Finns detta i Andermatt?

Nenne

Ny medlem
Finns detta i Andermatt?
Söker ett nytt säsongsställe o funderar på Andermatt. Finns dessa sakerna där?

-Öppen terräng med fina linjer o lite klippor o sånt
-Skogsåkning för de snöiga dagarna
-Nån liten park att leka i när snöbrist råder
-Lite folk, konkurensnivån om pudret skall vara dito
-Partylivet ganska oviktigt
-Billigt att bo (10 000kr/pers för 4 månader?)
-Matpriser?
-Liftkortspris?

Har funderat lite på Fernie i Canada med, hur är det?

Tar gärna tips om andra orter. Helst inte Frankrike dock, dessa fransoser tar musten ur mig.. :)

Mercy Bjuko

Senast ändrad:
Finns detta i Andermatt?
Svårt att Hitta boende tyvärr, Dålig med skog där, Lite park Ja, Inge partyliv alls jadå, Matpriser dyrt som i Schweiz, liftkortet 4500 ungefär!

Finns detta i Andermatt?
Yutta sa:
Söker ett nytt säsongsställe o funderar på Andermatt. Finns dessa sakerna där?

-Öppen terräng med fina linjer o lite klippor o sånt
Ja! Det finns det i överflöd och lite till. Konkurrensen var i princip noll den helgen vi var där.

Yutta sa:
-Skogsåkning för de snöiga dagarna
-Nån liten park att leka i när snöbrist råder
Nix. Det går att åka i t.ex. Sedrun när det är fullständigt flatljus eftersom det ligger lägre och det är mest gräs som underlag (med andra ord liten risk att man brakar in i nåt hårt som inte syns). Men allt är vitt eftersom det i princip bara finns lite buskar längst ner. Jag har hört att det går att åka lite skog i Hospental men jag har ingen koll på det, Hasse kanske vet?

Maten är dyrare än i Sverige, har dock ingen uppfattning om exakta priser.

Jag har varit i Fernie också. Tyvärr har jag ingen aning om vilket ställe jag skulle valt, båda är grymt bra om du frågar mig :) Jag har lovat mig själv att jag ska åka tillbaka till båda. Engelberg borde väl kvala in i samma liga (dock ingen egen erfarenhet). La Grave kan nog också vara ett alternativ fast då får du stå ut med fransoser :)

Finns detta i Andermatt?
Ett litet tillägg: Skogsåkningen är grym i Fernie (bland det bästa jag sett). När det är bra väder tycker jag att åkningen i Andermatt erbjuder mer möjligheter (högre fallhöjd, grymt skidberg).

Så om din kristallkula säger att det blir en vinter med korta snabba dump och massa sol emellan i Alperna säger jag Andermatt. Om det däremot ser ut som att det dumpar riktigt ordentligt i Canada och vintern verkar bli sådär i Alperna så är Fernie det som gäller :)

Tänk även på att jag har beställt grymt bra vintersäsong 06/07 till Alperna med massa snö och sol.

Finns detta i Andermatt?
Enligt mig, angående Fernie:
För att vara liten ort så är det rätt tung konkurrens om pudret. För samma promenad får man ofta bättre åkning i tex Whistler.
Parken är dock helt ok men saknade pipe sist jag kikade, dessutom finns goda möjligheter till backcountry-hopp.
Terrängen är lite enformig med en hel del lagom brant skogsåkning men inte så mycket annat. Jag saknade fina linjer som man hittar på andra håll i Ca, dessutom saknas högalpin terräng, förutom några olika head walls, om man inte vill hika ganska långt.
Bra party, hyfsat billigt boende o mat.
Glöm inte att bestämma om du vill ha midweek pass (ofta myycket billigare än fullt kort) då kan man få rabatt de helger man vill åka och slipper betala för att köa när man ändå är bakis...

Finns detta i Andermatt?
Peter_K} sa:
Maten är dyrare än i Sverige, har dock ingen uppfattning om exakta priser.
Engelberg borde väl kvala in i samma liga (dock ingen egen erfarenhet). La Grave kan nog också vara ett alternativ fast då får du stå ut med fransoser :)
Nån som har koll på exakt hur mkt dyrare Schweiz e?
Hur pass överbefolkat av bummare är Engelberg? Eller är det bara nått jag fått för mig? Svårare att som svensk få boende i Engelberg än i övriga Alperna?

Grazie

Finns detta i Andermatt?
Oxfile kostar ca 699:- kilot
Köttfärs 99:- kg Plus minus 10 kg
Korv 500 gr 35:- motsvarande falukorv.

I vintras var det inte så mycket folk i Engelberg. Men mer än i Andermatt fast svårare att få boende i A-matt.

Tillbaka
Topp