Flickvän eller skidåkning?

Patlou

Ny medlem
Jag har hamnat i en knivig situation och behöver hjälp. Jag är intresserad av hjälp från båda könen eftersom råden kanske kan variera en smula mellan könen. Nu till mitt problem:
Jag bor tillsammans med min flickvän i en liten lägenhet i Uppsala, som jag äger. Jag har under de senaste veckorna börjat känna det vanliga vinterpirret i kroppen men i år har det varit starkare än tidigare. Det beror säkert på att förra vintern var den första på tre som jag inte var bosatt vid ett berg. Hur sak jag göra? Ska jag sticka iväg och åka sidor i vinter eller ska jag ta mitt ansvar och stanna hemma och "bli vuxen" (min flickväns sett att se på det hela). Jag kan inte få båda delar utan måste välja. Ett självklart val för många, men jag skulle vilja ha bra argument som kan få mig att fatta ett beslut. Vi kanske ses i alperna i vinter, eller på universitetet i Uppsala?
Tack för alla bra, och mindre bra råd. Jag och min flickvän har kommit fram till en lösning. Jag får åka ´1-2 månader och hon ska komma och hälsa på. Ha ha nu jävlar smäller det./Patlou

Det hörs ju på dig att du vill iväg och åka skidor! Men skulle din flickvän göra slut med dig då, eller skulle hon bara bli sur? Hur som helst kommer du att ångra dig senare om du inte sticker iväg och åker skidor nu. Vem vet, det kanske blir den bästa säsongen någonsin!

hmm... du vill åka skidor, eller hur? åk då till alperna och strunta i flickvännen!
Jag vet att det låter tufft, men det kommer bara bli en massa tjafs & gräl senare i vinter. Du tycker att du offrat en massa för hennes skull men hon kanske inte känner sig nöjd för det... förhållandet knakar & alla är sura.

...varför inte göra ett uppehåll i ert förhållande så du kan åka ner och ha kul på riktigt? du kanske träffar någon som gillar att åka utför, precis som du? :)

föresten skulle inte jag vilja vara tillsammans med någon som inte tillåter mig att göra det jag tycker om...

Det ENDA du SKALL göra är det som känns 100% rätt för dig, eller iaf så nära 100% som möjligt.

Det är ju faktiskt INTE bara du som skall kunna kompromissa.

Om inte din flickvän kan förstå skidåkningens betydelse för dig som människa, ja då kommer ni förmodligen få en hel massa andra problem i framtiden.

Vill du bli en kuvad man som inte kan utvecklas på egen hand, ja då skall du enbart lyssna på din flickvän. Nu tror jag inte att du vill det, ju därför som du har "ångest".

Att vara vuxen och ta sitt ansvar är något helt annat. Det är ju inte så att du skiter i allt (Barn, hus, räkningar osv.) och bara drar iväg med grabbarna... Eller?!?

För är det frågan om att DU bara vill komma iväg och stå på skidor några veckor, då tycker jag inte att det är du som har problem utan möjligtvis din flickvän eller erat förhållande.

/T-Style

Dumpa tjejen, studierna och Uppsala. Valet är ju solklart. Har hon dessutom det dåliga omdömet att ställa ultimatum är det väl dags att hon får skörda baksidan av den typen av beteende. Alltså sälj såväl lägenhet som sambo.

Inte minst att komma ihåg; mister du en flicka står där tusen åter. Och det är ju inte roligt att se samma "videofilm" varje kväll! Det är ju lätt hänt att man lär sig alla repliker utantill.

Jag åker själv ifrån min flickvän...
Håller inte förhållandet en säsong så håller det ändå inte hela livet.
Det är min syn på det hela.

Kompromiss. det aer ett laangt ord och laengre om man stavar det fel. vad du nog maaste inse aer att vi alla lever i en graa skala. vad du verkar tala om aer antingen svart eller vitt. varfoer maaste det vara antingen av eller paa. varfeor kan du inte behaalla flickvaennen, laegenheten och ditt liv i Svea och kanske koera en maanad (eller hur laang tid som finnanser och studier tillaater) i Alperna istaellet. det aer vael att lyckas bli en saa fullkomlig person paa alla plan som livet gaar ut paa och om du bara proppar paa skidaakning saa blir det inte tid oever att utveckla andra delar av dig sjaelv.

Ja du, det verkar som om vi har ett fall för Sherlock här!
Jag har några obesvarade frågor jag funderar över:

Hur länge tänker du bli borta?
Åker din flickvän inte skidor över huvudtaget?
Vad gör din flickvän på fritiden?

Om det hela handlar om en vecka borde du inte tveka en sekund. Om din flickvän är så förbannat fyrkantig att hon inte släpper iväg dig en vecka så har ni förmodligen ett rätt stort problem att ta itu med. Under tiden du är hemma istället för på fjället..
Handlar det däremot om en säsong kan jag förstå att din flickvän degar ihop lite! Om hon inte har något som tvingar henne att stanna hemma, exempelvis jobb, utbildning eller liknande, så har jag svårt att se varför hon inte skulle kunna följa med. Måhända åker hon inte laggar (vilket för övrigt låter helt sanslöst, skidor är ju (bland) det bästa som finns!), men det borde väl finnas något annat som hon gillar?

