Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Finns det några belägg för att ryggskydd minskar risken för att skada ryggen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="xhib" data-source="post: 1289011" data-attributes="member: 12730"><p>Jag har ingen aning om det finns "bevis" för att ryggskydd minskar risken. Däremot är jag själv säker på att det är så i vissa speciella fall. Tex kraftigt våld mot en liten del av ryggen.</p><p></p><p>Själv har jag använt ryggskydd vid skidåkning sen 1996. Sommaren före bröt jag 5 kotor i ryggen, varav 2 var krossade. Dock inte vid skidåkning, utan efter att ha blivit påkörd av bil när jag träningscyklade. Åkte ner i diket, flög över styret och landade med ryggen före. Som tur var fanns det inget som stack upp där, så det blev en utbredd kraft. Enligt läkaren som opererade så var jag en hårsmån från att bli förlamad. En annan kille på intensiven som också hade brutit ryggen fast i en MC-olycka hade mindre tur och var förlamad.</p><p>Jag är dock inte säker på om ryggskydd hade hjälpt i mitt fall. Största hjälpen med ryggskydd är ju att distribuera kraften så att ryggmärgen inte skadas. Tex är det inte omöjligt att Fogdö hade klarat sig om han hade haft ryggskydd.</p><p></p><p>Jag använde ryggskyddet vid cykling i 2 år efter men sen tyckte jag att det var i vägen för mycket. Men vid skidåkning tycker jag inte att det stör speciellt mycket. Känner mig faktiskt lite naken utan det.</p><p>Jag ser det som en försäkring mot allvarliga oreparabla skador på samma sätt som hjälm.</p><p>Det hänger lite på hur och var man åker också. För många så är det nog onödigt, men det är upp till var och en att göra den bedömningen.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="xhib, post: 1289011, member: 12730"] Jag har ingen aning om det finns "bevis" för att ryggskydd minskar risken. Däremot är jag själv säker på att det är så i vissa speciella fall. Tex kraftigt våld mot en liten del av ryggen. Själv har jag använt ryggskydd vid skidåkning sen 1996. Sommaren före bröt jag 5 kotor i ryggen, varav 2 var krossade. Dock inte vid skidåkning, utan efter att ha blivit påkörd av bil när jag träningscyklade. Åkte ner i diket, flög över styret och landade med ryggen före. Som tur var fanns det inget som stack upp där, så det blev en utbredd kraft. Enligt läkaren som opererade så var jag en hårsmån från att bli förlamad. En annan kille på intensiven som också hade brutit ryggen fast i en MC-olycka hade mindre tur och var förlamad. Jag är dock inte säker på om ryggskydd hade hjälpt i mitt fall. Största hjälpen med ryggskydd är ju att distribuera kraften så att ryggmärgen inte skadas. Tex är det inte omöjligt att Fogdö hade klarat sig om han hade haft ryggskydd. Jag använde ryggskyddet vid cykling i 2 år efter men sen tyckte jag att det var i vägen för mycket. Men vid skidåkning tycker jag inte att det stör speciellt mycket. Känner mig faktiskt lite naken utan det. Jag ser det som en försäkring mot allvarliga oreparabla skador på samma sätt som hjälm. Det hänger lite på hur och var man åker också. För många så är det nog onödigt, men det är upp till var och en att göra den bedömningen. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Finns det några belägg för att ryggskydd minskar risken för att skada ryggen?
Tillbaka
Topp