Flex på Pjäxorna

Larika

Ny medlem
Flex på Pjäxorna
Ska köpa ny pjäxor...Vilket Flex kan Ni rekomendera...Funderar på ett par Nordica beast 10. Kommer att åka i Chamonix i 1 månad...åker över hela berget...offpist..mm

Tack för tipps

Flex på Pjäxorna
Tjaa!

Det här med pjäxflex är riktigt lurigt eftersom det inte finns någon gemensam skala eller gemensamt sätt att mäta flexet mellan olika märken. Sen är det precis som med skidor att din egen vikt, körsätt och hastighet har stor betydelse för hur du upplever pjäxan. Jag har inte testat just Beast 10 själv men vi köpte ett par till min 14-årige son i höstas (dammodellen!). Detta är som jag uppfattar det en medelmjuk pjäxa. Betydligt mjukare än racingmodeller men ändå tillräcklig styva för att klara avancerad pistkörning. En bra friåkningspjäxa! Passar Beasten din fot är chansen stor att du blir nöjd...

That´s all kids! / MM

Flex på Pjäxorna
Det beror på vad du åker...
Detta är en fråga du bör ställa till kunnig personal i en affär då det är väldigt personligt vilken typ av flex man vill ha, testa dig fram.

Flex på Pjäxorna
beror på åkstil, vikt och din nivå. sättet att mäta flex varierar även mellan olika tillverkare. prova dig fram och tänk på att pjäxor känns mjukare inne i butiken än ute i kylan....

Flex på Pjäxorna
Tack för tipps. Jag har köpt ett par Dynastar all mountain 8800 184cm långa...jag är 181 och har en vikt på ca 77kg.....Det jag funderar på är just om det är bra att köpa en "styv" pjäxa med hög flex, finns det någon gyllene regel för hur erfarna åkare vill ha flexet....vad tror ni att jag ska sattsa på en pjäxa som är lite styvare.....Salomon x-wave 9. är det något som kan vara bra....eller x-wave 10?????tack för tipps....

Tillbaka
Topp