Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Finns det några belägg för att ryggskydd minskar risken för att skada ryggen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="assr" data-source="post: 1289256" data-attributes="member: 79407"><p>Jag har testat att flyga in i en rotvält gran i cirka 30 km/h, med ryggen före. Landade mot granen och de avknäckta kvistarna i storleken 3-6 cm/diameter, och är väldigt glad att jag hade ett hårt ryggskydd. Fick hål rakt igenom ryggsäcken, och knäckte en av plastplattorna i ryggskyddet. Fick ett rejält blåmärke ungefär vid ena njuren, där den värsta grenen hade träffat. Min bild är att ryggskyddet kan ha räddat mig från att ha fått en gren rakt genom bröstkorgen, dvs en livshotande skada. Samtidigt är det svårt att säga vad som skulle hänt annars, kanske tog ryggsäcken största smällen.</p><p></p><p>Long story short. Jag _tror_ att ryggskyddet en gång räddade mitt liv. Och det är tillräckligt med underlag för att jag ska fortsätta använda det genomgående i offpiståkning, oavsett underlag/före.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="assr, post: 1289256, member: 79407"] Jag har testat att flyga in i en rotvält gran i cirka 30 km/h, med ryggen före. Landade mot granen och de avknäckta kvistarna i storleken 3-6 cm/diameter, och är väldigt glad att jag hade ett hårt ryggskydd. Fick hål rakt igenom ryggsäcken, och knäckte en av plastplattorna i ryggskyddet. Fick ett rejält blåmärke ungefär vid ena njuren, där den värsta grenen hade träffat. Min bild är att ryggskyddet kan ha räddat mig från att ha fått en gren rakt genom bröstkorgen, dvs en livshotande skada. Samtidigt är det svårt att säga vad som skulle hänt annars, kanske tog ryggsäcken största smällen. Long story short. Jag _tror_ att ryggskyddet en gång räddade mitt liv. Och det är tillräckligt med underlag för att jag ska fortsätta använda det genomgående i offpiståkning, oavsett underlag/före. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Finns det några belägg för att ryggskydd minskar risken för att skada ryggen?
Tillbaka
Topp