Flytta till ARE!

freerider17

Ny medlem
Flytta till ARE!
Hej!

Jag ar en 17 arig kille som gar andra aret pa gymnasiet.
Tankte flytta upp till Are och ga pa Jarpen (Are gymnasiet).

Jag ska antagligen flytta upp med nagra kompisar.

Gar nagon pa Jarpen? Ar det ball att bo dar uppe??

Schyst om jag far sa mycket info som mojligt!!!!

Tack

/Marcus

Flytta till ARE!
Denna tråd kanske kan ge dig en del info

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=46154

Där har jag skrivit en hel info oxå

Gick själv där mellan 2003-2006 på HR. Ska du gå på gymnasiet så ska du isf bo i Järpen. Det är aboslut lättast och dom flesta som går på skolan bor där. Det är bara och frågapå om du vill veta mer. Men kolla i tråden så finns det en hel del info där.

Flytta till ARE!
aaa schyst.

om man laser samhall samhall, kan man valja skidakning eller nagot? eller hur funkar det?

om vi bestammer att sticka upp dit, sa ska vi sa fall va dar i ett ar.
vi kanske inte ar de basta pa Jibb och sadant, men vi tycker det ar skit kul att aka skidor.

det sociala livet, hur ar det?
trevliga manniskor?

sa du rekommenderar Jarpen och att bo i Are i ett ar?

tack

Flytta till ARE!
Ska du gå på gymnasiet?

Då går det att välja skidåkning som individuellt val och du åker 1 gång veckan, sen har dom vinterakrobatik, men det är nog rätt svårt coh komma in på. Men som sagt du kan juh alltid välja till skidåkning.

Länkar till skolan så kan du kolla lite där med om du inte redan har den

www.racklofska.are.se

Man hittar lätt vänner, iom att det är många riksintag du har juh skidåkarna, fordon och HR som det är riksintag. Det finns väl inte så jätte mycket och göra i Järpen, du har ishall mm. Men det är skönt ställe och bo på. Dom flesta klasskamraterna bor nog i Järpen lr. runt omkring. Det går rätt bra med bussar till Åre, framförallt under vintersäsongen.

Jag trivdes riktigt bra i Järpen, bodde där under alla mina 3 år´, trots att vi gick största delen i Åre under 2:an och 3:an.

Kan nog rekommendera att bo i Järpen, dels pga det är lättare och hitta lgh. Ska du hitta något i Åre måste du stått i bostadskö i 2-3 år.

Gå klart hela gymnasiet isf Järpen,det är en bra skola med trevliga och duktiga lärare. Sen kan du flytta till Åre och säsonga lr. nått.

Senast ändrad:
Flytta till ARE!
vänta här nu...du går i tvåan på samhälls nu och tar studenten nästa år? varför börja om i ettan på gymnasiet om du bara har två terminer kvar i skolan? jävligt dumt.

gå klart sista året, festa dej igenom studenten, hitta ett jobb och flytta upp till lill-stockholm sen. alternativt börja plugga i östersund eller trondheim efter gymnasiet om du nu vill ha nära till åre.

Senast ändrad:
Flytta till ARE!
Håller helt klart med dig skidnarkoman, blir lite fundersam. Bättre och gå klart och sen flytta upp till Åre lr. nått.
Men man behöver inte börja om 1:an bara för att man byter skola. Utan är det samma program så kan du bara byta skola. Känner flera st som gjort så dom har aldrig börjat o 1:an för det.

Flytta till ARE!
Men åh ni e ju dumma! man kan gå sista på vilken skola som helst bara det finns plats, han kan gå sista året i åre

Flytta till ARE!
Nä, och det har jag redan förklarat för skidnarkoman i tidgare inlägg. Vad jag vet så är det bara h*n som sagt att man måste börja om 1:an.......

Flytta till ARE!
jo men man brukar i regel inte få bidrag från hemkommunen før att gå samhälls på annan ort...framførallt inte nær du har gått 2 år så vida du inte har kommit in på skidgymnasiet. men skriver man sig i åre som 18 åring får man bara studiebidraget och drygt 1000 kr månaden ræcker inte till mat, rækningar,hyra och transport... så man måste vænda hamburgare efter skolan och på helger istællet før att plugga till prov och åka skidor för att det ska gå ihop.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp