flowbindning

icingsugar

Ny medlem
flowbindning
Tja,
Jag undrar vad folk har för erfarenhet/omdöme av flow-bindningar. Jag har åkt ett par ggr o det är naturligtvis annorlunda än vanliga strap o kräver lite tillvänjning. Är det ngt att satsa på? Att utvecklas med?

flowbindning
Jag åker inte snowboard, men jag misstänker att det inte är någon slump att ingen någorlunda seriös åker med det.

Kan inte förstå vad för fördelar du ser med det, den lilla snabbare tiden det går att få på sig dom förloras av att du måste skruva isär och ihop dom varje morgon för att dom krånglar.

flowbindning
Varför skulle de krångla? Konstruktionen är superenkel och kvaliten hög på modellerna för 1500:- och uppåt! Finns i flera olika utförande beroende på vilket flex man vill ha i kappan! Har man en bindning som omsluter skon väl, så behöver man inte "känna trycket" av straps som på konventionella bindningar! Förut stasade jag nästan foten mellan åken, men sedan jag bytte bindning till Salomon SPX5 behöver jag bara en lätt anliggning av strapsen! Ser inte problemet med att vänja sig med Flow av den anledningen. Alla jag känner som kör Flow är nöjda (freeride åkare). Det är bara kids som är beroende av att idolen kör "deras" grejer för att hypa dem. Köp med känsla...

flowbindning
klart man inte kan köra me flow, det gör väl ingen i forum teamäääät lixåååm...

ja hade flow förra säsongen, gillade dom inte alls. Tyckte dom va obekväma, kanske hade jag fel model på dom eller nåt, vad vet jag? jag gillade dom inte iaf... Har nu införskaffat mej ett par drake f50 bindningar, dom knäcker flow ganska lätt enligt mej...

Skulle villja påstå att det är en smaksak, och smaken är som baken. Många bra åkare kör med flow, och många bra kör med straps... Kör med det du tycker är skönast...

keep it real

flowbindning
flow är en usel bindning enligt min och många andras mening. då den saknar både känsla och kvalitet samt har en värdelös respons.

flowbindning
För friåkning fungerar det finemang, bara man köper rejäla prylar med ordentlig stadga. Dock är min erfarenhet att materialet tröttnar efter idogt åkande. Efter två helsäsonger plus ca fyra veckors åkning är mina bindningar plus skor rätt så sunkiga. Men det skulle de kanske varit oavsett system. Efter vad jag fått höra har produktutvecklingen varit god det sista året, och i den översta prisklassen återfinns några riktigt bra modeller. Sedan är det naturligtvis upp till tycke och smak. Mitt nästa köp blir step in, men det beror på nyfikenhet och inte på missnöje.

flowbindning
Flow rockar. Jag älskar dom. Det finns ingen bindning som du sitter fast så bra i. Jag har kört burton, scott och santa cruz tidigare. Den enda nackdelen med flow är att man får ont i fötterna. Snerka! Du har fel, flow har ett riktigt bra team med åkare, bla några grymma finnar.

flowbindning
Jag har ägt två par flowbindningar och det enda jag kan klaga på är att dom tar större plats än vanliga bindningar i skidbussen.

Skruva isär dom varje kväll?? Enda gången jag behövt skuva på mina är när jag sätter på dom på brädan. Annars så skruvar mina polare med straps oftare, då nån strap har skruva ut sig av sig själv osv.

Jag tycker det e klockrent att inte behöva ägna mer än två sekunder att sätta på sig bindningen. Om man åker på en transportsträcka så e det bara att ta sig ena bindningen medans man åker sparka lite och sätta på sig den när man fått lite fart igen.

Men visst varken Jeremy jones, JP Walker eller Filippo kratter kör med Flow, men spelar det nån roll för mej?

flowbindning
Har själv aldrig testat Flow-bindningar så jag kan inte kommentera deras performance.

Man ser nästan aldrig Flow utanför Sverige vilket är rätt konstigt. Mycket har definitivt att göra med marknadsföring och image. Respekt åt alla som skiter i vad amerikanska tidningar säger!