Är risken att hon gör slut för att du drar iväg och degar i alperna och pumpar puder hela dagarna?
Skulle det gå så illa så kan du ju alltid stejka barerna där nere/uppe efter någon ny. Som gillar att åka skidor.
Sen kan det ju vara så att du älskar din flickvän (det brukar oftast vara så..), men ni kommer ju inte att få särdeles skoj tillsammans om du hela dagarna glider runt med en läbbig klump i magen för att du inte åkte till snön istället.
Å andra sidan lär du få en klump (om möjligt större) om du sticker iväg och din flickvän ditchar dig.

Svårt problem det där..
Om hon verligen tycker om dig så borde hon låta dig åka. Men då får du bjuda henne på en rysligt dyr middag när du kommer hem..

Tack för mig

Måste bara reflektera över "hjälpen" du har fått, och "ni" har skrivit... Fruktansvärt kul läsning eftersom dessa tips borde göra dig ännu mer kluven...Som att ge någon en McBengan utan att personen får äta den. Kompispass! Skadeglädje är enda sanna glädje!!!
Men, skämt åsido även om det är roligast, så läste jag faktiskt en ganska bra lösning. Jag repeterar:
Kompromissa och åk bara några veckor! Det borde din flickvän gå med på, annars är hon...hmm... mindre smart =). När du kommer hem, för din flickväns skull förhoppningsvis utan nya sexuella upplevelser, kommer ni att uppskatta varandra så mycket mer, i alla fall den närmsta tiden... Du inser väl att detta bygger på att ni litar på varandra och håller fingrarna i styr?
Tills nästa gång "Brake a leg"!

// Dr. Snö

så här ska du göra...

...far till Alperna, skit i flickvännen. Du ska ha en brud som också gillar att åka. Eller så gör du som en annan, dumpa allt som har med seriösa förhållanden att göra och börja strola around! =)

GL med flikkorna grabben !!!

/ Lilla jag

reflektion

i januari förra året firade jag 4 år med min tjej. då hade jag precis kommit hem från 1 månads vistelse i Alperna. I februari åkte jag till Lappland och stannade där till Maj. När man åkte fanns det i bakhuvudet att det kanske skulle ta slut och vi sa till varandra att funkar det så funkar och gör inte det så... ja då får det bli som det blir. Det höll tills jag kom hem. Hon gjorde slut 4 dar efter jag hade kommit hem. 4 år hade vi varit tillsammans och visst var det jävligt tungt vid själva breaket men jag ångrar inte för en sekund att jag åkte iväg. Det handlar om att komma till insikt och inte förvirras av den lilla söta flickan eller pojken. vill hon/han inte hänga på så får du förklara hur du känner. Och det där med att du ska växa upp. Det är bara en patetisk försvarsmekanism hos din flamma för att få dig att stanna hemma
tråkigt att säga men sant. ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅKK!

Är det verkligen riktig kärlek om man hindrar den man älskar att göra det den helst av allt vill göra??
Ställer man ultimatum då?

Vet du..jag skulle fundera allvarligt på om hon verkligen e rätt pingla när hon behöver göra sånt för att hålla dig kvar..

Hoppas det ordnar sig..

Har aldrig fattat varför man måste välja. Ta med dig tjejen till vintern.

Kan torrt konstatera att Anna S har helt rätt. Om man inte kan leva "sitt liv" i en relation kommer det inte funka framöver, lika bra att "ta tjuren vid hornen" jag vet, för jag gjorde det inte och det knasade i alla fall.

RajRaj

..finns ju andra alternativ åxå...

varför inte göra som jag? flytta ihop med kompisen, bli ihop med kompisen... å dra till alperna med kompi..pojkvännen blev det visst ..Oops! ;)

/e-beth

Sen igår kväll så slipper jag att bekymra mig över det.
Fick reda på att hon varigt med en annan så nu är det
ganska så "finito" mellan oss.
Det positiva är väl att numera kan göra vad jag vill, när jag vill.

Mitt råd till dig är att är det en bra tjej du har, så låt hon inte slippa undan......

/Jange

Om du känner att det är roligare att åka till alperna ett halvår än spendera tid med din flickvän tror jag inte att ert förhållande kommer att vara. Ni har tydligen väldigt olika intressen eftersom hon inte alls är sugen på att du åker skidor, vilket är ytterligare en anledning till att det inte kommer att funka i längden. Alltså: dumpa bruden, det kommer i alla fal inte att funka. Du kanske tycker att det känns tungt nu, men det kommer att vara skönt sen.

Jag förstår ditt problem soulsurfer.
I början av min uppvaktning till min nuvarande flickvän lurade jag med henne till bergen. De flesta kvinnor har ju lågt intresse av brantåkning, så även hon. Men efter kontrakt med djävulen fick jag som jag ville och hon följde med. Det finns ju olika sätt att få detta kontrakt jag förespråkar klassiken att springa baklänges runt kyrkan och rabbla besvärjelser!

