Fischer Offpist (Fischer Mount St Elias?)

gzon68

Medlem
Lite appropå Fischers lite ålderstigna offpistlinje, och ljumma recensioner av MnO&Co, så snubblade jag på dessa i den tyska affären:

http://www.fischer-ski.de/de/tour0910/mountstelias.php
http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/16286

Verkar som Fischer har lite folk som jobbar åt dem trots allt ;)
Om de kan designa bra offpistskidor är en annan historia.

Watea skidorna passade inte mig riktigt när jag testade för ca 3 år sedan, men jag har träffat flera som gillar de rätt så lättåkta Wateorna i 84 och 94 mm bredd. 98:an och 114 modellen ser ju också bra ut på papperet åtminstone. Någon som testat dem i ordentliga längder?

Jag testade 98:an för nåt år sen. Det var då de hade en "båt-tip". Riktigt dåliga tyckte jag då. Minns inte vilken längd jag testade, men ganska långa var de i alla fall. Nu har jag utvecklas ordentligt sen dess, och skidan lär vara annorlunda den också, så idag vet jag inte hur det ser ut. Dock tycker jag Fischer är ett renodlat racingmärke som tydligen inte har så mycket på friåkningsscenen att göra.

Parkskidorna de gör ska tydligen vara helt okej, enligt folk jag snackat med.

Testade Watea 114 (186cm) i Tandådalen , den kändes väldigt kort även om den var traditionellt monterad. Rockern fram var påtaglig, hela skidan var mjuk. Den var rätt intetsägande, dvs den gjorde sitt jobb men utan engagemang, inte särskilt stabil, men egentligen inte fladdrig heller. Kändes som att den borde gå fint för nån som bara vill cruisa lite pudersvängar utan att att trycka på eller som väger för mycket. Typ tysk börsmäklarheliskiinggubbe på lodge i Kanada...

Edit: skrev rätt fyra gånger i samma text...

Senast ändrad:
den där jävla båtnosen är ju ett skämt. de smalare modellerna, typ 94, var schyssta skidor dock när jag testade dem förra vintern. bredare skidor än så ska de nog inte försöka sig på. och de kan tänka om vad gäller grafiken också, när de ändå är igång.

Tillbaka
Topp