Flytta bindningar

freeride_nu

Aktiv medlem
Flytta bindningar
Tjena!
Jag köpte ett par begagnade lagg med bindningar påskruvade, men det går inte att ställa ut dom tillräckligt mycket för att mina pjucker ska få plats. Jag undrar därför om man helt enkelt bara kan flytta bak den bakre delen av bindnigen (skruva i nya hål) eller om man även ska flytta den främre?
Hoppas nån kan hjälpa mig med detta.

Tack på förhand// Fredde

Flytta bindningar

Om du har en bidning där inte tå- och häldel är förbundna kan du flytta valfri del för att få plats med skon.

Det som du skall ge akt på är skons placering på skidan. Normalt finns en markering på skidan som skall stämma överens med mittmarkeringen på skon.

Troligtsvis ger en förflyttning av tådelen en bättre position på skidan än en förflyttning av häldelen.

Om du gör arbetet själv, se till att plugga igen de gamla hålen ordentligt så att inte skidan förstörs av fukt och vatten.

MVH/MM

Flytta bindningar
Det här med pjäxans position på skidan är lite trixigt. De flesta tillverkare sätter ut en markering för var mittpunkten på pjäxan skall vara. En del sätter ut en markering för var pjäxans tå skall vara. Det finns en del som talar för att tåmarkeringen egentligen är bättre. Vissa hävdar till och med att även de tillverkare som sätter ut mittpunkten egentligen har tån som referens och sedan bara tar en pjäxa av standardlängd för att hitta mitten. För länge sedan var det för övrigt flera märken som satte ut ett helt gäng mittmarkeringar, en för varje storlek.

Mitt råd är att, som Mountain Man sa, först kolla var markeringen på skidan hamner i förhållande till pjäxan om du flyttar tådel respektive häldel. Mitt tips är att om din pjäxa är större än ca storlek 9 så gör det inte så mycket om pjäxmitt kommer lite bakom skidan pjäxmittmarkering.

HWC HitMe

Mannen, Myten, Materialförvaltaren

Flytta bindningar
Mittpunkten sko/skida kontra egen "normaltyngdpunkt".
Som herrarna säger så finns det lite olika sätt att definiera en lämplig skoplacering på skidan.
På en hyfsat ny och modern skida ligger oftast midjans smalaste parti på den markerade mittpunkten (av den effektiva åklängden , ej att förväxla med skidans längd) )dvs även skomitten.
På en del skidor ligger midjan mer eller mindre bakom markeringen.
Om man vet med sig att det är lite för lätt att hamna i bakvikt eller skoskaften och plösen är för hård eller "rak" så är det bra att hamna lite framför markeringen.
Är det tvärtom att man verkligen får fram knäna och och har en tendens till framvikt så är förstås en bakåtflyttad position lite bättre.
En del skidor är väldigt tydliga och känsliga på detta medans andra har en större sweet-spot.
Exempelvis mina storslalom RC4 har ett stort behov av rejäl framvikt i initieringen av sväng men betydligt mindre behov av hältryck i slutfasen.
De vill nog hellre att man står mittpå.
Detta jämfört med mina gamla Swiss made storslalom som behöver duktigt med kebabstinna muskeltryck i slutfasen på svängen.
Om man har möjlighet att justera hela paketet fram/bakbindning utmed skidan så kan man märka en rätt så tydlig skillnad i positionerna.

/den okuvlige storsvängaren
Arc T

Tillbaka
Topp