Jag ser det som en försäkring mot allvarliga oreparabla skador på samma sätt som hjälm.
Det hänger lite på hur och var man åker också. För många så är det nog onödigt, men det är upp till var och en att göra den bedömningen.

Detta argument lyfts ju för alla säkerhetsprylar...

Ang hur bra ryggskydd faktiskt skyddar ska man kanske letar efter studier från andra sporter då? Om det finns bra studier ska det väl gå att överföra resultat? Dvs skyddar ett ryggskydd mot alla möjliga böjningar inom riddning (som den kanske inte gör, vad vet jag), så gör det det också inom skidåkning?
Absolut, men i flera fall kan man belägga att nyttan med skyddet (iaf vad det gäller hjälm eller bilbälte) är större den ökade risken övertro på säkerhetsprylar.

Tänker ändå att det är en viss skillnad mellan ridsport och alpin skidåkning. Snö, och även is, dämpar mer än stenar och grus. Men nu gissar jag bara.

Största problemet med att belägga nyttan av ryggskydd från data på skador för användare/ icke-användare är nog att användningen inte är slumpmässig. Antagligen finns det samband mellan riskbenägenhet och antal åktimmar å ena sidan och ryggskyddsanvändning å andra sidan. Men jag brukar tänka som du: saknas evidens så struntar jag i det. Läste att det saknades evidens för nyttan med tandtråd och slutade med det. Året efter hade jag väldigt mycket tandsten. 😅
Saknas det evidens för att tandtråd minskar risken för karies och tandsten?

Sen kan jag ju tillägga att jag använder ryggskydd emellanåt. Och mina barn har ryggskydd. Men jag har börjat fundera på varför? När och varför kom vi plötsligt på att ryggskydd är något som man absolut bör ha?

Absolut, men i flera fall kan man belägga att nyttan med skyddet (iaf vad det gäller hjälm eller bilbälte) är större den ökade risken övertro på säkerhetsprylar.

Tänker ändå att det är en viss skillnad mellan ridsport och alpin skidåkning. Snö, och även is, dämpar mer än stenar och grus. Men nu gissar jag bara.
Det är rätt lätt att undvika det för var och en... Jag åker nog på sammasätt nu med hjälm + ryggskydd som vad jag gjorde förr, utan hjälm och ryggskydd. Eller jo, lite mera försiktigt, man blev ju gammal... Men där kvittar det om det finns evidiens att det hjälper eller inte, tycker jag. Jag började använda ryggskyddet innan jag började med hjälm. För att jag faktiskt hade ont efter ovannämnda bekantskap med träd. Sen blev man klokare och insåg att hjälm är smart att änvända. Och det är den ju, främst för att googles sitter fast när man ramlar, så man slipper går upp hundratals meter för att leta googles och mössa ;)

Det är ju först när man börjar fundera på lagstiftning, som vid hjälm, som det är riktigt viktigt med hållbara belägg för nyttan.
Annars gör man förstås som man vill. Tycker att nyttan med hjälm är något mer uppenbar. Tror inte jag åker fortare än förut pga hjälm (det gör jag nog pga allt bättre skidor...)
Själv försöker jag övertyga mig (med er hjälp gärna) att skaffa ryggskydd men är inte riktigt där än. Ser litet obekvämt ut.

där har du ryggskydd inbyggt i ryggan, som man ju ändå har med sig... En sån kör jag med nuförtiden. Är mycket mera bekväm än de andra skydden. Men skyddar kanske lite sämre, pga de inte sitter riktigt lika tight mot kroppen med jackan och allt under.

Sen Fogdö kör jag med ryggskydd, oavsett om det skulle ha hjälpt honom eller ej. Sen är det ju inget man märker av när man åker så varför inte?
Hade en åkpolare som körde med ryggskydd för crossåkning även i backen.
Det är också bra att ha om guiden kommer och ska slå en över ryggen för att man har åkt förbi.

Ja och där finns det inte mycket hjälp att få. De mest citerade studierna är enkätstudier där man frågat skidåkare om de tror att ryggskydd minskar risken för att skada ryggen. Vilket de svarar att de tror.
Utdrag från den näst mest citerade studien:
The whole project was divided into an [...] experimental performance test (drop test).
Och:
Regarding the material test ten out of the 12 test samples passed the protection level 1 (AveFpeak < 18kN, MaxFpeak < 24kN)accordingly to the standards for motorcycles EN 1621-2 [8] and thus fulfill the minimum requirement (Fig. 5). However, eventhe backpack (coded as F in Fig. 5) filled with a sweater meets the requirements for protection level 1 as well. Only six testsamples fulfill the requirements concerning protection level 2 (AveFpeak < 9kN, MaxFpeak < 12kN). It seems that "soft shellprotectors" reveal better damping characteristics than “hard shell constructions”.
Ett stapeldiagram av resultaten visas i figur 5.

