Flyger till Bergamo. vart ska jag sen?

filley

Ny medlem
Flyger med Ryan till bergamo om ca 2 veckor. vill ha lite tips om en schysst skidort som man inte behöver åka så lågnt för att komma till! ska hellst va bra pist åkning och grym offpist..

tack på förhand!

/Fille

Hej
Jag ska till cervinia veckan 9, viao bergamo med ryan. Cervinia är väl ett sk. pistparadis? tomt på folk och evigt långa backar, 40 min tog det att åka (och vi höll hög hastighet hela tiden) ner från toppen till byn, som är den nästlängsta backen, vet inte så mkt om offpisten men det borde väl finnas lite potential med tanke på att man kommer 3800möh med högst liften (om jag inte minns fel). Och om det inte räcker så finns juh Zermatt på andra sidan berget som är lite mindre familjevänligt :b
Har hört att det inte ska va så fasansfullt jobbigt att ta sig till Chamonix heller.

Gå in på viamichelin.com och välj Map. Då har du inte bara en bra koll på området, utan du kan också mäta avståndet till önskad ort från Bergamo på ett enkelt sätt.
Från Bergamo har du nära till mer eller mindre hur många ställen som helst. Vi åker ner med Ryan Air den 12/2 och hyr bil på flygplatsen. Var vi hamnar beror på var den mesta snön finns när vi kommit ner. För att kolla snödjupet kan du kolla på skiinfo.com

Cervinia är ett superbt pistparadis, men Zermatt (och Cervinia) har riktigt bra offpist möjligheter vid god snötillgång. Är du dock ute efter orörd offpist är min rekommendation att du letar efter småorter med få besökare. Säkerligen betydligt mindre fallhöjdsmeter, men betydligt större chanser till orörd lössnö.

Hej
Jag har flugit till Bergamo två gånger under förra hösten och prövat att åka dels till St Jaques (Champoluc) och Madonna di Campiglio. Båda funkar bra med bil och tar runt 3 timmar om man hittar rätt. Viamichelin rekommenderas som din guide. Sen finns ju det otroligt stora Via Lattea på ungefär samma avstånd (massor av orter delvis ihoplänkade) men där har jag aldrig varit. Något längre bort i öst ligger Cortina som verkar otroligt vackert när man ser det på TV i alla fall.
Nåväl mitt val faller i alla fall på Monterosa som jag tycker har en väldigt fin blandning av sköna pister och spännande offpist (bl.a. Alagna).
Mitt tips däremot är att välja ort efter snötillgången som du bäst kollar på snowforecast.com. Hyr sen bil (med snökedjor) via internet och fixa boende på plats. Och en sak till. Välj motorvägen som visserligen kostar en slant men går tre gånger så snabbt.

Lycka till!

Idag åker vi till Bergamo med Ryanair. Vi skall till ett litet ställe som heter Foppolo. Har ej varit där men det lovar gott då det har snöat kraftigt därnere. Det står följande på Ryanairs hemsida idag:

Weather Alert in Northern Italy
=====================

Due to Heavy Snow in Northern Italy, disruption can be expected on flights operating to and from airports in this region.
Ryanair sincerely apologises for any inconvenience caused to passengers as a result of the above disruption which is outside of our control. Passengers are advised to check in as normal, two hours prior to scheduled departure time.

===============
Så det skall bli kul att testa något nytt. Skall spela in en skidfilm under några dagar.

jag var i Foppolo under jullovet, som ligger ungefär en timme från bergamo. det e en jätte mysig liten italiensk skidort, det e lite av en familjeort men offpist möjligheterna e underbara,om det e mkt snö.

Flyger till Bergamo i början av mars. Sen bär det av till Gressoney-Le-Trinite (Monte Rosa). ca 3 tim med bil. Ett alternativ kan vara Andermatt i Schweiz, ca 2,5 tim med bil från Bergamo.
Men men, först frankrike nästa lördag, må det dumpa, må det dumpa!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp