Flaine vs Serre Chevalier

macmac

Medlem
Vi är ett gäng som står i valet och kvalet var vi ska boka en toute neige med UCPA v4 eller v5. För några i gänget är det dags att lära sig offpist, andra av oss har kört relativt mycket däri. Vi har funderat på Flaine eller Serre Chevalier, även om andra ställen inte är uteslutna. Vad skulle du rekommendera?

Utan att ha varit i Flaine kan jag säga att Serre nog är ett ypperligt val om ni är en grupp med blandad åkförmåga. Där finns både "turistoffpist" och betydligt hårigare saker. Dessutom är det mycket skog vilket inte gör det så väderkänsligt som andra, högre belägna orter. Flatljuset spelar liksom ingen roll när man härjar runt bland lärkträden. :)

Har varit i båda och Serre är mycket roligare, Flaine är som Frankrikes Sälen. Det fanns två öppna uteställen v 5. :lol:

Heddious: Låter ju lovande. Men det var just det där med för mycket skog som nån i gänget var lite nervös för :P

Lundatok: Uteställena spelar ingen roll för oss, det intressanta är åkningen...vad säger du i så fall? :)

Jag är själv nybörjare och kört UCPA's toute neige grupp i Serre och tycker skogsåkningen är grym. Det är ju bara å lägga sig ner om det går för fort :) Sen är det en hel del annan åkning än skog också...

Serre har ett större system. Om man bor i Flaine finns det en väg över till Samoens och samma tillbaka.

Vi hade riktigt varmt och ingen nysnö så det var riktigt segt att bara skava i pisten.

Personligen har jag varit i Flaine och åker inte tillbaka. Har varit i Sverre fem gånger, tre på vintern och två på sommaren. Alltid lika bra. Kom ihåg att äta på Le Petit Pont.

macmac sa:
Heddious: Låter ju lovande. Men det var just det där med för mycket skog som nån i gänget var lite nervös för :P

Lundatok: Uteställena spelar ingen roll för oss, det intressanta är åkningen...vad säger du i så fall? :)
Nu vet jag inget om Flaine men om någon är nervös för skogsåkning så har ju Serre den kanske snällaste av alla. Där står ju träden relativt brett. Och om ni nu har blandad åkförmåga skulle jag rekommendera de mer erfarna att köra Grnd Traces. Ska man vara helt ärlig så snöar det inte så himla ofta i Serre och då är det trevligt att få ge sig ut på andra platser runt om, där pudret faktiskt får ligga kvar

Tack för era tankar, låter som man måste ta en tur till Serre i en inte alltför avlägsen framtid..! Den här gången blev det dock Flaine v5 med en trolig follow up i Les Arcs lite senare i mars. :) En kompis kompis hade iaf varit där och haft mycket bra skidåkning med Toute Neige. Inför nästa gång man bokar står Serre kvar som ett hett alternativ. Givetvis kan ni inte säga något om när det dumpar, men jag antar att det allmänt är bättre möjligheter för kallsnö om man åker dit i januari/februari än i mars?

Flaine räcker fint för en vecka så har ni bara tur och träffar på en dump så får ni trevligt.
Det ligger som en separat liten dal med bara en diesellift (Gers tror jag den hette) direkt intill Flaine som är rätt trevlig efter en dump, se till att ta er dit när den öppnar ;-)

Senast ändrad:
Gjorde en säsong i flaine för två vintrar sedan. Hade helt grym offpist hela säsongen, kom hur mycket snö som helst. Som nämn innan är Gers-dalen verkligen att rekommendera, vet man om sweetspotsen hittar man orört nån vecka efter dump. Utelivet är helkasst fast de gör kanske inget hehe :) Största fördelen med flaine e nog att de e så mycket britter och holländare som turistar där, och dem hittar inte 5 meter utanför pisten, så pudret ligger kvar längre än i serre/thorens/d'isere

Tillbaka
Topp