Fluchthorn Bergsturz

PisteCarver

Aktiv medlem
Fluchthorn Bergsturz
Berget Fluchthorn 3.398 möh har just förlorat 100.000 m3 sten av sin topp pga av upptinad permafrost.
Berget som ligger på gränsen mellan Schweiz och Österrike är den mest kända siluetten från Ischgl skidområde.
Så här såg berget ut när jag var där i februari, undrar hur det ser ut nu?😢
1686759829080.png

Fluchthorn Bergsturz
Såg nyheten och någon liknande video häromdagen. Verkar som att det var ett oväntat ras? Annars är ju det ju berget ovanför Brienz, GR (nära Lenzerheide etc.) som följs noga här just nu. Byn evakuerad sen några veckor och även där räknar de med att det kan bli ett bergsturz. Över en miljon kubikmeter i rörelse och rasar kontinuerligt stora block ner mot byn. Konstant övervakning så klart och färdiga planer för att stänga väg och järnväg nere i dalen om det krävs. Finns live webcam att följa det på.

Fluchthorn Bergsturz
Så här såg berget ut när jag var där i februari, undrar hur det ser ut nu?😢

Här kan man spana in utsikten från Palinkopf före och efter... Det tar ett tag innan man ser skillnaden men den finns, ungefär som när någon stått på näsan och skrapat framtanden.

1686840529750.jpeg

1686840541249.jpeg

Senast ändrad:
Fluchthorn Bergsturz
Natten till i dag rasade det rejält vid Brienz, men ändå mindre illa än väntat. Bara några lador osv begravda. Ca en meter stenmassor nära skolbyggnaden men inga hus med större skador. Väg och järnväg nere i dalen var stängda till 13-tiden. De uppskattar att 50-75% av det som varit i rörelse har rasat.

Fluchthorn Bergsturz
Ett rejält stycke som har lossnat där.
Det är ju precis där jag var i feb -22, körde igenom Tiefenkastel och Brienz en massa gånger under den veckan när vi åkte fram och tillbaka mellan olika skidområden.

Fluchthorn Bergsturz
Första drönarfilm uppe, fy tusan vilket ras och förstörelse. :( Floden också begravd ser det ur som.
Nu dök det upp i svensk skräp-media också, och naturligtvis försöker en okunnig svensk journalist direkt koppla tragedin som har hänt i det här fallet till klimatförändringarna. Tråkigt, han borde först ha läst vad en schweizisk forskare inom den här typen av naturkatastrofer skriver.

1748451872349.webp

EDIT:
Aftonbladet skriver endast det är en glaciär som har kollapsat, inte att det är ett Bergsturz som har rasat ner i dalen efter att berget har spruckit.

Senast ändrad:
Fluchthorn Bergsturz
Nu dök det upp i svensk skräp-media också, och naturligtvis försöker en okunnig svensk journalist direkt koppla tragedin som har hänt i det här fallet till klimatförändringarna. Tråkigt, han borde först ha läst vad en schweizisk forskare inom den här typen av naturkatastrofer skriver.

Visa bilaga 39365

Det var ju mer faktafel än vanligt. 🤦‍♂️ Glaciärer nedgraderas till ”Toteis” när de blivit för lätta för att fortsätta glida, de glider inte fortare pga de förlorar massa. Och de två-tre miljonerna kubikmeter sten som landat på glaciären hade inget med saken att göra? Pinsamt dåligt.

Fluchthorn Bergsturz
Fluchthorn Bergsturz
Nya satellitbilder som visar storleken på raset i förhållande till byn Blatten, och den sjö som har börjat bildas. Läste precis på schweiziska nyheter att man tror att det kommer att rinna över fördämningen i morgon bitti. Risk för byarna nedanför om rasfördämningen skulle brista.
Bergsturz i Randa i Mattertal var tydligen ännu större än detta (30 milj kubikmeter, bara sten ingen glaciär inblandad), jag kom förbi där 1 1/2 månad efter det raset och det såg förfärligt ut på nära håll. Hela byn Randa stod under vatten och man fick ta sig förbi via en provisorisk pontonbro.
1748558145526.webp

1748558175768.webp

Byn Blatten innan raset, allt nedanför det röda strecket är begravt under rasmassorna:
1748558800612.webp

Senast ändrad:
Fluchthorn Bergsturz
Utan att ha läst så mycket… Vad är det egentligen som rasmassorna i dalen består av? Ser mer ut som grus/lera än som stenblock? Är det ett bergsparti som krossats till grus på vägen ner? Eller är det grus som legat i/på glaciärdelen av raset?

