Fischer RC 4 Worldcup GS Stiff WCP + Pro Z13 Damen 11/12

kappakomplett

Aktiv medlem
Kan det här vara ett bra köp om man vill ha en riktigt pistskida. Längden som finns är 175 med radie 23.
Jag väger bara 70 kg, och är inte världens starkaste. Den är "Stiff" men för "Damen", men med tanke på att damer i
världscupen säkert knäböjer dubbelt så mkt som jag gör så kanske det blir för svåråkt.
Alla synpunkter mottages med tacksamhet!

Jag tror absolut att det inte blir för svår åkt! skidåkning handlar om att gå på skidan ordentligt och om du gör det tycker jag du ska gå på en mjuk eller medel hård herr race skida, så får du känna på lite G-krafter. Men om du åker lugnare och med inte så mycket vinklar så blir dam racer ett bra val! visst kan man utmana på den med men finns risk att en dam skida tjuvsläpper pga. att den inte är tillräckligt vrid styv även fast den är i hårdaste laget. Fast är det en riktig wc skida så är det bara att säga grattis för de är iprincip omöjliga att få tag på om man inte själv åker wc.

Conrad säljer den ser jag (449€, ca 4000 SEK), sannolikt är den en en skida med de "gamla" FIS-måtten för damer, bl a r=23 m. Sen har Conrad monterat på en något billigare DIN 13 bindning. En tävlingsåkare skullle valt DIN 17 (eller däromkring). Definitivt en mycket bra GS-lagg med rejält racestuk, enormt kantgrepp, stabilitet, spårsäkerhet, etc. Hur styvt "stiff"är i damsammanhang vet jag inte faktiskt, men misstänker att det inte är superstyvt i a f.

175 cm är ju visserligen rätt kort för en GS-lagg, men nu har du ju inte heller angett din egen kroppslängd. 23 m ger också rätt stora svängar, men det är kanske det du önskar. Med den radien och skärningen kan man nog åka lite som man vill på den, d v s allt från traditionell "old school" med lite has till rena carvingtekniker.

Men sen finns ju andra riktigt bra pistlagg...

/A

Tack för svar!
Jag frågade Conrad, bad dom jämföra med Atomic Redster Doubledeck GS (som väl går under beteckningen "butiksracer" här på freeride) också och de svarade:

"The Fischer RC 4 Worldcup GS Stiff WCP + Pro Z13 Damen 11/12 doesn't have too much of a difference, stiffness wise, when compared to a similar men's ski. There is a slight difference, but it is not too much. The Fischer ski is definitely stiffer than the Atomic ski however, and is only cheaper since it is a 11/12 model. It is a step up in design then the Atomic.
Best Wishes,
Sport Conrad Team"

Tror ni att det här är riktiga "race-stock"? Har inte kommit till skott än och är lite tveksam.
Jag mäter bara 1,70 så jag tror 1,75 kan vara helt tillräckligt för mig.
Det är också det där med 23 meters radie, jag har ett par stöckli stormrider pro med radie 28, och jag tycker det blir för stora svängar, kanske 23 meter också upplevs som för "stort", men det är ju alltid möjligt att korta av det hela lite med olika metoder som Ace_DG antyder ovan.

Högst sannolikt 11/12 race stock med undantag av bindningen.
Ett annat tips om du är ute efter ett par race stock, kolla på alpinklubbarnas hemsidor, "köp & Sälj". Begagnade dam GS går nog billigt nu efter FIS regeländring. Håll koll på bindningen dock med dina 70 kg.

Alternativt beggade SL race stock 165 cm. Radie typiskt 12-13 m, svänger av bara tusan, men oftast ändå lättåkta. Inget för långa alppister kanske, men kanon i den svenska hemmapisten!

/A

Senast ändrad:
jag skulle inte bli förvånad om det visar sig att skidan inte har 23 meter radie utan nånstans mellan 17-21 m... Basserat på att jag sett en gs rossi skida med samma längd där det stod 23 m men där skärningen inte kan ha stämmt med 23 m.

"Fischer has introduced the 175cm and 180cm size skis as junior skis. Which will be USSA legal for U16 - U18 women. The 180cm ski is USSA legal for U16- U18 men. Please refer to the Fischer RC4 WC GS JR WCP ski if you are interested in either of these sizes."

Det är inte helt ovanligt att skidans mått som trycks på skidan inte stämmer för tävlingsskidor.

Så en juniorskida för damer ålder 16-18?

Lite liknande fråga....

1) Är detta racestock? Bra pris isf, 4 500 kr. Köpa begagnat verkar ofta gå på 3 000-3 500 och då är det varierat hur mycket kant det finns kvar.

http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/29933

2) Hur mycket skiljer sig skidmärkena åt om man köper racestock? Har åkt en hel del olika butiksrejsers (Racetiger, D2, 3V) men ingen Fischer. Skulle dock hellre köpa racestock om jag hittar något vettigt, törs man köpa Fischer utan att ha prövat någon av deras skidor?

Onsdagens möte i Oberhofen fokuserade på att undersöka fördelaktiga lösningar för att bemöta de farhågor som framförts av industrin samt ledande världscupåkare och tränare. Mötesdeltagarna enades om att syftet med översynen av utrustningen bör vara att endast införa nya regler som är vetenskapligt bevisade att för att öka åkarnas säkerhet och minska risken för skador. I största samförstånd enades deltagarna om att precisera de exakta specifikationerna för både herrarnas och damernas storslalom. De reviderade specifikationerna blir därför, för männens storslalomskidor, en radie av minst 35 meter och för damer en radie av 30 meter mot tidigare 27 meter för herrar och 23 för damer.

När det gäller tidpunkten för genomförandet av de nya reglerna bekräftade FIS och SRS att dessa regler kommer att tillämpas på världs- och europacupnivå från säsongen 2012/2013 som tidigare meddelats. För andra tävlingsnivåer, som FIS-race, junior-VM, kommer de nya reglerna att gälla från och med 2013/2014 för norra halvklotet och för södra halvklotet med start sommaren 2014.

Säljs väl ut billigt eftersom skidan inte längre får användas till tävling,

Antar att marknaden för renodlade pistskidor med radie 23 inte är stor

Tillbaka
Topp