Åre med familjen V.1 och 2

9simpen

Medlem
Hej! Jag letar efter boende i Åre för 2 vuxna och 3 barn V.1 och 2.

Vi är en familj med ambition att åka mkt skidor. Vi har haft 20-30 skiddagar dom senaste vintrarna men måste göra det hyfsat billigt för att vi ska ha råd. I år skulle vi gärna vilja iväg längre än en vecka i sträck men boende är svårt att hitta då och tyvärr orimligt dyrt på loven (varför måste dom gå i skolan på vintern????). Inte lätt att få ledigt från skola när det inte är lov tyvärr.

Planen är att vi skulle vilja komma iväg till Åre 29 december till 12 januari. Det blir bara 3 dagar ledigt från skolan. Tyvärr så råkar ju någon planerat in nyår mitt i vår tänkta semester som drar upp priset massa. Vi vill ju bara åka lagg!

Har hittat boende via skistar för runt 9500kr men då är det olika stugor med städ och flytt mitt i.. Det är både lite dyrt för oss och känns meckigt med extra städ och flytt mitt i semestern. Vi hade kanske tänkt oss max 8000 (liftkortsjävlarna kommer kosta 13000kr) för två veckor och gärna inte behöva flytta mitt i. Någon som har några tips om var jag ska leta eller känner någon med stuga som inte hyr ut via Skistar? Kollat stugknuten, bengtmartins och airBnb men det är både otydligt och många gånger orimligt dyrt för dåliga lägen.

Någon som har något tips? Vi bor gärna i Duved/Tegefjäll eller annat ställe där skidbussen går.

Hur mkt är rimligt att det är öppet i Åre V.1 och 2? Är det öppet i Duved/Tegefjäll än då? Vi var där tidigt förra året och var lite besvikna över hur lite som var öppnat då men misstänker det berodde på VM.

Bild från Skogen i Ullådalen 2019-01-25.

Åre 2019.png

Skulle vara tacksam för lite hjälp!

pd

Aktiv medlem
Vill ni verkligen åka över nyår? Det är inte bara dyrt utan även totalt överbefolkat. Billigare att åka från 2 januari. V.2 kommer ni sedan förhoppningsvis att kunna åka hur mycket som helst med knappt några köer - om det nu inte är fler som upptäckt att det bara krävs tre dagars ledigt för den veckan. Jäklar i så fall! :mad: Den veckan skall jag dit.

Toppen vet man aldrig men annars brukar det mesta vara öppet till jul och nyår. Enstaka år vet jag dock att det har varit så varmt att snön smält så pass tidigt på säsongen. Tror det var 2017 om jag minns rätt. När vi kom dit v.1 så låg det en dryg decimeter nysnö ovanpå hockeyrinken. Skitläskigt!

zingo11

Aktiv medlem
Att det kostar mer när efterfrågan ökar är väl inga nyheter,snarare ett faktum. Tyvärr är det bara gilla läget. Klaga på att ungdomarna inte får ledigt från skolan är det ultimata lågvatten-märke i dagens samhälle.Har inga goda råd om Åre men kolla runt i bekantskap- kretsen, finns en del fackförbund som har hus/lägenheter där.

Pillard

Aktiv medlem
Hej! Jag letar efter boende i Åre för 2 vuxna och 3 barn V.1 och 2.

Vi är en familj med ambition att åka mkt skidor. Vi har haft 20-30 skiddagar dom senaste vintrarna men måste göra det hyfsat billigt för att vi ska ha råd. I år skulle vi gärna vilja iväg längre än en vecka i sträck men boende är svårt att hitta då och tyvärr orimligt dyrt på loven (varför måste dom gå i skolan på vintern????). Inte lätt att få ledigt från skola när det inte är lov tyvärr.

Planen är att vi skulle vilja komma iväg till Åre 29 december till 12 januari. Det blir bara 3 dagar ledigt från skolan. Tyvärr så råkar ju någon planerat in nyår mitt i vår tänkta semester som drar upp priset massa. Vi vill ju bara åka lagg!