Med andra ord, hade trott att det skulle vara mest större stenblock i rasmassorna.

En annan fråga - har inte uppvärmning med detta att göra? Typ tidigare permafrost som släpper i poröst berg?

Man får intrycket att liknande minst lika stora ras har hänt i denna dal förr, se gulmarkerat på bilden. Skulle vara intressant att veta om man kunnat datera dessa tidigare ras och om man tagit hänsyn till det vid ny bebyggelse.

1748596349426.webp

Senast ändrad:
Fluchthorn Bergsturz
Utan att ha läst så mycket… Vad är det egentligen som rasmassorna i dalen består av? Ser mer ut som grus/lera än som stenblock? Är det ett bergsparti som krossats till grus på vägen ner? Eller är det grus som legat i/på glaciärdelen av raset?

Med andra ord, hade trott att det skulle vara mest större stenblock i rasmassorna.
Det är sten från berget som rasat, grus och jordmassor som det har dragit med sig ner för sluttningen samt större delen av Birchgletscher.
Det ser ut som en lavin av allt det där som har dragit ner för bergssidan.
Bergsturz Randa som jag såg en gång var annorlunda, det var en del av ett berg som sprack ända ner till dalbotten. Det bestod till 100% av stenbock (stora som hus). Det lär ha varit 30 milj m3. Tyvärr har jag inga närbilder på det (fanns inga mobiler och digitalkameror på den tiden), men här är en bild som jag tog från Täsch på 5 km avstånd.
Brottkanten ligger på 2300 möh och Randa på 1400, så det är 900 fhm berg som har brakat ner.
1748596675931.webp

En annan fråga - har inte uppvärmning med detta att göra? Typ tidigare permafrost som släpper i poröst berg?
Ett utdrag ur den artikel som jag länkade till tidigare i tråden:

„Mylène Jacquemart forscht zur Häufigkeit von alpinen Naturgefahren und sagt, in den vergangenen dreissig Jahren sehe man eine klare Zunahme von Steinschlag.

Zudem könne man derzeit nicht sagen, so Jacquemart weiter, ob es einen direkten Zusammenhang zwischen den Prozessen in Blatten mit diesem klimatischen Wandel gebe. «Gesamthaft gesehen reichen die vorhandenen Beobachtungsreihen derzeit noch nicht aus, um eine eindeutige Zunahme von Bergstürzen festzustellen.»

Grundsätzlich gilt jedoch: Wenn sich das Gestein eines Berges ermüdet, bilden sich kleine Risse. Diese Ermüdung wird durch tektonische Bewegungen, wie beispielsweise Erdbeben, aber auch durch Niederschläge und starke Temperaturschwankungen vorangetrieben. Das Gestein wird immer «schwächer», die Risse vergrössern sich, bis es schliesslich zusammenfällt. Im Hochgebirge, also auch am Kleinen Nesthorn oberhalb von Blatten sind diese Prozesse laut Jacquemart intensiver als in tiefen Lagen. «Die Frage ist, ob Auswirkungen des Klimawandels beeinflussen, wann es zu einem Bergsturz kommt.“

Senast ändrad:
Fluchthorn Bergsturz
Det där kan väl lika gärna vara hundratusentals år av erosion från smältvatten-forsar?

Ja, eller inte? Lika gärna? Ja det är ju det man undrar, sådana formationer är ju vanliga i alperna.

Utbredningen av käglorna i sidled ger mig ett intryck av en eller flera större enstaka händelser liknande denna veckas (fast mindre). Successiv erosion borde kanske ge mer av en likformad bäckfåra hela vägen ner. Som det t.ex. ser ut i Rhonedalen nedanför Aletsch. Inga stora käglor av grus eller andra rasmassor där, bara en eroderad bäckfåra ner genom berget ända ner till Rhone i dalen.

PS i helgen ska jag ta en titt på denna video som verkar ganska initierad! Två daga före kollapsen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp