Född på skidor men vill konvertera till bräda..

mpost

Ny medlem
Hej alla!

Jag tänkte byta ut skidorna mot en bräda men har väldigt dålig koll på vad jag behöver. Jag har åkt bräda vid tre tillfällen. Första gången hyrde jag en bräda som mest kändes som en dallrig planka och har nog aldrig ramlat så mycket i mitt liv. :)
De andra gångerna var det MYCKET roligare för att jag hade lite bättre grejer. (var dock ett tag sen så jag kommer inte ihåg vad det var för grejer)

Nu vill jag ha en freeridebräda som passar en "ganska grön men envis" brädåkare. Problemet jag har är att jag inte vet vad jag ska satsa på. Behöver dessutom ALL utrustning.

Planerar att åka på en eller två längre resor om året och en del "över dagen resor" under säsongen.

Mitt område är pist eller lössnö. Nåt enstaka hopp för att ge polarna nåt att garva åt kanske :)

Jag:

Längd: 180
Fotstolek: 43
Vikt: 89 kg

Någon som har ett tips om jag har en budget på 6-7000 kr?

Ett krav jag har är att jag inte tröttnar pga dålig utrustning...

Varför byta ? Skidor är ju hundra gånger roligare än snowboard.

Jo, för att sist jag åkte så tycket jag att skidåkningen var lika givande som att åka störtlopp på en fotbollsplan :)

Nytt förnöjer.. hehe

såja en ny född snowboardåkare till världen! (Y) har inte så mycket koll om detta men ett bra tips är att kolla burtons grejjer för dom vet jag/du att det är kvalitets grejjer, sen om du vill hitta nått mer för dig så äre bara att kolla på forum etc. hare gött :)

Samma här, jag konverterar också i vinter till bräda. Är 29 år och har åkt skidor i 29år så det är dax att göra något nytt.

Om du är en duktig piståkare och vill behålla skäret och farten, men bara få ÄNNU mera g-kraft än vad du får med skidor så finns det som jag ser det bara två vägar att gå.
Softboots med en boardcrossbräda som är gjord för att bränna pist dvs är vridstyv och har lite större svängradie. Kombinera detta med de styvaste bindingarna och bootsen. Bräda ex. F2 Eliminator eller Burton Custom X. Nya Burton Supermodel kan vara bra också om den är som gamla modellen framtagen av Craig Kelly. Funkar superbt offpist.
Hardboots och carvingbräda. I Sverige hittar du sånt på Alpinepunk.com
Luciahelgen har vi (alpinepunk) en demo och klinikshelg i Ramundberget om du har vägarna förbi.

Lycka till!

Stepup sa:
Beror ju helt på, jag tycker bräda är hundra gånger roligare i en vanlig pist (butters) medans jag tycker att skidor är roligare hoppmässigt. Så olika från person till person.

Jag rekommenderar att du går till en butik och frågar någon vettig försäljare som kan hjälpa dig.

Sen finns ju denna tråd om det är till någon hjälp:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=25327

Senast ändrad:
Ett tillägg - skall du få bra grejer för 6-7000 så satsa på beggad bräda och bindingar och köp nya dojor. Du KAN inte få bra utrustning för dom pengarna om du köper nytt oavsett vad säljaren i butiken säger.

Hogizz sa:
Stepup sa:
Beror ju helt på, jag tycker bräda är hundra gånger roligare i en vanlig pist (butters) medans jag tycker att skidor är roligare hoppmässigt. Så olika från person till person.

Jag rekommenderar att du går till en butik och frågar någon vettig försäljare som kan hjälpa dig.

Sen finns ju denna tråd om det är till någon hjälp:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=25327
Bra idé, det finns en omtalad butik (oneoff ) här i sthlm som kanske kan leda mig åt rätt håll. Får ta en sväng förbi där i helgen. Jag läste tråden med och den har ju en hel del bra riktlinjer.

Alpinepunk:
Om jag ska ha det absolut bästa så har du nog rätt i vad du säger. Men till att börja med behöver jag inte dom absolut VÄRSTA prylarna. (Även om jag är jävligt sugen)

För er som läst tråden innan och sitter i samma sits så tänkte jag berätta om hur det gick.

Efter att ha läst en hel del på olika forum, snackat med folk som kan och ett par butiker i stan så ökade jag på min budget med ett par tusen och köpte nya grejer.

Det här är vad det blev:

Bräda: Burton supermodel 63
Boots: Burton ruler
Bindningar: Burton Cartel EST

Vad jag kunde komma fram till så är det bra grejer för den som vill ha en uppsättning av grejer som man inte tröttnar på när man lärt sig åka och blir bättre. Har dock inte hunnit testa grejerna än men det ska bli skitkul :)

Vill gärna ha en kommetar eller två på mitt val av grejer. Har ju fortfarande kvar kvittot om det skulle vara ett helt galet val hehe!

Lite andra tips jag fått är:
Begagnade grejer (om man vet vad man ska ha och har lite tur med priser)
Hyra grejer för att sedan köpa loss dom för en slant. (kan vara bra men man blir begränsad till de grejer som uthyraren har)

Cheers alla!

Kanoners! tror du kommer bli jättenöjd med den uppsättningen, nu är det bara upp till den envisa åkaren.

Senast ändrad:
Sjukt bra tråd. Kan sno den nu en sväng, jag ska göra samma sak, konvertera till snowboard.

Mina sizes:

Längd: 190
Vikt: 87kg
Skostorlek: 43

Några tips på vilken utrustning som kan passa mig? Skulle gärna vilja ha något som man kan utvecklas med, tanken är att parken ska bli mitt hem även på bräda.

Du skulle ju kunna börja med att titta på Burtons hemsida. Dom har en gruppering för parkbrädor och all-mountainbrädor där.

Hittar du nåt som verkar intressant så googla på det och se vad folk tycker och tänker om just den brädan, bindningen etc.

Har du nån bra butik i närheten gå in och fråga där med. Då kan du iaf få ett par förslag.

En fuling är att gå in på http://www.backcountry.com . Dom har en online chat där du kan be om förslag på brädor etc kan passa dig :)

Du kan också kolla på reviews på youtube även om man kanske ska ta det med en nypa salt :)

Abredal sa:
Sjukt bra tråd. Kan sno den nu en sväng, jag ska göra samma sak, konvertera till snowboard.

Mina sizes:

Längd: 190
Vikt: 87kg
Skostorlek: 43

Några tips på vilken utrustning som kan passa mig? Skulle gärna vilja ha något som man kan utvecklas med, tanken är att parken ska bli mitt hem även på bräda.
Du är ju rätt tung men kolla på,

Burton Hero
K2 www rocker
Libtech Skatebanana

Tillbaka
Topp