Har hittat boende via skistar för runt 9500kr men då är det olika stugor med städ och flytt mitt i.. Det är både lite dyrt för oss och känns meckigt med extra städ och flytt mitt i semestern. Vi hade kanske tänkt oss max 8000 (liftkortsjävlarna kommer kosta 13000kr) för två veckor och gärna inte behöva flytta mitt i. Någon som har några tips om var jag ska leta eller känner någon med stuga som inte hyr ut via Skistar? Kollat stugknuten, bengtmartins och airBnb men det är både otydligt och många gånger orimligt dyrt för dåliga lägen.

Någon som har något tips? Vi bor gärna i Duved/Tegefjäll eller annat ställe där skidbussen går.

Hur mkt är rimligt att det är öppet i Åre V.1 och 2? Är det öppet i Duved/Tegefjäll än då? Vi var där tidigt förra året och var lite besvikna över hur lite som var öppnat då men misstänker det berodde på VM.

Bild från Skogen i Ullådalen 2019-01-25.

Visa bilaga 222
Skulle vara tacksam för lite hjälp!
Kollat på AGO? https://mittiare.se/ Där har vi bokat några gånger och har bekanta som jag vet använder dem för att hyra ut.

Pillard

Aktiv medlem
Klaga på att ungdomarna inte får ledigt från skolan är det ultimata lågvatten-märke i dagens samhälle.
Varför då? Att barn kategoriskt inte kan få ledigt från skolan för att uppleva saker är ju bara löjligt. Självklart behöver man göra en avvägning från barn till barn men att vara ledig en vecka här och där ser jag inget som helst problem med så länge barnet är med ordentligt i undervisningen och inte ligger massa efter. Visst, kommer man upp till äldre barn och nationella prov osv kan det bli en annan fråga, men då får ju skolan helt enkelt säga det.

9simpen

Medlem
Vill ni verkligen åka över nyår? Det är inte bara dyrt utan även totalt överbefolkat. Billigare att åka från 2 januari. V.2 kommer ni sedan förhoppningsvis att kunna åka hur mycket som helst med knappt några köer - om det nu inte är fler som upptäckt att det bara krävs tre dagars ledigt för den veckan. Jäklar i så fall! :mad: Den veckan skall jag dit.

Toppen vet man aldrig men annars brukar det mesta vara öppet till jul och nyår. Enstaka år vet jag dock att det har varit så varmt att snön smält så pass tidigt på säsongen. Tror det var 2017 om jag minns rätt. När vi kom dit v.1 så låg det en dryg decimeter nysnö ovanpå hockeyrinken. Skitläskigt!
Nej egentligen vill vi väl inte det. Folk undviker vi helst :p Vi kanske får tänka om. Mest är det längden på resan vi är ute efter utan att behöva ta så mkt ledigt från skolan. V.2 blir det ju garanterat iaf! Bra vecka det där :) vi får hålla det hemligt..

Frågade mest om öppningen för att det kändes som dom var sega på att få igång liftar och backar förra vintern men det var ju förmodligen för dom la så mkt energi på VM.

farsan56

Medlem
Jag kan fråga vår fd granne som bor mitt emellan VM8an och Tege. Dom har en stuga på tomten som dom hyr ut. Dom tog 2500:-/vecka förra vintern. Han satte in ett nytt IKEA kök i somras. Tajta veckor det där men man kan ju alltid fråga.
Trevligare människor att hyra av finns inte. Enda nackdelen med att vi flyttade in till byn är att vi inte har dom som grannar längre.
Och svar nej, jag har ingen vinning i det här. Jag vet ju vilket megahärj det var att få ihop skidåkningen när man bodde i södra Sverige. Lite lättare nu när man kan ta laggen på axeln och knata till backen. Jag ska fråga i morrn då jag ska dit ändå.
Fridens liljor!

9simpen

Medlem
Jag kan fråga vår fd granne som bor mitt emellan VM8an och Tege. Dom har en stuga på tomten som dom hyr ut. Dom tog 2500:-/vecka förra vintern. Han satte in ett nytt IKEA kök i somras. Tajta veckor det där men man kan ju alltid fråga.
Trevligare människor att hyra av finns inte. Enda nackdelen med att vi flyttade in till byn är att vi inte har dom som grannar längre.
Och svar nej, jag har ingen vinning i det här. Jag vet ju vilket megahärj det var att få ihop skidåkningen när man bodde i södra Sverige. Lite lättare nu när man kan ta laggen på axeln och knata till backen. Jag ska fråga i morrn då jag ska dit ändå.
Fridens liljor!
Oj, det vore jättesnällt 👍👍👍

farsan56

Medlem
Ajaj, det var som jag misstänkte.Bokat! Det ligger en fast bokning på dom sen7-8år.
Men då har jag frågat iallafall.
Lycka till med letandet och välkomment till Åre.
Idag har det blötsnöat ner till Svartberget, så det finns hopp om ett bättre liv.
Ha de C

9simpen

Medlem
Ajaj, det var som jag misstänkte.Bokat! Det ligger en fast bokning på dom sen7-8år.
Men då har jag frågat iallafall.
Lycka till med letandet och välkomment till Åre.
Idag har det blötsnöat ner till Svartberget, så det finns hopp om ett bättre liv.
Ha de C
Det var ändå väldigt snällt att du frågade. Tack 😊👍 jag letar vidare.

9simpen

Medlem
Brukar Duved Tegefjäll vara öppet tidigt på säsongen? Typ 29 dec.. Hittat en stuga via skistar för 9500 😱 i Tegefjäll. Om det är öppet där skulle det kunna kännas ok men inte annars. Någon som vet om skistar brukar orka bry sig? Min sambo är skeptisk. Jag naivt hoppfull 😂

En annan grej.. Varför kan man inte söka stuga för 2 veckor? Sjukt drygt att leta och hitta stuga en vecka för att sedan söka om och leta efter samma stuga fast veckan efter 😂 Jävla Skistar!

jonaslindhe

Medlem
Brukar Duved Tegefjäll vara öppet tidigt på säsongen? Typ 29 dec.. Hittat en stuga via skistar för 9500 😱 i Tegefjäll. Om det är öppet där skulle det kunna kännas ok men inte annars. Någon som vet om skistar brukar orka bry sig? Min sambo är skeptisk. Jag naivt hoppfull 😂
Visionen vad det gäller snöläggningen är väll fortfarande att duved/tege och där emellan ska vara öppet till senast julveckan, samt att transporten från stugbyn i tege skall gå. Allt beror ju på temperatur och förutsättningarna förstås, så inget 100% att det är så! Men till nyår borde det rulla, om det inte är en väldigt kass start på vintern..
/ tidigare snöläggare i duved/tege

pd

Aktiv medlem
En annan grej.. Varför kan man inte söka stuga för 2 veckor? Sjukt drygt att leta och hitta stuga en vecka för att sedan söka om och leta efter samma stuga fast veckan efter 😂 Jävla Skistar!
Antagligen eftersom 99 % av deras kunder bara hyr en vecka. De har ju inga liftkort som är längre än två veckor heller. Men ring eller maila dem. Jag har lyckats göra både 2 och 1½-veckors bokningar på det viset.

HakanBarman

Medlem
Alla backar brukar inte vara öppna i Duved/Tege så tidigt men det är inte långtifrån. Elbelysta delen i Duved är typiskt i toppskick då, men räkna med att träningsgrupper tar upp en del utrymme åtminstone vecka 1.

Det brukar gå att undvika liftköer i Åre när man lärt sig mönstren men vecka 1 är svår. Undantaget förmiddagen på nyårsdagen förstås, den brukar vara guld.

9simpen

Medlem
Tack alla för hjälpen! Det blev till slut en stuga i Duved som vi hittade via stugknuten 😊 nu hoppas vi på en bra vinter ☃❄

Vi ska också upp det datumet. I vanliga fall har vi lyssnat på alla tips om att undvika Åre under nyår och sportlov och den här superläskiga RYSSVECKAN som alla snackar om. Men i år så beslöt vi oss för att vi måste se det här med egna ögon. Vi är ganska öppensinniga och undrar liksom hur mycket värre ryssar är en t ex Stockholmare eller ungdomar från Sundsvall eller Bohuslän eller annat folk som vill komma fram lite fortare i liftkön än de som står framför. Vi tar tjuren vid hornen och bokade ett rum på Tott!!! Som jag förstår det är det bara att glömma att få ett lunchbord på någon krog så vi tar väl med limpa och ost i skidfodralet.

Så vad kommer vi att vara med om? Ni som vet får gärna svara?? Det står inget i vår försäkring om att den inte skulle gälla just under RYSSVECKAN??? Behöver vi hockeyutrustning i backarna?

Det värsta som kan hända i Åre under RYSSVECKAN? Nyår?

pd

Aktiv medlem
Jag skulle säga att just hockeyutrustning ska undvikas för det tar fram ryssarnas kanske värsta sida. Lite som att sitta i gondolen och prata om ditt nyss renoverade kök om du delar den med några 08:eek:r. Don't do it! Du kommer inte att vinna. Även i övrigt så är ryssarna ganska lika huvudkommunsinvånarna - låter konstigt, åker på dyra prylar och ser det som sin självklara rätt att gå före i kön. Tack och lov så är där inte speciellt mycket köer v.2 utan de, både ryssarna och stockholmarna med sina köksbänkar, ser istället mest lite vilsna ut.
V.7 däremot skall du absolut undvika för då kommer det va nån go' gubbe från Götet som knör säj in i gondolen och börjar dra ändlösa ordvitsar om att det går utför, att de hamnat på glid eller på kant.
Dags att söka asyl i Skåne ...

zingo11

Aktiv medlem
V.7 däremot skall du absolut undvika för då kommer det va nån go' gubbe från Götet som knör säj in i gondolen och börjar dra ändlösa ordvitsar om att det går utför, att de hamnat på glid eller på kant.
Dags att söka asyl i Skåne ...
He-he den sved, man kan väl aldrig neka en go göteborgare en ordvits?

Man kan inte reta sig på ett folk som göteborgare. Det absolut värsta grövsta en göteborgare kan säga till en annan medmänniska är "är du go i huvet eller?" Det är kärlek i min värld...dessutom är ju Kevin Bäckström och Tor Lundström sillstrypare och de vet ju hur man har kul på snö. Ulricehamns backen har jag bara åkt förbi sommartid men den ser ju mer fostrande ut än de backar jag växt upp i i Stockholmsområdet....men ordvitsarna???? Antar att man får ta hela paketet och stå ut!! Jag har delat lift med ganska många jobbiga typer från olika delar av världen. Än så länge har jag inte haft något liftsamtal med en ryss vad jag kan komma på.

Ganska glappkäftad själv faktiskt. Delade i vintras lift med en snubbe som hade en sån där f2 racesnowboard med racepjäxor och grejer. Jag var glad och nyfiken och full av frågor och han var väl...hmmm inte sådär jätte jävla pratglad eller sugen på att bli intervjuad av någon jävla nollåtta med i sammanhanget alldeles för breda dyra skidor och hyffsat nyrenoverat kök. När vi hoppat av liften och våra vägar skiljdes så tänkte jag att vad vet jag om den fåordiga människan?? Tänk om han just har gått igenom en sjuhelvetes jobbig skilsmässa eller något liknande, med knapp styrfart i skallen tar han sig till backen, hans enda ventil, det enda stället där man kan stänga av och livet känns värdefullt, all annan skit än jagets samverkan med snö betyder nada,,,,,,...av alla liftstolar i hela universum så får han dela med någon pratglad idiot som vill snacka om hans utrustning..... jaja...sorry vem du nu än är........men trängt mig i liftkön hade jag iallafall inte gjort....spatsiba!

Senast ändrad:

yolof

Medlem
Det värsta som kan hända i Åre under RYSSVECKAN?

• Gucci går om Peak Performance som vanligaste märke på skidjackan i backen
  • Trängsel på 27MHz-bandet eftersom alla ryssar använder komradio i backarna
  • Fylleslag på Copperhill där alla ryssar bor
  • Fiskarna i Åresjön blir på kanelen för att det är så mycket alkohol i avloppsvattnet

Med tanke på den svaga kronan lär det bli ryssrekord i år också. Du får rapportera tillbaka. Nastrovje!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp