Flytta med familjen till ÅRE.

captainsmirk

Ny medlem
Jag och frun har bestämt oss för att flytta till Åre. Allt tar lite tid men tanken är att vi ska flytta sommaren 2010.

Varför: Om jobbet inte är livet utan en supportfunktion för en aktiv fritid, vafan bor vi i Sthlm för då?

Vi har en, självklart skönmålad, bild av hur livet skulle kunna vara om man bodde i Åretrakten. Men hur är det egentligen? Som alla föräldrar så undrar vi förstås hur det är för barnen att växa upp i Åretrakten. Barnen är 4-6-8 och vi är i 35års åldern.

Var ska man bo? Järpen, Åre, Duved eller något annat alternativ. Helst vill vi bo någonstans där ungarna kan smita över till sina kompisar själva. Närheten till andra barnfamiljer är nog det viktigaste. Till backen kan vi åka bil om det behövs.

Förhoppningen är att barnen kommer att uppskatta berget lika mycket som vi och få ett alternativ till att spendera sin tid med att shoppa och spela på datorn.

Finns det någon som växt upp i Åre som kan ge några kommentarer om hur det var.

Duved är ett bra ställe om barnen ska kunna gå till kompisar elldeles ensamma utan att ni följer med dem. Finns gott om barnfamiljer i Duved dessutom.

Jag och min fästmö har samma planer fast vi har inga barn som sagt.
Jag åker upp själv nu runt första december och ska leta bostad och och annat dylikt för att sen kunna dra med mig tjej och hund upp när man har hittat en stabil mark att bygga sin grund på.
Men precis som ni så söker vi en supportfunktion för en aktiv fritid och tänker att det hade varit det bästa stället att uppfostra sina framtida barn på.
Vist det regnar överalt men molnen ser ljusare ut på vissa ställen.

Vi flyttade upp i augusti i år med tre barn på 5,7,15. Vi har snackat om det i många år, men insåg att det är nu eller aldrig. Så vi sade upp oss från våra jobb i Norrköping och sålde huset.

Lösningen blev att starta eget som konsulter, förvisso med en del resor söderut men med möjlighet till att jobba mycket hemifrån samt en del uppdrag i Jämtland. Hus att köpa eller hyra letade vi efter länge. Vi hittade inget vettigt att hyra med rimlig pris/prestanda, så det slutade med att vi köpte ett hus i Ullån. Det ligger hyfsat nära byn, är ett område för permanentboende med många barnfamiljer och har "ski-in" (i.a.f. om man är kreativ och det är mkt snö :-). Andra alternativ för oss var Björnänge, Solbringen och Ängarna.

Med facit i hand är detta det mest fantastiska och givande som vi gjort tillsammans som familj. Alla har kommit in i det sociala livet på ett positivt sätt. Sensommaren och hösten har varit grym: vandringar i fjällen, bad i fjällsjöar, MTB-cykling och vindsurfing om vartannat. Det är så vackert så det liknar ingenting. Nu ligger snön och första (och hittills enda) svängarna ner för skutan gjorde jag för två veckor sedan.

Rekommenderas!

JakeTheWake sa:
Vi flyttade upp i augusti i år med tre barn på 5,7,15. Vi har snackat om det i många år, men insåg att det är nu eller aldrig. Så vi sade upp oss från våra jobb i Norrköping och sålde huset.

Lösningen blev att starta eget som konsulter, förvisso med en del resor söderut men med möjlighet till att jobba mycket hemifrån samt en del uppdrag i Jämtland. Hus att köpa eller hyra letade vi efter länge. Vi hittade inget vettigt att hyra med rimlig pris/prestanda, så det slutade med att vi köpte ett hus i Ullån. Det ligger hyfsat nära byn, är ett område för permanentboende med många barnfamiljer och har "ski-in" (i.a.f. om man är kreativ och det är mkt snö :-). Andra alternativ för oss var Björnänge, Solbringen och Ängarna.

Med facit i hand är detta det mest fantastiska och givande som vi gjort tillsammans som familj. Alla har kommit in i det sociala livet på ett positivt sätt. Sensommaren och hösten har varit grym: vandringar i fjällen, bad i fjällsjöar, MTB-cykling och vindsurfing om vartannat. Det är så vackert så det liknar ingenting. Nu ligger snön och första (och hittills enda) svängarna ner för skutan gjorde jag för två veckor sedan.

Rekommenderas!
Kul att se och läsa!

Åre i all ära... jag kan också varmt rekommendera Undersåker/Romo/Hålland. Kanske inte lika nära till polare men mycket trivsamt och hus till ok pris.
(max 15 min med bil till Åre)

/Nybliven Hållands-bo och förälder

Instämmer med Swedish Mountain,satsa på Undersåker/Romo/Hålland.Nära till skola,förskola,fritids,(förövrigt mkt bra skola/förskolor här!)
Det känns inte lika skitnödigt här på "landet" utan mer sportigt avspänt,både för vuxna & barn!

Här har ni fyra berättelser om människor som har valt att bryta upp sina liv och flytta till Åre!! Väldigt inspirerande!!

Från Bromma till Åre
http://www.dn.se/livsstil/livsstilsreportage/fran-bromma-till-are-1.840266

Från Göteborg till Åre
http://www.dn.se/livsstil/livsstilsreportage/fran-goteborg-till-are-1.840247

Från Gävle till Åre
http://www.dn.se/livsstil/livsstilsreportage/fran-gavle-till-are-1.840228

Från Tyresö till Åre
http://www.dn.se/livsstil/livsstilsreportage/fran-tyreso-till-are-1.840212

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp