Flygbolag, vilka tar mycke/lite för skidor? Geneve

skidmannen

Aktiv medlem
Sitter och rotar rätt på flygbiljetter till geneve vecka 5. Seat24 radar up mängder med olika kombinationer, och priset för flyg och skatt verkar inte variera så mycket mellan bolagen. Det enda man får hålla koll på är att tiderna matchar transfer med bens bus till Tignes, dit jag ska åka. Men det kan ju komma surt efter... Vilka bolag är bäst om man ska ha med skidor och vilka ska ha massa extra för sånt?

Om någon har superkoll på vilket bolag som gäller för att ta sig till Geneve är det bara att hojta till nedan. Jag avskyr att rota runt bland resor på det världsomspännande datornätverket internet.

Ryktet säger att Swiss air bjuder på skidfodralet fyllt med skidor, pjäxor och stavar.
Lär stå på deras hemsida.

Tompan14 sa:
Men du vet inte var skidmannen kommer att åka ifrån, bara vart!
1-0 till Tompan14.

Freeridefredde sa:
Och Brussels Airlines...
Misstänker att det blir samma regler pa alla bolag som tillhör LH (förutom det tidigare nämnda LH interkontinental undantaget kanske) dvs Swiss, Austrian, Brussels osv osv osv so hold on lite sa blir det samma regler pa SAS med :D

Beroende på vilka flygdagar du ska resa på föreslår jag Easyjet.
Även om du måste betala skidfrakten brukar de vara väldigt billiga.
Airberlin brukar bjuda på skidfrakten men har man otur brukar biljetten vara dyr.
Får hoppas snön kommer snart,
Lycka till

Från Tenesee till Geneve, och självklart ska skidor fraktas även andra hållet...

Nejdå, jag åker från Arlanda. Grundregeln i Sverige är att om ingen ort anges så avses Stockholm. ;) Tex om man frågar om bästa vägen att köra till Stavanger och inte säger varifrån. Eller om någon i TV säger stan eller skärgården. Brukar störa mig på det, men nu gjorde jag det själv.

Bra och tack så mycket, då ska jag nog boka Lufthansa, swizz hade så konstiga tider på sina billiga flyg, passar inte med transfer.

MrHotDog sa:
Citatet var från "Europa till nordamerika", Geneve ligger inte i Nordamerika...
Så du tror att de har gratis skidfrakt från Nordamerika till Europa, men inte från Europa till Nordamerika? ;)

Skidmannen, när inget ortnamn anges utgår jag alltid ifrån att personen menar Säffle!

Senast ändrad:
Jag ska åka med sas, köpte biljett för 399 tror jag och 600 tror jag det kostar med skidor. men då ingår 23 kilo incheckat "vanligt" bagage, 12 kilo i skidfodralet och 11 kilo i pjäxbag.

Har en fråga som någon kanske vet nåt om.
Gjorde en liten dum grej, köpte en skidfodral som väger ca 7 kg. Packar sedan detta med 3 par skidor och lite kläder. Tror hela kollit väger in på ca 25 kg. (Max 15 för specialbagage skidor på Norwegian)
Flyger med Norwegian från Oslo till Milano. Är det någon som flugit med Norwegian och sett hur pass noga dom är med övervikt? Känns lite surt att behöva pynta upp för 10 kilos övervikt vilket blir ca 700 kr när man redan betalat extra för specialbagage. Skulle gärna packa ännu mer i fodralet för det finns fan hur mkt plats som helst.
Så någon som har erfarenhet av detta?

Håller jag denna tråd vid liv då. Bokade precis en resa till just geneve och jag vet att skidorna är gratis att ta med. Jag undrar därimot om man behöver boka plats för skidor eller om det bara till att ta med.

Med vilket bolag?
LH har 2x23 kg som standard, dock med restriktioner på totalmåttet. Men om du ringer så ändrar de gratis till 1x23 + 1x15 kg skidutrustning. Har kompisar på samma flight som fixade på plats vid incheckning, men det va lite knorrande om att det dels blev ett specialbagage pga längden och dels att det blev tre väskor med pjäxorna. Så vill du slippa krångel, ring och fixa innan.

Ska till Geneve från Stockholm i mars och den absolut bästa flighten är med essyjet. Nån som kört denna rutt med easyjet och tagit med skidor? Vet att de tar 300kr för skidbagage, men hur stökiga är de att flyga med? Skyr helst dessa flygbolag som pesten men aldrig kört essyjet till Geneve.

Tack för erfarenheter!

Senast ändrad:
chrillelille sa:
Ska till Geneve från Stockholm i mars och den absolut bästa flighten är med essyjet. Nån som kört denna rutt med easyjet och tagit med skidor? Vet att de tar 300kr för skidbagage, men hur stökiga är de att flyga med? Skyr helst dessa flygbolag som pesten men aldrig kört essyjet till Geneve.

Tack för erfarenheter!
Jag åker själv till Geneve i slutet av Januari och jag har inte ens övervägt något annat bolag än Swiss. Betalar 1447 T&R när jag bokade i måndags, vilket jag tycker det är värt. Det känns som att Easyjet måsta ha ett väldigt bra erbjudande eller att Swiss är väldigt dyrt de datum du vill åka för att det ska vara värt det (Som du nämner blir det ju alltid 600 kr extra T&R i skidfrakt med Easyjet)

Jag skulle nog gå på Swiss, då behöver man inte oroa sig för oduglighet från flygbolagets sida heller.

Tack för inspel. Det är inte priset det handlar om, det är tiden för flighten. EasyJet är 10 på morgonen, Swiss är på eftermiddagen. Kommer man fram tidigare så kommer man i ordning snabbare för första skiddagen. Jag håller med om att Swiss är att föredra, men IOM flygtiderna så ville jag höra andras erfarenheter.

