Fjällstation m. hyfsade toppturer utan för dörren?

StigStrand

Medlem
Ska spendera ca. 4 dagar i maj någonstans där man kan utgå från ett ställe och beta av lite olika dagsturer. Såg framför mig en fjällstation (typ...) där man kan bo och äta. Sedan vore det kanon om det fanns några turer som utgick från stationen, alltså berg som man kan nå från stationen på en dag (och tillbaka förståss). Planen är väl en tur per dag.

Har skinnat mången berg i alperna men har dålig koll på vår Svenska fjällvärld.

Så vad säger ni? Riksgränsen? Saltoloukta? Keb?

Alla tips är av intresse

/ SS

Keb!

Om du hyr en bil så blir området kring Riksgränsen också attraktivt. Läs Thulins och Ekenstams böcker för områdena så förstår du potentialen.

Edit: Var lite för snabb som vanligt, keb lär ha stängt när du vill dit, satsa på en hyrbil i Riksgränsen.

Senast ändrad:
Det finns bra turer direkt från Riksgränsen, men ännu bättre på norska sidan. Tyvärr behövs bil dit.

Storulvån, då har du Drakryggen utanför näsan, Tväråklumparna och Snasarna strax norr ut som man kan göra, gur utan vidare att fylla 4 dagars turande där med bra åk.

Anders_Nilson sa:
Storulvån, då har du Drakryggen utanför näsan, Tväråklumparna och Snasarna strax norr ut som man kan göra, gur utan vidare att fylla 4 dagars turande där med bra åk.
Hmmm, att kalla Getryggen för Drakryggen var en uppgradering utan dess like. ;-)

Tyvärr är vägen upp till Storulvån stängd pga renskötsel i början på maj så det alternativet går också bort.

Senast ändrad:
skulle inte ens fundera på sverige (framförallt inte storulvån med sina kullar) när vi bor granne med norge. romsdalen och sunnmöre är outstanding i början av maj. upp till 1600 m fallhöjd, färsk fisk, bo i hytta, bra guideböcker för den novise, gröna gräsmattor på campingen, hundratals toppar med brantåkning och framförallt riktiga berg.
finns inget bättre.
lycka till

vill du bo billigt nära gränsen har luleå tekniska universitet ett vandrarhem i vassijaure, 7 km från rixgränsen. skönt häng, bra boende och relativt nära till bra toppturer (om du har bil...)

.

STF bommar ju igen sina stationer i början av maj men jag tror faktiskt man kan hyra hela stugor för en billig penning. I maj är nog Nallo eller tarfala att föredra eftersom dom ligger högt men ska du bara vara där i 4 dagar så ska nog se till att flyga helikopter in. Dyrt för så få dagar.

Skulle rekommendera Hunddalen istället för Riksgränsen. Då slipper du norska skoterfyllon, Gränsens freeriders, Abiskos lavinfetichister och dessutom behöver du inte hyra nån bil.

Go tur!!

Hunddalen är fint.
Finns även en del till stugor på Norska sidan. Lossihyttan i Skjomen, strax söder om Narvik har fina turer direkt utanför dörren, Finns även el i stugan som ligger ligger ett par km från närmsta bilväg. Fungerar som Hunddalshyttan, man betalar för nyckel dit genom Norska turistföreningen tror jag det är..

centralbyrakraten sa:
Anders_Nilson sa:
Hmmm, att kalla Getryggen för Drakryggen var en uppgradering utan dess like. ;-)

Tyvärr är vägen upp till Storulvån stängd pga renskötsel i början på maj så det alternativet går också bort.
J-vla messersmitter :-) klart att det ska vara Getryggen, får skylla på måndagskoma

Är det sant? att vägen är stängd. Så har det väl inte varit förr eller? borde väl vara öppet tom vecka 18 (typ valborgs veckan)

Håller med Sam om att Hunddalen är fint.

Anders_Nilson sa:
Är det sant? att vägen är stängd. Så har det väl inte varit förr eller? borde väl vara öppet tom vecka 18 (typ valborgs veckan)
Så är det varje år i början av maj, alla Årebor som inte hunnit med några toppturer under vintern drar upp i karavaner mot Snasahögarna och möts av en stängd bom och en ilsken renägare. Sen får alla åka hem till Åre och tura på Mullfjället eller Västerskutan istället. Tråkigt men sant, sen är det ju faktiskt kalvningstid då.

Hundalen hade jag glömt! Men räkna inte med att slippa Gränkorajders eller Abiskos lavinscouter, är det någon gång de häckar i Hundalen så är det i början av maj. För att fortsätta vara den messersmitt jag är så stavas Hundalen endast med ett D, efter det gammelnorska ordet hun, som betyder björnunge. Hundalen - Björnungedalen.

Helikopteralternativet öppnar ju andra möjligheter, ett riktigt skiin skiout-läge hittar du i Mårmastugan.

Då borde det väl rimligen heta Hunndalen med 2 n? Att förvänta sig att gränkorajders går med trekkers på sina pontooner ända in i hunndalen tycker jag verkar vara optimistiskt i överkant. Och lavinscouterna går väl helst på tur på spanstind om dom nu måste slita sig från nouljakullen.

Sulitelma är ett annat kanonställe i maj med fin DNT-hytta och höga toppar. Bilväg ända fram till hyttan! Dock aningen krångligt att ta sig dit utan bil.

Lowe71 sa:
Då borde det väl rimligen heta Hunndalen med 2 n?.
En snabb titt på kartan visar att jag har fel! Statens kartverk har börjat köra med den nya stavningen, dvs Hunddalen. Förlåt och ånger, dock så hävdar jag fortfarande att historien bakom namnet stämmer (tills någon överbevisar mig på den punkten också).

Tack för många goda tips, idéer och stavningar ;)

Ska kanske tillägga att syftet med turen är att inviga min kära hustru i denna fantastiska värld, kondition finns men hon har (ännu) inte samma hjärta till detta som jag har. Då är det en fördel om det finns ett hyfsat bra hotell att utgå ifrån, på så sätt kanske jag kan få med henne på lite större utsvävningar till kommande år.

Det låter som om Riksgränsen ligger bäst till för närvarande, behöver dessutom hyra prylar till henne.

Thanx / SS

Jag kanske är sent ute, men jag tror att Låkktatjåkka, (mellan Gränsen och Björkliden) skulle kunna passa er bra. Litet och mysigt och ligger på fjället. Det har allt man behöver efter en dags turande - mat, sängar, bastu, öl och trevlig personal.
Det är mycket snö här i maj, eftersom det ligger högt (däremot vet jag inte när de stänger i år.)
Det är väldigt korta turer upp till de närmsta topparna - tycker man det är för nära är det bara att köra lite jojo.
Vet man med sig att man ogillar nordnorska skoterturister är det däremot en lite av en chansning att åka hit.

Vet inte var du bor, men ordna det där med skidgrejer hemma och flyg till Tromsö. Hyr bil och ta del av en stor godispåse! Med Tromsø som bas får du både bra skidåkning och after-ski (vimlar av pubar och restauranger). Sunnmøre duger det med, men så sent kan man få gå ganska många höjdmeter med skidor på ryggen och spöregn är inte lika kul på en mindre plass. OBS! Jag lovar inte mindre chans för spöregn i Tromsø........

Tillbaka
Topp