Den tredje mest citerade studien handlar om modellering och temperatureffekter i mjuka ryggskydd...

Sen är det långt från det största forskningsområdet, men belägg för att ryggskydd minskar risken att skada ryggen finns det definitivt. Beroende på vad man definierar som att ha belägg för såklart.

Det finns forskning inom trafiken att (skydd) gör oss mer och mer risktagande. Tänk bilbälte, krockkuddar av alla dess slag, ABS anti sladd mm mm

Vem skulle inte köra mer försiktigt OM alla dessa system plötsligt inte fanns där och mitt i ratten sitter ett kromat spett rakt mot bröstkorgen.

Jag kan vara ärlig och säga att jag skulle tänka mkt mer på avstånd till andra och min hastighet...

Har dom inte sett tendens till ökat risktagande hos användare av lavinsäck.

Så med det sagt.
Då bör det finnas risk att man kanske blir lite mer risktagande med ryggskydd än utan?

Frågan är hur man skulle utforma en vetenskaplig studie som undersöker nyttan med rygg skydd. Att ryggen skyddas får väl sägas vara belagt så frågan blir väl hur ofta ryggen utsätts för risken att skadas vid olika typer av skidåkning. Verkar som att schweiziska myndigheten för olycksprevention kanske är något på spåret där och att de kan sitta inne på några intressanta resultat.

Personligen så kör jag med ryggskydd sedan ett gäng år tillbaka. Det gör absolut ingen skada, är inte i vägen och de hundralappar det kostade gör mer nytta på (i) min rygg(säck) än på ett bankkonto.

Anekdot; precis när jag skaffat mitt första ryggskydd så vurpade jag i någon löjlig blå backe med tveksamt snödjup och åkte neråt som en sköldpadda på rygg. Hände inget men kändes genast bra att där fanns ett skydd.

Thomas fogde är anledningen. Liten sväng hem till hotellet = aldrig åka skidor igen på två ben.

Att andra skydd inte fått samma genomslag hänger så klart ihop med allvaret i skadorna. Nu för tiden har typ alla hjälm och man ifrågasätter inte vilken skillnad den gör. Förut fick man tävla utan...

Ryggskydd är nog debaterbart mest för att alla tänker spontant på den släta pisten och där kan man väl mest säga att det är en mjuk kudde för lite komfort.

Tänker att ryggskydd inte främst är till för att skydda vid fall, utan att skydda vid påkörning av annan åkare? Mina ungar har ryggskydd alltid, jag kör med det ibland men tyvärr inte tillräckligt ofta.

Tänker att ryggskydd inte främst är till för att skydda vid fall, utan att skydda vid påkörning av annan åkare? Mina ungar har ryggskydd alltid, jag kör med det ibland men tyvärr inte tillräckligt ofta.
Njae, anledningen till att det blev populärt var Fogde som ramlade. Men det är så klart jätte bra om man blir påkörd också eller annat våld mot ryggen.

För mig är nog största uppgiften värme!

Angående om det är obekvämt så har man väl fel modell? Finns troligen en modell som passar alla.
Angående om man tycker det blir för varmt/klibbigt så är det ju bara en vanesak. Har man alltid ryggskydd så är det de nya normala.
Som ex när det blev populärt att åka med hjälm vs mössa, först var det hemskt oskönt med något tungt och klumpigt på huvudet.
Men det tog inte många dagar så tyckte man att det var mycket skönare med hjälm än mössa.

Så min fråga kvarstår, finns det några belägg för att ryggskydd minskar risken för att skada ryggen? Har jag missat någon källa eller uppgift som någon annan känner till så får ni gärna dela med er.
knight-in-shining-armour-linsey-williams.jpg

Att skadorna minskar?
Kanske, man ser det inte så tydligt i trafiken med alla säkerhetssystem.
Se mitt inlägg tidigare.
Men om jag skulle få välja med att få kroppen utsatt för direkt våld med eller utan skydd skulle jag välja skydd.
Men kan jag välja mellan att utsätta (öka riskerna) för få våld mot ryggen eller inte skull jag alltid undvika våld.
Så attityd är viktigare än skydd

Min ringa erfarenhet av ryggskydd är att när min ena son körde ner för ett illa markerat stup i Ramundberget och bröt armen så var det första som skidpatrullen kollade om han bar ryggskydd (vilket han gjorde). Antar att de har någons slags erfarenhet i alla fall 🤷‍♂️. Vi kör ryggskydd hela familjen. Känns som en ganska billig försäkring som även värmer ryggen kalla dagar. 😊

Vill också lyfta förra generationens ryggskydd mot den moderna västen. Västen har sällan skydd över svanskotan vilket de äldre, längre och mindre bekväma(?) modellerna har. Kontentan verkar vara att det inte är farligt med slag över svanskotan?

Tillbaka
Topp