Idag några år senare åker hon ifrån mig! (Jag menar att hon ibland drar iväg till bergen utan mig.) Som brantåkare har jag fortfarande överhand. Man får ju inte släppa kontrollen på allt, det räcker ju att hon är Chef på hemmaplan.

Så mitt råd till dig är att med alla tänkbara krafter ta med dig tjejen till bergen och invig henne till den ädlaste konstform av dem alla. Om det senare skulle spricka mellan er så garanterar jag att hon snabbt har nya beundrare. Du kan ju alltid trösta dig med en garanterad plats h-e.
/Mes

Ogillar ditt språkval anti-joe. Luktar finnig-tonårsångest!

Tjena!
Kommer med ett lite sent inlägg här,vet inte om det är för sent men...
Min pojkvän stack iväg för en vecka sedan. Visst är det jättejobbigt men jag kan ärligt talat inte riktigt förstå de som "tvingar" någon att stanna hemma. Vill man åka så vill man. Det kommer nog bara att ligga och gro inom dig om du inte skulle åka. Åker du inte nu kanske du åker sen istället. Jag vet inte hur detta kommer att gå, men jag älskar honom och jag skulle inte vilja att han skulle hindra mig från att göra något liknande. Är det kärlek på riktigt så kan man låta den andre åka.
Säkert nyttigt för er båda.
Älskar ni varandra går det bra!
Förresten behöver nog de som bara tycker att du ska sticka,sådär utan vidare,bli riktigt kära.

/Tack

Sånna saker ska vara fixade långt innan planerna för säsongen börjar smidas, annars blir det inte som man tänkt sig.

Tjejer gnäller, sätter käppar i hjulet och saboterar. Det ligger i deras natur. Du ångrar dig om du inte åker, för ett fett puderåk är bättre än sex och en gammal lägenhet med dammiga krukväxter!!
Basta:)

Först svar på tal till föregående debattör: Synd att du ska ha så dåliga erfarenheter men som man brukar säga "don efter person"..... Du kanske borde fundera över varför du träffat såna tjejer!!

Soulsurfer - klart du ska åka!! Tag med tjejen o börja dela intresset, det är nog ända utvägen!

/H

Oj...
Om jag bara visste vart du bodde skalman, skulle jag illa kvickt
komma och bitas, klösas och dra i håret. För det är väl det flicker
gör??
Om man undrar vart alla inskränkta och hjärnsvaga människor har
tagit vägen så kan man botanisera lite på detta forumet så undrar
man inte längre.

Förresten så tycker jag först och främst att du ska ta med dig tjejen,
om hon inte vill, åk ändå. Hon får helt enkelt försöka förstå

Du lider av en allvarlig sjukdom kallad "maiers syndrom" som går ut på besatthet av skid-spiritualism, botas endast med en vecka i kittelfjäll. Tyvärr så har jag aldrig hamnat i din situation, det vill jag inte heller, dock.

Som man smider får man ligga säger vi här i byn, och tamejtusan inte kan jag säga att en enda flicka (som i övrigt varit mycket trevliga och älskvärda) varit speciellt medgörlig när jag fört långtidsvistelser i någon utländsk dalgång på tal!
För farao, Chamonix kallas väl inte munkdalen för intet har jag då dragit upp som motargument, men kan ni tänka er; då kommer det här med säkerheten, laviner, franska cyklister och istappar som ramlar ner från hustak upp!
Kärlek och förhållanden är något fint och bra, men ska man behöva ha dåligt samvete för att man vill ta vara på sina starka ben!?
Manligt och kvinnligt (tänkande?) kommer alltid att skapa problem och om jag skulle prioritera puder före gulligull så är det ju jag som får betala eventuella konsekvenser - vilket jag redan fått göra.

Men jag tycker om tjejer ändå!
Dra mig baklänges i håret om ni får tag i mig:-D!!

Som man smider får man ligga säger vi här i byn, och tamejtusan inte kan jag säga att en enda flicka (som i övrigt varit mycket trevliga och älskvärda) varit speciellt medgörlig när jag fört långtidsvistelser i någon utländsk dalgång på tal!
För farao, Chamonix kallas väl inte munkdalen för intet har jag då dragit upp som motargument, men kan ni tänka er; då kommer det här med säkerheten, laviner, franska cyklister och istappar som ramlar ner från hustak upp!
Kärlek och förhållanden är något fint och bra, men ska man behöva ha dåligt samvete för att man vill ta vara på sina starka ben!?
Manligt och kvinnligt (tänkande?) kommer alltid att skapa problem och om jag skulle prioritera puder före gulligull så är det ju jag som får betala eventuella konsekvenser - vilket jag redan fått göra.

Men jag tycker om tjejer ändå!
Dra mig baklänges i håret om ni får tag i mig:-D!!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp