Tar vilken skidort som helst och inte använd annat än liftar och backar?Jag söker en skidort i norden, där skidåkning är i fokus, utan en massa lyx och aktiviteter utanför skidåkningen. Någon som har förslag.
Haha sakta i backarna!Tar vilken skidort som helst och inte använd annat än liftar och backar?
Jag fattar vad du är ute efter, men tycker att man kan få det på typ nästan alla skidorter. Bo lite vid sidan (ja, det gå även med ski in - ski out) och bortse från allt utom skidåkningen.
Med detta sagt finns det en uppsjö av mindre och större skidorter som erbjuder just det. Framförallt om man räknar bort "skistar liknande" all inclusive orter. Dvs åk inte till Skistar (finns ju undantag även där...), Stöten, Idre, Hafjell. I de flesta andra orter jag varit kan man lätt undvika allt lyx och kringaktiviteter. Tänker dock inte nämna mina favo ställen här. Men är ju inte så svårt att hitta själv egentligen. Bara lägga nån eller några timmer på skidortsfunktionen
.
Nu var ju inte frågan om bra skidåkning, utom om skidåkning utan allt omkring. Och det går inte att bortse från att Skistar lägger en mass fokus på allt kring skidåkning. Men visst, finns fin skidåkning i Klövsjö och vemdalen, har inte sagt nåt annat. Men jämför Storlien med Vemdalen, visst är det mer fokus på skidåkning i Storlien? Är det bättre där? Vet inte, men mer fokus är det visst på det, mest eftersom det finns knappt nåt annat där.Haha sakta i backarna!Har du ens varit i Vemdalen (Skistar)? Framförallt Björnrike och Klövsjö är fantastiska om man gillar skidåkning. Nästan 500fhm i Björnrike, väldigt bra och varierande backar. Klövsjö, den mindre skidorten med bra åkning och sällan någon trängsel.
Då borde ju det här vara exakt vad TS efterfrågar:Nu var ju inte frågan om bra skidåkning, utom om skidåkning utan allt omkring. Och det går inte att bortse från att Skistar lägger en mass fokus på allt kring skidåkning. Men visst, finns fin skidåkning i Klövsjö och vemdalen, har inte sagt nåt annat. Men jämför Storlien med Vemdalen, visst är det mer fokus på skidåkning i Storlien? Är det bättre där? Vet inte, men mer fokus är det visst på det, mest eftersom det finns knappt nåt annat där.
Förstår det. Älskar samma. Finns en del. Gå in på skidorter här på freeride och titta på orter som du aldrig hört talas om, de är oftast precis det... Finns ett antal i Sverige och ännu mer i Norge... Men att skriva om gömda skidorter på ett forum gör väl ändå att de inte är gömda längre?Tack för alla tips. Jag känner mycket väl till både Skistars o Idres anläggningar och visst finns det bra skidåkning på vissa delar av dessa anläggningar. Det jag dock upplever där, och på vissa andra ställen är att "paket med kringaktiviteter" tar överhanden. För mig är känslan av lugn i fjällmiljö, (jo, även alpint kan upplevas som lugnt i rätt miljö) det viktigaste och det blir det inte när skidanläggningar har näst intill ett shoppingcenter i mitten.
Skistar är inte bara Sälen. I Storhogna hittar du en extremt lugn fjällmiljö, nära upp på kalfjäll med milsvida längdspår. Finns även alpin åkning, och absolut inga shoppingcenter. Eller så har du Edsåsdalen men lite lite längre att åka?Tack för alla tips. Jag känner mycket väl till både Skistars o Idres anläggningar och visst finns det bra skidåkning på vissa delar av dessa anläggningar. Det jag dock upplever där, och på vissa andra ställen är att "paket med kringaktiviteter" tar överhanden. För mig är känslan av lugn i fjällmiljö, (jo, även alpint kan upplevas som lugnt i rätt miljö) det viktigaste och det blir det inte när skidanläggningar har näst intill ett shoppingcenter i mitten.
Finns ju både restauranger och butiker. @Mary 58 vill ha soprent! :DKolla in Bydalsfjällen. Nästan inget annat än skidåkning där.
Ett cafe eller våffelstuga kan nog även jag tänka mig![]()
Precis! Här håller jag till när jag är uppe i KlövsjöEtt cafe eller våffelstuga kan nog även jag tänka mig![]()
Då är ju det första tipset med Fjätervålen verkligen inte fel. Det finns ett cafe, en värmestuga och en obemannad liten kiosk. Thats it! Skidåkningen är riktigt fin dock och i år har man rejält med natursnö.Finns ju både restauranger och butiker. @Mary 58 vill ha soprent! :D