Flow-teamet är faktiskt rätt bra. Finnarna med 16-åriga Anti Autti i spetsen är duktiga. Sedan kan man fråga sig ifall killen bränner sin chanser att bli en hyllad hjälte i USA & Japan genom att köra FIS tävlingar och FLow-bindningar. Synd men sant.

flowbindning
om man tycker att en traditionell strap bindning är, citat "skitsvår att "sätta på"", så är det nog inte bindningen det är fel på!

flowbindning
jo flow ger bra stöd. men som sagt passar inte allas fötter och skor. sen är dom lite småknöliga att få på sig där det lutar mycket. men mycket bra stadga för den som gillar sånt.fortare att spänna på än vanliga strap bindningar kan jag inte hålla med om. alla jag har sätt som har flow har vart rätt sega med att spänna fast sig. jag är i stort sätt dubbel så snabb som dom. Men smaken är som baken det vill säga väldigt hårig.

köp vad ni vill och skit i vad som är hippt

flowbindning
I såfall tillhör MegaMartin undantagen... Min erfarenhet är att det går ca tre ggr så snabbt att få på sig flowbindningar.

flowbindning
Håller med Lappland. Strapbindningar kan ALDRIG bli lika snabba att sätta på sig som FLOW bindningar. Du har dubbelt så många spännen att dra åt samtidigt som du måste anpassa trycket över foten vid varje tillfälle du tar på dem, det har du redan inställt på FLOW!!! Visserligen handlar det inte om minuter men ska vi vara noga så är det så.

flowbindning
kan tyvär ej in finna mig i la grave då på grund av tunn plånka. men om du betalar resa och boenda så ska du få se hur man spänner på sig ett par bindningar..Men kom till sunnersta i helgen så kan vi bindnings battla.

flowbindning
Jag kan fixa (någorlunda) gratis boende i LG, men tyvärr inte resa... =) Även min plånka har restriktioner. Skulle gärna har duellerat i Sunnerstabacken i helgen, men jag åker upp till Lappland. Sorry.

flowbindning
Jag har kört ett par veckor på ett par Burton Si-X stepin bindningar och måste säga att dom är grymt sköna och extra plus för kontakten med brädan

flowbindning
De som snackar om att man har flow av den anledningen att de är snabba att ta på sig, har jag svårt att förstå mig på!
Den viktigaste uppgiften en bindning har att uppfylla är att den skall vara skön att åka med samt att den håller. eller? Sen är det självklart bra om den är snabb att ta av/på och att den är snygg. Men dessa faktorer är bara ett plus i kanten...
Jag har åkt med flow i ca. 7 år och tycker att de är riktigt sköna pga. att man sitter bra fast och att de svarar direkt! De senare modellerna har dock problem med att skruvarna lossnar, men är man medveten om detta problem är det inte längre något problem...

flowbindning
På årets modeller är skruvarna låsta med spårryttare som förhindrar att muttrarna lossnar. Beställde ett par PRO-S FR i höstas som tyvärr aldrig kom till butiken någon gång. Flows största problem är generalagenten som inte har nån koll... de bara lovar och lovar att de har skickat men det bara kommer fel modeller... Blev Salomon SPX5 istället, tunga, men de mest välgjorda bindningar som tillverkats!

flowbindning
Det enda intressanta i denna diskussionen är ju den stundande bindningsbattlen, har den ägt rum? Hur låter det i vardera ringhörna.......min support till strapkillen

flowbindning
Mina erfarenheter av Flow är att de ofta krånglar och att de, om man tränat mycket, möjligen går lite snabbare att ta på sig (som om det skulle spela någon roll) än vanliga bindningar.

Mitt omdöme är att de är grymt fula och att de som designar dem borde ägna sig åt något annat istället.

Bindningar med straps är helt överlägsna på alla sätt. Flow borde förbjudas.

LONG LIVE STRAPS!!

flowbindning
Ja, det är ju lika bra att förbjuda Flow så att det blir lite hyfs och ordning på berget!!!! De som säger sig föredra Flow är egentligen fetlurade och borde tvingas till insikt!

flowbindning
Ja, debatten fått en intressant inriktning, jag följer battlandet med intresse. Frågan är väl vad jag nu själv föredrar, men det är ju sekundärt..

flowbindning
UPPROP TILL ALLA MED FLOWBINDNINGAR!!

Föreningen "Long Live Straps" inbjuder alla med Flowbindningar att komma till Åre den 20/3. Vi samlas uppe vid Olympiagondolens bottenstation kl 11.00.

Vi har tagit hjälp av SÄPO och IB för att detta arrangemang skall bli så proffsigt som möjligt. Vi hoppas att alla blir nöjda.

STOR ÖVERRASKNING UTLOVAS!!

PS. Ställ er i en tät klunga så blir överraskningen lättare att utföra.DS

flowbindning
Jag kommer till FLOWs försvar. Min bestämda uppfattning är att de som inte klarar av ett par FLOW bindningar inte klarar så mycket annat heller. /Häsningar från Mr Claymore (jag kommer lite tidigare och förbereder).

Snödjup

Tillbaka
Topp