Dessutom flyger inte Swiss alla dagar, så bra att veta OK alternativ.

skalt sa:
chrillelille sa:

Tack för erfarenheter!
Jag åker själv till Geneve i slutet av Januari och jag har inte ens övervägt något annat bolag än Swiss. Betalar 1447 T&R när jag bokade i måndags, vilket jag tycker det är värt. Det känns som att Easyjet måsta ha ett väldigt bra erbjudande eller att Swiss är väldigt dyrt de datum du vill åka för att det ska vara värt det (Som du nämner blir det ju alltid 600 kr extra T&R i skidfrakt med Easyjet)

Jag skulle nog gå på Swiss, då behöver man inte oroa sig för oduglighet från flygbolagets sida heller.

chrillelille sa:

Tack för erfarenheter!
Flög Easy till Geneve från Arlanda vid jul för några år sedan. Upplevde inget strul med själva flygandet (även om utbudet av benutrymme, gratiskaffe osv såklart är lite mer skralt än på Swiss), vi kom fram i tid osv, däremot tycker jag som inte gillar virriga folksamlingar att det är ofantligt segt med hetsen som uppstår vid gaten när folk inte har reserverade platsnummer (kostar extra) och därför knör som om de vore på Gekås julrusch vid boarding.
(Har Easy fortfarande detta "system"? Jag har ingen aning.)
Att det tog tid att få väskorna i Geneve den gången kan knappast skyllas på flygbolaget heller, snarare tiden på året och belastningen på flygplatsen. Och specialbagaget gick snabbare att få loss än det vanliga.
Det var inget tjafs med skidorna eller vikten vid incheckningen heller, och då hade jag ändå ett gigantiskt dubbelfodral på hjul som vägde in på nätta 22,3 kilo. :D

Den stora nackdelen med lågprisflyg kontra dyrflyg som jag ser det är väl om strul skulle uppstå – hur det funkar med kompensation, hjälp med ombokningar etc etc.

Mitt största tips är att alltid boka direkt hos flygbolaget. Oftast är priset samma, eller enbart lite dyrare, och skulle ni behöva t.ex. boka om, lägga till extrabagage eller egentligen vad som helst som kräver kontakt, så kommer flygbolaget be er att kontakta resebyrån. Som i många fall baserar sin verksamhet på att inte svara i telefon, och ha extrema väntetider på mailsvar.

En annan sak att flagga för är att hos de flest Star Alliance-bolag (SN, LX, LH, SK) så finns det light-koncept. Alltså biljetter utan bagage inkluderat, de är normalt 100-150kr billigare, och det kostar mellan 25-60€ att lägga till bagage i efterhand.... Så köp inte en sån.

Heddious sa:
chrillelille sa:

Tack för erfarenheter!
Flög Easy till Geneve från Arlanda vid jul för några år sedan. Upplevde inget strul med själva flygandet (även om utbudet av benutrymme, gratiskaffe osv såklart är lite mer skralt än på Swiss), vi kom fram i tid osv, däremot tycker jag som inte gillar virriga folksamlingar att det är ofantligt segt med hetsen som uppstår vid gaten när folk inte har reserverade platsnummer (kostar extra) och därför knör som om de vore på Gekås julrusch vid boarding.
(Har Easy fortfarande detta "system"? Jag har ingen aning.)
Att det tog tid att få väskorna i Geneve den gången kan knappast skyllas på flygbolaget heller, snarare tiden på året och belastningen på flygplatsen. Och specialbagaget gick snabbare att få loss än det vanliga.
Det var inget tjafs med skidorna eller vikten vid incheckningen heller, och då hade jag ändå ett gigantiskt dubbelfodral på hjul som vägde in på nätta 22,3 kilo. :D

Den stora nackdelen med lågprisflyg kontra dyrflyg som jag ser det är väl om strul skulle uppstå – hur det funkar med kompensation, hjälp med ombokningar etc etc.
Tack för bra och relevant svar! :)

Du har inte kollat något på SAS ungdom?

Deras biljetter är otroligt förmånliga prismässigt och brukar kostar kring 600-800kr inom Europa med incheckat bagage på 23kg (gjorde en snabb koll på din angivna vecka som resulterade i att ARN>GVA kostar max 700kr men det finns för ynka 519kr beroende på datum). Du måste dock skapa dig ett Eurobonus medlemskap på SAS hemsida för att kunna boka dessa biljetter, detta ger dock bara fördelar i from av poäng, bonusnivåer osv.

Flög alltid med denna typ av biljett när jag bodde utomlands i gymnasiet då dessa vid varje tillfälle var av längre pris än resterade flygbolag (Bryssel till Köpenhamn/Stockholm).

Skicka ett PM om du har några frågor så hjälper jag dig gärna! :)

All the best //Lundiis

Tack för alla tips! för att förtydliga så gällde frågan vilka bolag som är smidiga att flyga med skidbagage, ffa om easyjet klarar av det.

Men kul att höra hur man kan spara lite pengar!

Carde sa:
Guldkort på SAS, ett baggage 23 kg och ett paket med skidutrustning
Fast det är inte särskilt många säsongare med guldkort, det är snarare affärsresenärer eller folk som pendlar med flyget? Dessutom får du ta med 2st extrabagage när du har guldkort, det räcker med silver för +1

Skulle också vilja höja ett varningens finger för "Light"-biljetter som bl.a annars så förträffliga Lufthansa säljer. Kom precis hem från Hintertux och fick pynta €50 per skidfodral i Munchen (3 st). Dom missade på Arlanda på utresan, annars hade jag åkt på där också. VARNING FÖR LIGHT! Med en normal economy-biljett låter LH en ta med skidor utan kostnad om man anmäler i förväg.

Tillbaka
Topp